VW kdysi postavil lehký roadster s motorem TDI uprostřed. Od té doby se ale hodně změnilo
Schválně - vybavíte si, kdy Volkswagen naposledy ukázal vizi sportovního auta? Už je to docela dávno.
Německá automobilka se v posledních letech kromě modernizace svých stálic soustředí zejména na crossovery a elektromobilitu, klasické sportovně vyhlížející vozy jsou na okraji jejího zájmu.
Pokud nebudeme počítat ostřejší verze standardních modelů, Volkswagen naposledy ukázal vizi sportovního auta v roce 2015. Tehdy představil Volkswagen GTI Supersport Vision Gran Turismo s 500koňovým šestiválcem - šlo ovšem o auto pro počítačovou hru. Mimochodem, virtuální stroj navazoval na Volkswagen GTI Roadster Vision Gran Turismo z předchozího roku. I roadster vznikl jako obsah pro známou hry, automobilka však postavila také skutečný showcar, který ukázala u rakouského jezera Wörthersee na tradičním srazu GTI Treffen.
Jako sportovní auto snad lze označit také studii XL Sport z roku 2014, která kombinovala design superúsporného VW XL s technikou motocyklů Ducati.
Celkově za posledních pět let prostě nic moc. A přitom mohlo být lépe. Mohli jsme mít lehký roadster s motorem uprostřed.
V roce 2009 totiž Volkswagen na autosalonu v Detroitu představil koncept jménem BlueSport, který vypadal víc jako produkční auto než pouhé designové cvičení.
Ani parametry nebyly špatné: 3.990 mm dlouhý, 1.745 mm široký a 1.260 mm vysoký roadster vážil jen 1.179 kg. Za sedadly byl umístěn motor o výkonu 132 kW a točivém momentu 350 N.m, který přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku roztáčel zadní kola. Zrychlení z klidu na stovku mělo zabrat méně než 6,5 sekundy.
Z dnešního pohledu je pozoruhodné, že zmíněným motorem byl diesel, konkrétně turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr. Tehdy ještě bylo TDI v módě (a aféra Dieselgate v nedohlednu) a koncern VW ho cpal, kam to šlo. Díky vznětovému čtyřválci měla průměrná spotřeba činit jen 4,3 l/100 km.
Volkswagen však mluvil také o dalších možných motorizacích - o jednotkách 1.2 TSI, 1.4 TSI a 2.0 TSI. A hovořilo se i o využití platformy s motorem uprostřed ostatními značkami, svou verzi sporťáku mohlo nabídnout nejen Audi, ale zmiňovalo se také Porsche, jehož varianta by duchovně navázala na model 914, na jehož vývoji se významně podílel právě Volkswagen. Prostě se zdálo, že VW to s produkcí myslí vážně.
Jenže nakonec na sériovou výrobu nedošlo. Přestože se po premiéře v roce 2009 občas objevily informace, že BlueSport dostal od vedení VW zelenou, za hranici spekulací se roadster, který mohl být po dlouhých letech prvním Volkswagenem s pohonem zadních kol, nepodíval.
Automobilka zřejmě pro auto takového typu neviděla dostatečně velký trh. Aby se roadster vyplatil, musel by prý Volkswagen prodat 40 až 50 tisíc exemplářů ročně.