Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW omezí kvůli nedostatku čipů provoz ve třech německých závodech

ČTK
Diskuze (8)

Koncern Volkswagen kvůli nedostatku čipů omezí v únoru provoz ve třech svých německých závodech, včetně toho hlavního ve Wolfsburgu. Automobilka o tom  informovala v prohlášení.

Agentura Reuters připomíná, že nedostatek elektronická součástky se dostal až na diplomatickou úroveň. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier v této věci požádal o pomoc Tchaj-wan. Světový lídr v odvětví polovodičů přislíbil v produkci čipů upřednostnit výrobce aut. Provoz ve třech továrnách upravuje i Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz.

Koncern Volkswagen uvedl, že v únoru vedle provozu v dolnosaském Wolfsburgu zkrátí preventivně pracovní dobu v závodech v Kasselu a Brunswicku. Provoz v závodě ve městě Emden nebude omezen, uvedla automobilka. "Znamená to, že s ohledem na dodávky se v následujících týdnech může upravovat výroba vozů a součástek," stojí v prohlášení.

"Výrobci čipů jsou ochotni vyhovět žádosti vlády a pokusí se zaměřit co nejvíce na automobilové čipy, aby podpořili produkci ve Spojených státech, Evropě a Japonsku," reagovala dříve na podnět svého německého protějšku tchajwanská ministryně hospodářství Wang Mej-chua.

Problémy s dodávkami čipů se dotkly automobilek Volkswagen, Ford, Subaru, Toyota, Nissan, Fiat Chrysler a dalších. Volkswagen během víkendu jednal s hlavními dodavateli ohledně nároku na náhradu škod kvůli nedostatku klíčové součástky. Společnost Daimler dnes odmítla tvrzení, že za nedostatek mohou automobilky. Tím se tlak na dodavatele čipů zvýšil.

"Již ve druhé polovině roku 2020 jsme zaznamenali jasné oživení poptávky po vozech Mercedes-Benz, což jsme ihned zohlednili v harmonogramu dodávek," uvedl Daimler. S omezením provozu počítá v závodech v Brémách a Rastattu. Od 20. do 30. ledna stojí závod v maďarském městě Kecskemét.

Polovodičové moduly jsou srdcem elektronických systémů a mikročipů. Koronavirová pandemie nejprve poptávku po nich ze strany automobilek snížila, vedla ale k větší potřebě čipů u výrobců zábavní elektroniky a lékařských technologií. Výroba aut se ovšem zvedla dříve, než se čekalo, a výrobci čipů nedokázali drahou produkci dostatečně rychle upravit a rozšířit.

ČTK
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
30. 1. 2021 10:47
Re: On ty čipy snad někdo žere.
TSMC má většinu fabrik mimo Taiwan. Navíc není pravda, že by všichni vyráběli jen u nich. Apple například svou produkci zadal Samsungu, špičkové Qualcommy taky vyrábí Samsung.
Avatar - Blue Sun
30. 1. 2021 10:46
Re: ČIPY
Japonci omezili výrobu už začátkem roku.
Avatar - Blue Sun
30. 1. 2021 10:45
Re: On ty čipy snad někdo žere.
Výroba na pokročilých procesech je náročnější a výtěžnost nižší, to je první důvod. Druhá věc je systém prodeje třeba u těch grafických karet, kdy část produkce jde přímo nasmlouvaným výrobcům PC, část shrábnou těžaři kryptoměn a zbytek vykoupí pár lidí pomocí botů a pak to nabízí za šílené ceny na "bazarech".
Bohužel mají vliv i americké sankce, které nutí všechny vyrábět buď u TSMC nebo u Samsungu a ani jeden nemá dostatečné kapacity.
29. 1. 2021 15:38
Re: ČIPY
Ono můžeš být vůbec v klidu. To že omezí trochu výrobu neznamená, že nebudou auta. Naopak to vidím jako dobrý krok, alespoň se trochu uklidní celý dodavatelský řetězec automobilek.
Avatar - donPedro
29. 1. 2021 14:22
Re: On ty čipy snad někdo žere.
No nejen grafiky, situace u CPU jest totožná - u AMD o tom ví svý, výkonostně válcujou Intel doce slušně, ale výrobní kapacity nemají. A lepší to hned tak nebude, když se musejí nejdřív očipovat všecky ty Covid vakcíny ;-)