Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 9. 2. 2017 • 05:00
6
17
Zobrazit náhledy (6)
Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Typ 1, známý jako Brouk, mohl do sedmdesátých let vstoupit i se čtyřdveřovou karoserii, ale vývoj se nakonec zastavil u hliněného modelu a přednost dostala zcela nová koncepce vozů s motorem vpředu.

Volkswagen Brouk se zrodil ve třicátých letech dvacátého století a od druhé poloviny čtyřicátých let úspěšně zaplavoval tehdejší západoevropský trh a následně i téměř celou Ameriku.

Postupně modernizovaný a stále vylepšovaný automobil úspěšně provedl svou mateřskou automobilku padesátými i šedesátými lety, i když na jejich konci již pociťoval tlak mladších a modernějších konkurentů. Samotný Volkswagen pak potřeboval oživit svou paletu modelu, jíž ještě na počátku sedmdesátých let vládly vozy s motory uloženými za zadní nápravou.

Vedle Brouka s interním označením Typ 1 zde byl užitkový Transporter a především modely Typ 3 a Typ 4, resp. Volkswagen 1500/1600 a Volkswagen 411/412. Posledně jmenovaný model pak byl jediným vozem v nabídce značky, který byl k dispozici i se čtyřdveřovou karoserií, ale byl tehdy jako přímý předchůdce modelu Passat příliš drahý, aby mohl být hlavním tahounem prodejů.

Volkswagen potřeboval na počátku sedmdesátých let přitáhnout zákazníky i ke svým menším modelům a jednou z možných cest se tehdy jevilo rozšíření nabídky provedení Brouka o verzi se čtyřdveřovou karoserií.

Za zpracováním návrhu tohoto vozu se v roce 1970 měl stát Herbert Schäfer, který v letech 1972 až 1993 vedl designérské oddělení automobilky Volkswagen. Výsledkem jeho práce se stal hliněný model čtyřdveřového vozu a výkresy.

Nový model měl v případě výroby zachovat techniku tehdy nabízeného dvoudveřového modelu VW 1302 s novou přední nápravou McPherson a plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1,6 litru za zadní nápravou. Mírnou změnou ovšem prošly proporce vozu. S ohledem na dva páry dveří a zvětšení vnitřního prostoru se mírně zkrátila přední kapota a směrem vpřed se posunulo čelní sklo.

Volkswagen Brouk podle těchto návrhů se údajně nedostal ve vývoji za stádium hliněného modelu a automobilka dala přednost novým modelům s motorem vpředu a pohonem předních kol. V roce 1974 opustil Typ 1 výrobní linku ve Wolfsburgu a přenechal zde své místo první generaci modernímu modelu Golf.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
10. 2. 2017 23:39
Re: Brouk a 411/412
P603 v roce 1967 [odkaz]

Počítalo se s Wankelem...spolupráce s NSU...následně VW NSU koupil a prototypy včetně dokumentace se záhadně ztratily... Náhoda? Nebo dokonalá příležitost mít hotovou "mulu" pro designéra Giugara? To už se dneska nikdo nedozví...ale následné využití kapacit motorárny v Karl-Marx-Stadt pro výrobu motorů 1.1 a 1.3 pro VW ... žeby takovej malej dík?
10. 2. 2017 23:32
Re: Brouk a 411/412
ne..prototyp P603
Avatar - white label
10. 2. 2017 19:48
Re: Brouk a 411/412
"...ale PŘED přední nápravou - ležatý boxer byl našlapaný pod zadními sedačkami..."
Zadní sedačky před přední nápravou? To bylo hodně odvážné... >:-[] ;-)
10. 2. 2017 18:40
Re: Brouk a 411/412
Nikoliv, nástupce Brouka neměl mít moto za zadní, ale PŘED přední nápravou - ležatý boxer byl našlapaný pod zadními sedačkami a jeho chladicí žábry byly na blatnících před zadními koly. Opět to mělo jen jeden pár dveří. Naštěstí si Hahn včas uvědomil stupiditu tohoto řešení a už víceméně hotový prototyp nepustil do výroby. Myslím, že je možné jej vidět v muzeu VW ve Volfsburgu.
10. 2. 2017 18:37
Re: Brouk a 411/412
Ten "jiný výrobce" byl Fiat a jeho 127... :-O

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku