VW Group v roce 2018: Suzuki a dalších devět značek pod jednou střechou
Boj o pozici světové jedničky vyžaduje dlouhodobou strategii a skupina VW doufá v dosažení tohoto cíle v roce 2018. Letos se tato meta přiblížila na dohled, ovšem jen za cenu udržení odbytu při výrazném oslabení konkurenční Toyoty a GM.
I proto, v zájmu posílení tržního podílu, dojde v nejbližších letech k dalšímu rozšiřování modelového portfolia a upevňování pozic na všech důležitých trzích. Naplní se tak vize Ferdinanda Piecha o globální automobilce, která dokáže nabídnout prakticky jakýkoliv typ osobního nebo nákladního auta.
Nejprve dojde k začlenění Porsche do koncernu. Prvním krokem bylo před týdnem převzetí 49,9procentního podílu v Porsche za 3,9 miliardy Euro (asi 100 miliard Kč). Celá akvizice má být dokončena do roku 2011. Tato sportovně orientovaná automobilka přispěje k celkové produkci koncernu spíše symbolicky – řádově 100 tisíci kusy, do roku 2018 výhledově 200 tisíci. Přinese také ale pět modelových řad s lukrativní cílovou skupinou. Stále živé jsou také plány na nové imageově laděné modely umístěné do nižších segmentů.
Role dalších značek je jasná: bude se rozvíjet současná koncepce s Volkswagenem jako ústřední značkou. Audi bude i nadále obsluhovat prémiový segment, SEAT se ještě více emancipuje a nabídne běžným zákazníkům sportovně laděný design, Škoda naopak bude cílit na konzervativnější zákazníky a bude v klasickém mainstreamu doplňovat pozici VW. Bentley nabídne luxusní automobily, Lamborghini malosériové sportovní vozy a Bugatti zůstane výkladní skříní celého koncernu. Nesmíme zapomenout také na divizi užitkových vozů VW Nutzfahrzeuge a švédskou Scanii – největšího evropského výrobce nákladních vozů. Volkswagen má také podíl 30 % v německém výrobci nákladních vozů MAN.
Suzuki - cesta k indickému trhu
Další posílení během několika let s nevyšší pravděpodobnosti přinese japonská automobilka Suzuki. Pro zatím se VW chystá převzít 19,9procentní podíl, Němci ale mají zájem Suzuki plně začlenit do koncernu. Na první pohled se klíčové segmenty VW a Suzuki kříží, ve skutečnosti ale japonská automobilka přispěje zkušenostmi a technologiemi, které Volkswagenu chybí (a naopak).
Kromě roční produkce zhruba 2 miliony vozů přinese Suzuki do VW Group bohaté zkušenosti v segmentu mikroaut, hned čtyři různé systémy pohonu všech kol vlastní konstrukce, stabilní pozici jedničky na rostoucím indickém trhu a také produkci motocyklů a lodních motorů. Japoncům naopak chybí know-how v silných stránkách VW Group – u turbodieselů, přeplňovaných zážehových motorů a úspěchy v produkci vozů nižší střední třídy.
Podle indického listu The Economic Times je nejbližším velkým projektem Volkswagenu a Suzuki malý automobil pro indický trh v cenovém pásmu 2900 až 3600 euro. Suzuki má v Indii roli lídra trhu díky kooperaci s místní značkou Maruti. Nový model má nahradit starší verzi mini-modelu Suzuki Alto. Duo VW-Suzuki nemá v plánu konkurovat domácímu vozu Tata Nano, který se prodává přibližně za 1700 euro. Do segmentu superlevných aut nemíří ani připravované novinky Toyoty a General Motors pro indický trh.
Suzuki počítalo už před propojením s VW s výrazným růstem prodeje automobilů v Indii. V závodech Gurgaon a Manesan letos vznikne 850 tisíc automobilů, ale v roce 2015 to má být už 1,7 milionu vozů.