VW Phaeton: Čínský boom zachránil luxusnímu Volkswagenu život
Luxusní Phaeton byl nejprve chloubou Volkswagenu a vysněným dítětem Ferdinanda Piëcha – říká se, že auto vznikalo prakticky podle osobních přání někdejšího šéfa VW Group. Jenže ambice Volkswagenu se nesetkaly s očekávaným přijetím u zákazníků, ti dávali i nadále přednost známým modelům prémiových značek nebo rovnou technicky spřízněnému Bentley Continental.
Oficiálním přiznáním neúspěchu bylo stažení Phaetonu ze Severní Ameriky – největšího automobilového trhu světa, kde navíc image značky nebo mnohogenerační tradice modelu nehraje u zákazníků tak zásadní roli jako v Evropě.
Loňský facelift Phaetonu se může ve světle slabé poptávky po osm let starém modelu jevit jako zbytečný. Volkswagenu však tato sázka vyšla – modernizovaná verze s diodovými světly a bohatě chromovanou maskou chladiče se poprvé představila v Šanghaji a právě čínští zákazníci našli ve Phaetonu zalíbení. Ještě nedávno zavrhovaný model díky nim zažívá nečekaný obrat.
Za rok 2010 vyjelo ze Skleněné továrny v centru východoněmeckých Drážďan celkem 7500 Phaetonů, o plných 30 % více než o rok dřív. Přitom 60 % veškeré produkce směřuje do Asie, především pak do Číny.
Významným je pro Phaeton také domácí německý trh. Celkem se u západních sousedů prodalo 1628 kusů, pětina loňské produkce Phaetonu (pro srovnání Audi A8 4752 ks, BMW řady 7 5074 ks a Mercedes-Benz třídy S 5177 ks). Jediný nabízený turbodiesel 3,0 TDI tvořil 83 % německých prodejů.
V České republice bylo loni registrováno sedm Phaetonů, naftu spaluje šest z nich.
Loňský výsledek 7500 kusů představuje rekord v dosavadní kariéře Phaetonu a pro rok 2011 Volkswagen předpokládá další růst o 15 až 20 %. Díky vzestupu poprávky byl v drážďanské továrně poprvé od roku 2006 zaveden dvousměnný provoz a počet zaměstnanců ve výrobě bude navýšen o 100 na 500.
Volkswagen také podle dřívějšího prohlášení svého šéfa Martina Winterkorna plánuje obnovené uvedení Phaetonu v USA.
Volkswagen Phaeton 2010 - technické údaje a ceny na českém trhu | ||||
Model | V6 TDI 4Motion | V6 4Motion | V8 4Motion | W12 4Motion |
Převodovka | 6A | 6A | 6A | 5A |
Zdvihový objem [cm3] | 2967 | 3597 | 4172 | 5998 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 176/4000 | 206/6250 | 246/6500 | 331/6050 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 500/2750-5200 | 370/3500 | 420/3500 | 560/2750-5200 |
Max. rychlost [km/h] | 237 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,3 | 8,6 | 6,9 | 6,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,5 | 11,4 | 12,5 | 14,5 |
Cena 5místný [Kč] | 1.466.200,- | 1.609.400,- | 1.934.100,- | 3.080.800,- |
Cena 5místný Long [Kč] | - | - | 2.166.700,- | 3.313.400,- |
Cena 4místný [Kč] | 1.945.900,- | 2.089.100,- | 2.413.800,- | 3.329.700,- |
Cena 4místný Long [Kč] | - | - | 2.515.600,- | 3.549.200,- |