Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC90 T8: Plug-in hybrid nabízí 406 koní a spotřebu 2,5 l/100 km

David Bureš
Diskuze (127)
Volvo XC90 chce ve vrcholném provedení T8 nabídnout kombinaci pořádně silného pohonného ústrojí a nízké spotřeby paliva.

Vrcholná verze druhé generace Volva XC90 se jmenuje T8. Je plug-in hybridem, který kombinuje benzinový čtyřválec s elektromotorem. Tato kombinace znamená výkon 406 koní a točivý moment 640 N.m. Tímto způsobem chce švédská automobilka nahradit starší pětiválce a šestiválce.

Pod kapotou XC90 T8 pracuje dvoulitrový čtyřválec z nové generace jednotek Drive-E, který je přeplňován turbodmychadlem i kompresorem. Spalovací motor spolupracuje s osmistupňovým automatem a dosahuje výkonu 237 kW a točivého momentu 400 N.m.

Elektromotor o výkonu 60 kW a točivém momentu 240 N.m je uložen u zadní nápravy. Svoji energii čerpá z akumulátoru umístěného v centrálním tunelu auta. Toto uložení snižuje těžiště auta a zároveň neomezuje prostor pro posádku nebo zavazadla.

Součástí hybridního systému XC90 T8 je ještě jeden elektromotor u klikové hřídele. Tato jednotka má tři funkce, funguje jako startér spalovacího motoru, funguje jako silný generátor elektřiny a v případě potřeby poskytuje dodatečných 150 N.m síly.

Volvo o XC90 T8 tvrdí, že kombinuje perfektní výkon s nízkou spotřebou. Zatímco akceleraci z 0-100 km/h trvající jen 5,9 sekundy můžeme bez většího váhání věřit, udávaná kombinovaná spotřeba 2,5 litru na 100 kilometrů bude v reálném světě prakticky nedosažitelná.

Jak bývá u plug-in hybridů zvykem i švédské SUV nabídne různé jízdní režimy. V případě tohoto vozu je jich celkem pět. Hybrid kombinuje využití benzinového čtyřválce a zadního elektromotoru pro optimální spotřebu paliva. Power mode naopak nabízí maximální sílu obou motorů.

Pure electric znamená jízdu výhradně na elektřinu, v tomto zadokolkovém režimu XC90 zvládne ujet okolo 40 kilometrů. Díky regenerativnímu brzdění se tento mód hodí například ve městě. AWD umožní zapnout si pohon všech kol, Save zase udrží nabitou baterii pro pozdější použití.

Volvo XC90 T8 již figuruje v českém ceníku. Plug-in hybrid je možné objednat již k druhému stupni Momentum, a to za 2.089.000 korun. Za tuto cenu zákazník dostane sedmimístné uspořádání, litá 19palcová kola, kožený volant, elektrické otevírání víka zavazadelníku, zadní parkovací senzory nebo kožené čalounění. Proti zážehovému dvoulitru T6 s 236 kW ve stejné výbavě se jedná o příplatek 375.600 korun.

David Bureš
Diskuze (127)
10. 12. 2014 17:38
Re: Paráda!
A s tím já souhlasím - spotřeba se bude odvíjet od toho, kolik kilometrů ujedeš na elektřinu a to se bude lišit. Myslím si, že to EPA udělala dobře. Uvedou extrémy a pro lenochy spočítají spotřebu pro několik vybraných frekvencí nabíjení. Není problém si spočítat spotřebu pro tebou plánovaný provoz. V EU to zvládnu také, ale musím se hrabat v technických údajích, vědět, jak se to počítá, a do jisté míry odhadovat, abych se dostal k původním hodnotám. A to pomíjím, že NEDC vůbec neodpovídá mému stylu jízdy.

Pokud cestuješ na větší vzdálenosti, tak se tě právě "gasoline only" týká celkem dost.

Za málo. Ten výpočet je složitější. Zjednodušil jsem to tím předpokladem. Ve skutečnosti je to vážený průměr dvou spotřeb, přičemž ta druhá je nulová, pokud platí můj předpoklad.

Realita je, že tenhle výpočet dává nástroj, jak i z auta s 20 litrovou spotřebou udělat eko beránka. V automobilkách to ví a plug-in hybridy jsou jasný způsob, jak splnit budoucí cíle EU. Jen mi to přijde jako porovnávání hrušek a pomerančů.
Avatar - Righ
10. 12. 2014 15:25
Re: Dojmy a pojmy
I na US webech jsem zatím četl pouze spotřebu NEDC přepočtenou na mpg. Pokud by to byly dle americký EPA normy 4 litry, bylo by to opravdu výrazně víc než 2,5 a podstatně větší rozestup, než jakej mezi sebou mívaj konvenční motory. Na mym postoji k tématům "flotilový emise" a "proč nemá Volvo místo hybridu pořádnej motor" to každopádně nemůže nic změnit, protože to s tím nijak nesouvisí.
Avatar - Righ
10. 12. 2014 15:20
Re: Paráda!
V tom svym příspěvku mluvím o měření spotřeby obecně, která je dána právě tím normovaným cyklem NEDC. Stejně tak se zmiňuju o tom, že je vždy poměrně značně komplikovaný se dobrat "průměrný" spotřeby u (plug-in) hybridů, protože záleží na tom, jakou váhu přikládáš dojezdu na elektřinu. Parametr spotřeby s nulovým nabitím baterií (ono gasoline only) je imho pro praktický využití dost na nic. Evropa to dělá tak, jak píšeš (díky za přesnou metodiku), a faktem je, že její výsledky jsou přehnaně optimistický, což nikdo soudný nemůže popřít. Že by to byl ale důvod k takovýmu sebemrskačství, to si prostě nemyslím.
10. 12. 2014 14:27
Re: Paráda!
Jde tu přeci o výpočet spotřeby pro plug-in hybridy, ne o samotný cyklus. Za předpokladu, že auto zvládne dokončit celý cyklus NEDC na elektřinu, tak vezmou vypočítaný dojezd na baterie (D), kombinovanou spotřebu (S) a výsledné číslo, které bude v technickém průkazu, spočítají následovně: 25/(D+25) * S

Pro představu, pokud auto ujede na baterie 25 km, výsledná spotřeba bude poloviční. 50 km -> třetinová. 100 km -> pětinová.

Jinak NEDC vznikl myslím s Euro1 (potřebovali cyklus, v kterém by měřili emise škodlivin). V USA se rozhodli uvádět "gasoline only" a "all electric" spotřeby. Tuhle změnu si vyžádal právě příchod aut jako je Volt. Měří se vše potřebné, ale pak se to semele na jedno číslo pro potřeby úředníků.
Avatar - AUDIRS6
10. 12. 2014 13:34
Re: Dojmy a pojmy
nespomeniem si kde ( ci na Worldcarfans...) ale uz som cital o spotrebe pre US trh 4 litre na 100 km... - normovanej.