Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Transporter 2010 na českém trhu: Kompletní informace, technická data, ceny, výbavy

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Volkswagen uvádí na český trh řadu Transporter/Multivan/Caravelle/California pro modelový rok 2010. Mezi novinkami jsou mj. nové motory 2,0 BiTDI (132 kW), moderní pohon všech kol nebo sedmistupňové převodovky DSG pro silné turbodiesely.

Divize Volkswagen Užitkové vozy uvádí na český trh modernizovanou modelovou řadu s interním označením T5, kterou i nadále tvoří užitkové verze pro řemeslníky a živnostníky Transporter, osobní velkoprostorové Multivan, luxusnější mikrobusy Caravelle a obytné California. Hlavní novinkou jsou motory TDI s přímým vstřikováním paliva common rail, automobily prodělaly také další drobné technické úpravy.

Vzhled přídě byl přizpůsoben novému stylu značky, který v současné době reprezentují již Scirocco, Golf, nebo letos představené Polo. Faceliftovány byly všechny varianty, například u předchůdce T4 tomu tak nebylo. Uvnitř pak čekají na posádku nové informační, zábavní a asistenční systémy, které dále zvyšují komfort a bezpečnost.

Volkswagen, respektive jeho divize Nutzfahrzeuge (Užitkové vozy) vyrábí modelovou řadu T5 ve svém hlavním závodě v Hannoveru, v němž vznikají všechny uzavřené varianty od skříňových dodávek až po Multivan. Otevřené verze užitkových vozů Transporter, tedy podvozky s kabinou a dvojitou kabinou a kombi, se vyrábějí v polské Poznani.

Modernizovaná modelová řada T5 měla výstavní premiéru v letos v září na IAA ve Frankfurtu. Jejím kladem je široká paleta různých druhů karoserií: skříň s normálním a dlouhým rozvorem, podvozek s jednoduchou nebo dvojitou kabinou, kombi, mikrobus, či obytný vůz. Pokud k tomu připočteme nabídku motorů, která je také tradičně velmi rozmanitá, dostaneme celkem 460 základních variant.

Common rail místo Pumpe-Düse

V modernizovaných Volkswagenech T5 byly všechny dosavadní čtyřválcové a pětiválcové turbodiesely TDI s přímým vstřikováním čerpadlo-tryska nahrazeny novou generací motorů s účinnějším systémem common rail, které splňují emisní normy Euro 5.

Celkem jsou k dispozici čtyři nové čtyřválce TDI se zdvihovým objemem 2,0 l, které se dodávají ve výkonových stupních 62 kW (84 k), 75 kW (102 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (180 k). Výkonové varianty v rozmezí 62 kW – 103 kW jsou přeplňovány jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Nejvýkonnější provedení 132 kW spoléhá na dvoustupňové přeplňování dvěma turbodmychadly. Ze zážehových motorů zůstal v nabídce základní dvoulitrový čtyřválec s výkonem 85 kW (115 k), který rovněž plní Euro 5.

Mezi přednosti nových vznětových motorů common rail patří výrazně dynamičtější průběh točivého momentu a kultivovanější akustický projev při spotřebě paliva, která je v průměru o deset procent nižší než dosud. Nejvýkonnější varianta motoru TDI dosahuje maxima točivého momentu 400 Nm, a přesto v závislosti na zvolené převodovce spotřebuje až o 1,9 litru paliva méně. Například u skříňového Transporteru sahají hodnoty spotřeby paliva u variant s předním pohonem a mechanickou převodovkou od 7,2 l/100 km u obou nejméně výkonných verzí, přes 7,4 l/100 km u verze 103 kW (140 k) až k 7,5 l/100 km u varianty s výkonem 132 kW (180 k) – to je až o 0,9 litru méně než dosud.

Systém common rail nabízí maximální variabilitu v řízení vícenásobného vstřikování paliva přímo do válců. Motoráři tuto přednost využili pro zlepšení zvukového projevu motorů TDI. Nová verze o výkonu 132 kW (180 k) je například s hodnotou vnější hlučnosti 70 dB(A) o výrazné 4 dB(A) tišší a verze o výkonu 103 kW (140 k) je dokonce o 5 dB(A) tišší než odpovídající dosavadní modely s motory TDI PD (čerpadlo-tryska).

K větší hospodárnosti přispívá také nově vyvinuté čerpadlo posilovače řízení, jehož výkon je optimálně regulován v závislosti na skutečné potřebě.

S provozní hospodárností souvisí také nízké servisní náklady. Interval pro výměnu ozubeného řemene byl například prodloužen ze 125.000 na 210 000 kilometrů.

Obsah oxidů dusíku (NOx) a pevných částic ve výfukových plynech snižuje systém chlazené recirkulace výfukových plynů, který je doplněn u všech karosářských variant a motorů oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.

VW Multivan 2010 – Technické údaje a ceny v ČR
Model 2,0 2,0 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI DSG
Převodovka 5M 5M 5M 6M 7A
Zdvihový objem [cm3] 1984 1968 1968 1968 1968
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 85/5200 62/3500 75/3500 103/3500 103/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 170/ 2700-4700 220/ 1250-2500 250/ 1500-2500 340/ 1750-2500 340/ 1750-2500
Max. rychlost [km/h] 163 146 157 173 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 17,3 22,2 17,9 14,2 15,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,4 7,3 7,3 7,5 8,0
Cena Startline [Kč bez DPH] 665.302,- 653.489,- 709.728,- 763.784,- 810.336,-
Cena Comfortline [Kč bez DPH] 776.770,- - 809.229,- 864.153,- 910.705,-
Cena Highline [Kč bez DPH] - - - 977.536,- 1.024.088,-

Hlavním cílem vývoje nových motorů bylo výrazné snížení spotřeby paliva a emisí, doprovázené citelně lepší dynamikou. Tohoto cíle bylo dosaženo kompletní změnou průběhu točivého momentu.

Nejméně výkonná varianta TDI s výkonem 62 kW (84 k) vytváří maximální točivý moment 220 Nm už při 1250 min-1 a na této hodnotě setrvává až do 2500 min-1. Stoupající křivkou točivého momentu s maximem v širokém rozsahu otáček se vyznačují také tři výkonnější varianty motorů TDI. Verze o výkonu 75 kW (102 k) nabízí 250 Nm mezi 1500 a 2500 min-1. TDI o výkonu 103 kW (140 k) dosahuje úctyhodných 340 Nm od 1750 do 2500 min-1. Ve vrcholném provedení TDI 132 kW (180 k) působí na klikový hřídel nejvýše 400 Nm v rozsahu otáček od 1500 do 2000 min-1. Nejméně 90 % této hodnoty je přitom k dispozici až do 5000 min-1. V praxi to znamená, že všechny motory dosahují podstatně lepších hodnot tzv. pružného zrychlení.

DSG a 4Motion

Poprvé se v modelové řadě T5 objevuje sedmistupňová dvouspojková automatizovaná převodovka DSG, která se dodává ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory TDI. Toto ústrojí nahrazuje ve výrobním programu klasické planetové samočinné převodovky, které předčí nejen výrazně vyšší účinností, ale i rychlostí a komfortem řazení. VW ji vyrábí ve svém závodě v Kasselu, je určena pro vozidla s pohonem předních nebo všech kol. Ve vozech řady T5 má totiž premiéru rovněž kombinace převodovky DSG a pohonu všech kol 4Motion, který prošel výraznou modernizací, dostal spojku Haldex 4. generace.

DSG a 4Motion nabídne VW společně v modelech Transporter, Multivan a Caravelle v nejvýkonnější verzi TDI (132 kW/180 k). Tyto vozy představují dle Volkswagenu ideální volbu pro tahání přívěsů, které mohou mít v závislosti na variantě hmotnost až 2500 kg. Pro lehké užitkové vozy s pohonem jedné nápravy se bude převodovka DSG dodávat ve spojení se vznětovými motory TDI o výkonu 103 kW (140 k) a 132 kW (180 k).

VW Multivan 2010 – Technické údaje a ceny v ČR
Model 2,0 TDI 4Motion 2,0 BiTDI 2,0 BiTDI DSG 2,0 BiTDI 4Motion 2,0 BiTDI 4Motion DSG
Převodovka 6M 6M 7A 6M 7A
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968 1968 1968
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 103/3500 132/4000 132/4000 132/4000 132/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 340/ 1750-2500 400/ 1500-2000 400/ 1500-2000 400/ 1500-2000 400/ 1500-2000
Max. rychlost [km/h] 172 191 191 - 188
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,7 11,4 11,3 - 12,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,3 7,8 8,1 - 8,8
Cena Startline [Kč bez DPH] 836.113,- - - - -
Cena Comfortline [Kč bez DPH] 948.140,- 941.508,- 988.060,- 1.014.594,- 1.061.547,-
Cena Highline [Kč bez DPH] 1.051.022,- 1.052.161,- 1.098.713,- 1.125.647,- 1.72.199,-

Převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) disponuje rychlým řazením jednotlivých stupňů během několika setin sekundy bez přerušení toku hnací síly. Sedmý převodový stupeň má charakter rychloběhu, který snižuje otáčky motoru především při jízdě na dálnici, čímž klesá spotřeba, emise a hlučnost. Vozidla s tímto ústrojím dosahují nejvyšší rychlosti na šestý převodový stupeň. Snížení spotřeby v porovnání s dosavadním pětiválcovým motorem TDI a šestistupňovou samočinnou převodovkou je poměrně velké. V případě motoru o výkonu 103 kW (140 k) klesla spotřeba o 1,6 litru na 7,9 l/100 km a agregát s dvěma turbodmychadly o výkonu 132 kW (180 k) vystačí dokonce se 7,8 l/100 km, což je o 1,9 litru méně než dosud.

Zdokonalený systém pohonu všech kol 4Motion představuje nejnovější generace lamelové spojky od švédského dodavatele Haldex. Pohon všech kol se dodává ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory TDI (103 kW/140 k a 132 kW/180 k), kombinace s DSG v případě vrcholné varianty byla již zmíněna. Na rozdíl od dosud používaného mechanicky regulovaného systému Haldex2 je nový systém Haldex4 řízen elektronicky. Výsledkem je rychlá a citlivá reakce a tichý provoz. Tlak oleje, který je potřebný pro přenos točivého momentu na zadní nápravu, není již vytvářen rozdílem v otáčkách mezi přední a zadní nápravou, nýbrž elektrickým čerpadlem, které vytváří tlak 30 barů. Tlakový zásobník umožňuje přechodné vypínání olejového čerpadla, čímž se snižuje spotřeba paliva. Elektronicky řízený ventil přivádí pak stlačený olej z tohoto zásobníku k lamelám spojky. Velikostí takto působícího hydraulického tlaku lze plynule měnit tok hnací síly k zadním kolům.

Samotná spojka reaguje na povely řídicí elektroniky velmi rychle, což zlepšuje nejen trakci v terénu a na kluzkém povrchu, ale všeobecně i úroveň aktivní bezpečnosti. Pokud například senzory na kolech zaregistrují na předních kolech prokluz, je už hnací moment převáděn na zadní nápravu, tedy ještě dřív, než by se mohla projevit nedotáčivost. Elektronická řídicí jednotka sleduje celkem téměř 40 různých signálů, například úhel natočení volantu, míru stáčení vozu kolem svislé osy, polohu pedálu plynu a otáčky motoru. Ztrátě trakce jednotlivých kol dokáže aktivním brzdovým zásahem zabránit elektronická uzávěrka diferenciálu EDS. Německá automobilka nabízí ovšem pro systém 4Motion na přání také mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu, která zajišťuje maximální trakci mimo zpevněné cesty. Systém ESP se navíc již při zapnuté uzávěrce zadního diferenciálu nevypíná.

Elektronická bezpečnost

Samozřejmostí u moderních vozů je celá armáda dalších elektronických pomocníků, zejména v oblasti bezpečnosti. Našla si cestu i do užitkových vozů. Všechny modely T5 Transporter, Caravelle, Multivan a California pro rok 2010 mají v základní výbavě nejnovější generaci elektronického stabilizačního systému ESP včetně asistentu pro rozjezd do kopce. Tento důležitý prvek byl optimalizován a nabízí celou řadu nových funkcí, zlepšila se například účinnost brzdění na nezpevněných cestách. Kromě toho se při nouzovém brzdění zapnou výstražné blikače, aby byli následující řidiči včas upozorněni na nebezpečí.

Funkce pro stabilizaci taženého přívěsu byla také nově vyladěna. Zároveň ESP omezuje riziko převrácení při vysokém příčném zrychlení. Na základě porovnání točivého momentu a skutečného zrychlení zjišťuje řídicí jednotka skutečný stav zatížení vozidla (prázdné, poloprázdné, plné) a odpovídajícím způsobem přizpůsobuje charakteristiku regulačních zásahů ESP.

Na přání dodávaný asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist) upozorňuje řidiče na vozidla, která se momentálně nacházejí v tzv. mrtvém úhlu v blízkosti vozu, nebo se zezadu rychle přibližují. Prostor po stranách vozidla a za ním sleduje radarový systém pracující na frekvenci 24 GHz. Na nebezpečí upozorňují diody LED v krytu vnějších zpětných zrcátek.

Dalším příspěvkem k aktivní bezpečnosti a většímu jízdnímu komfortu na křižovatkách a při odbočování jsou tzv. adaptivní mlhové světlomety se statickým přisvěcováním do zatáček, k jejichž aktivaci dochází při natočení volantu a/nebo zapnutých směrových ukazatelích. Řidič může díky této funkci dříve rozpoznat případné chodce, cyklisty nebo jiné potenciální nebezpečí a to díky lépe osvětlenému pravému nebo levému přednímu rohu vozidla.

Systém kontroly poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách (RKA) se snaží předcházet rizikům, spojeným s poškozením obutí, nebo jeho podhuštěním. Ten porovnává otáčky kol a na základě toho zjišťuje rozdíly v tlaku pneumatik, na něž řidiče následně upozorní výstražná kontrolka v rychloměru ve sdruženém přístroji. U užitkových vozidel jsou také důležité všechny náklady spojené s jejich provozem, RKA tak pomáhá omezovat svým majitelům alespoň ty na opravy pneumatik.

Zadní kamera (Rear Assist) se dodává na přání pro všechny verze se zadním výklopnými dveřmi ve spojení s rádiem a navigačním systémem RNS 510. Aktivuje se zařazením zpětného chodu a doplňuje akustickou signalizaci překážek barevným obrazem prostoru za vozem na displeji systému RNS 510. Dynamické pomocné linie ukazují dráhu pohybu vozidla v závislosti na úhlu natočení volantu.

Design a výbava

Za tvarové změny na řadě T5 byl zodpovědný současný nejvyšší šéf oddělení designu Walter de Silva. Kompletně upravená příď zřetelně připomíná nové typy osobních vozů Volkswagen.

Nárazníky modelů Transporter a Caravelle Trendline jsou z tmavého plastu, zatímco u všech ostatních variant jsou v barvě vozu. Změnila se také mřížka chladiče, jejíž lamely jsou v závislosti na modelu matně nebo leskle černé. V nárazníku jsou nově tvarované mlhové světlomety. Modely Caravelle, Multivan a California mají také nové zadní svítilny. Zpětná zrcátka byla aerodynamicky optimalizována a je v nich uložen kompletní systém antén pro příjem analogového a digitálního rozhlasového a televizního vysílání a signálů GSM a GPS.

V přepracovaném interiéru se uplatnila komfortnější samostatná sedadla, nová generace tříramenných volantů a celá řada elektronických komponentů včetně zábavních a informačních systémů. Jednotlivé varianty se mohou pochlubit také bohatší sériovou výbavou. Přístroje, zdobené ve vybraných verzích chromovaným rámečkem, mají nyní bílé podsvícení a například ukazatel vhodného převodového stupně. Pomyslnou třešničkou na dortu mezi autorádii a navigačními systémy je model RNS 510 s dotykovým displejem a pevným diskem. Na přání dodávaná zvuková aparatura Dynaudio promění interiér vozu T5 bez přehánění v koncertní síň, k dispozici je také rozhraní USB pro připojení externích přehrávačů MP3.

Nový ovládací panel topení, větrání a klimatizace se chlubí ergonomičtějším ovládáním. V závislosti na modelu se dodává poloautomatická klimatizace Climatic, nebo plně automatická Climatronic. Climatic udržuje nastavenou teplotu a posádka si manuálně upravuje pouze rozdělení vzduchu a rychlost ventilátoru. Modely Caravelle, Multivan a California Comfortline mají navíc v sériové výbavě výdechy ventilační soustavy i pro zadní sedadla. Climatronic se pro modely Multivan, Caravelle a California dodává v třízónovém provedení s individuální regulací i pro zadní část interiéru. Zárukou tepelného komfortu i v chladnějším ročním období je nově vyvinuté nezávislé topení, které má kompaktnější rozměry a je téměř o čtvrtinu lehčí než u dosavadních modelů.

Přední a pak též samostatná otočná sedadla mají optimalizovaný tvar opěradel a sedáků. Jejich boční partie disponují pěnovou výplní z tužšího materiálu, zatímco prostřední část je měkčí. Pro sedadlo řidiče se nyní na přání dodává elektricky ovládaná bederní opěrka nastavitelná ve čtyřech směrech. Vybrané modely mají v nabídce speciální otočná sedadla s integrovanými dětskými sedačkami hmotnostní kategorie od 15 do 36 kg.

Kratičký pohled do historie

Transportery se vyrábí od roku 1950, kdy byl uveden na trh Volkswagen Typ 2. Slavný Brouk totiž nesl označení Typ 1. Až na začátku devadesátých let byly první tři generace Transporteru pojmenovány zpětně T1, T2 a T3, aby řada plynule navazovala.

Transporter se stal všestranným automobilem, který si rychle získal po celém světě miliony příznivců mezi živnostníky, řemeslníky, rodinami, podnikateli a v neposlední řadě i cestovateli. Všichni dodnes oceňují dodnes jeho špičkovou variabilitu, která se stala doslova legendární, Transportery jsou užitkovými automobily mnoha tváří.

Druhá generace následovala v roce 1967, třetí hranatá o dvanáct let později. Ta se ještě zpočátku vyráběla s klasickými vzduchem chlazenými motory boxer umístěnými v zádi, které v roce 1984 nahradily kapalinou chlazené. Přechod na koncepci pohonných jednotek vpředu znamenala až čtvrtá generace T4 z roku 1990, kterou nahradila současná T5 v roce 2003. Dodnes se prodalo více než 8 milionů Transporterů a jeho derivátů, z toho přes jeden milion vozů připadá na pátou generaci. Potěšíme i staromilce, VW T2 se totiž v Brazílii vyrábí dodnes a jeho produkce skončí nejdříve v roce 2012...

Nový web

Divize Volkswagen Užitkové vozy spustila v České republice nové samostatné webové stránky. Všichni zájemci o současný výrobní program VW v této oblasti naleznou podrobnější informace na adrese www.vw-uzitkove.cz.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
2. 11. 2009 17:01
Re: předchozí generace
Tak to souhlasím, Trafic do r.v. cca 2005 byly pravým opakem tomu, jaký se vyrábí dnes. Je to nebe a dudy. Jak motory, tak převodovky, elektronika, tam se sra*lo snad všechny. Od r 2006 je to uplně jiný auto, celkem spolehlivé.
2. 11. 2009 09:24
Re: ČISTÁ PRÁCE
Iste, na malej práci sa máločo dá pokaziť...
Tie golfoidné svetlá im už asi lezú na mozog, keď ich pchajú na každé auto... Už chýba len facelift Beetle s takými svetlami... >:D
2. 11. 2009 09:22
Re: nechápu
Ale veď v tom to je - vo financiách. Multivan a Viano nestoja málo. Ale ani neponúkajú málo. Z užitkáča im ostali iba tvary. Všetko ostatné je na vyššej úrovni než u mnohých "čistokrvných" osobákov.
Moje najbližšie auto bude kvôli priestoru veľké, kvôli financiám nie drahé a úsporné, čiže Grand Scenic. Aj keď mojim potrebám by oveľa viac vyhovoval Mercedes Viano, a keby som naň mal, tak neváham ani sekundu. ;-)
Avatar - woody-alien
1. 11. 2009 21:43
Re: předchozí generace
Tak zrovna Trafic měl svýho času hodně velký problémy. Hlavně motor 1.9 a s ním spojený převodovky. Jinak je to ale dobrý auto a třeba Generation můžu klidně brát jako levnější alternativu k Multivanu.

Osobně mám z Frantíků zkušenost s Masterem (ve větších verzích u nás docela dobře prodávaným) a za pět let jsem na něm neměl jedinou závadu. Hodnotit spolehlivost T5 nebudu, stížnosti jsem ale samozřejmě zaslechl.

Optický facelift se vydařil v duchu VW, nic nepokazil...a modernizace techniky je jistě vítaná.
Avatar - m.z.
1. 11. 2009 21:38
Re: nechápu
Ale to vysvětlete těm,co si to kupují >:D Proč ale jezdí nejvíce VW a MB?Prostě jsou nejprodávanější a mají největší image.Vím o čem mluvím,i já jsem byl majitelem Multivana ;-)Pokud se nevolí jen podle financí,je rozhodnutí mezi VW a MB,navíc disponují i nejsilnějšími motory,4x4 a nejhodnotnějšími interiéry s možností různých výbav,vč. kempingu a 2,5t na kouli.Často slouží jako tahoun na lodě,nebo koně.Taky existují tzv. bussines verze cca okolo 3mil,což taky o něčem svědčí.Pokud bych znovu potřeboval tak velké auto,šel bych do něj znovu.