Volkswagen Touareg V8 TDI zvládl přísné měření emisí hluboko pod limitem
Naftové motory nemají zrovna nejlepší pověst, co se emisí týče. Volkswagen Touareg však ukazuje, že i naftová V8 umí být překvapivě čistá.
Není to tak dlouho, co si Volkswagen se svými naftovými motory pořádně pošramotil pověst. Od té doby se ale automobilka poučila a nyní je dokonce tak odvážná, že se čistotu svých TDIček rozhodla demonstrovat na osmiválcovém naftovém Touaregu.
Ten nedávno podstoupil měření RDE (Real Driving Emission), tedy měření emisí v reálném provozu, které provedla nezávislá společnost Emissions Analytics hned ve třech německých metropolitních oblastech.
První testy probíhaly v rovinaté oblasti Dolního Saska, další dva pak v Bádensko-Württembersku a Bavorsku, přičemž jejich součástí bylo i měření v různých nadmořských výškách. Osmiválcový naftový Touareg si ovšem vedl skvěle a vždy vykázal hodnoty hluboko pod zákonnými limity.
Řeč je především o emisních limitech oxidu dusíku (NOx), které jsou pro Euro 6 stanovy na 80 mg/km. V Dolním Sasku však Touareg V8 TDI vykazoval emise v průměru pouze 10 mg/km, v Bavorsku 13 mg/km a v Bádensku-Württembersku 20 mg/km. Průměr ze všech tří testů pak podle VW vychází na působivých 14 mg/km NOx, což je mezi podobně velkými SUV až neskutečný výsledek.
A jak ho automobilka dosáhla? Podle tiskové zprávy se jedná o zásluhu vícestupňové úpravy výfukových plynů, která kombinuje filtr pevných částic a selektivní katalytickou redukci (SCR) s velkou jednotkou pro zachytávání NOx. Díky selektivní katalytické redukci jsou pak škodlivé oxidy dusíku přeměněny na neškodnou páru a dusík, což zajišťuje dobře známá močovina (AdBlue).
K hospodárnému a ekologickému provozu V8 TDI však přispívají i technické inovace, jako je variabilní twin-turbo systém přeplňování. Ve městě či na okreskách generuje V8 TDI díky jednomu turbodmychadlu až 900 Nm již od 1.250 ot/min, což výrazně přispívá k hospodárnosti i nižším emisím. Druhé turbo pak spíná až při 2.200 ot/min a uděluje vozu parádní dynamiku.
Jak ovšem Volkswagen dodává, Toureg V8 TDI není jediný model, jehož emise NOx jsou hluboko pod současnými evropskými limity. Stejně je na tom například i nový Passat nebo Golf s naftovým čtyřválcem EA288 Evo. A další modely s ekologickými vznětovými motory TDI, které se bez problémů vejdou do současných limitů oxidů dusíku, by měly časem následovat.