Výhod pro elektrická auta ubývá. Dálniční známka zdarma však zůstane

Parkování v Praze
Parkování v Praze
Parkování v Praze
Parkování v Praze
18 Fotogalerie
Roman Šitner

Česko nemá systémovou podporu elektrických aut. Jsou tu nárazové dotace, dálniční známka zdarma a k tomu zatím i parkování v hlavním městě.

V příštím roce výhod elektromobilů nejvíce využijí ti, kteří jezdí po dálnicích a hodně parkují napříč Prahou. Ostatní kromě obecných plusů elektromobilů nezískají nic. 

Parkování v Praze je nadále tím největším benefitem pro majitele elektrických vozů. Minimálně do poloviny roku 2025 lze bez omezení parkovat na modrých a fialových zónách. Ušetřit tak jdou v ideálním případě i desítky tisíc korun. 

Tato výhoda měla původní skončit už od prvního ledna 2025, vedení Prahy se ale nedokázalo dohodnout, zda elektromobilům nedat alespoň slevu. Proto se benefit ve stávající podobě prodlužuje o dalšího půl roku. Co ho nahradí, je otázka. Ve hře je poloviční parkovné, ale vyloučit nelze ani prodloužení parkování zdarma či konec všech výhod, případně nějaká forma kompromisu.

Zdarma lze zatím parkovat i v řadě dalších českých měst. Podmínky jsou ale mnohdy dobře skryty na webových stránkách radnic. Z větších měst jde o Plzeň, kde lze zdarma stát do 24 hodin, ovšem mimo zóny určené pro rezidenty, nebo Ostravu, kde lze s EL značkovat parkovat v zónách R a A. Plzeň by měla toto zvýhodnění do konce srpna příštího roku zrušit.  Stejně jako v Praze ale není jasné, jak to nakonec dopadne.

Brno nabízí poněkud absurdní parkování zdarma u nabíjecích stanic v rámci takzvané zóny E. Takto lze bez placení stát až 24 hodin, a to i když to znamená blokování stanice. Nutností ale je se registrovat v aplikaci a zadat v ní dobu stání.  Pravidla jsou také taková, že po Brně lze bezplatně parkovat u další nabíjecí stanice až 24 hodin po ukončení předchozího nabíjení.

Minimálně určitou formu zvýhodnění mají při parkování elektromobily v Liberci, Českých Budějovicích, Uherském Hradiští nebo například v Chrudimi. Seznam měst je ale delší a podmínky jsou v každém trochu jiné, někdy lze zdarma parkovat v návštěvnické zóně po omezenou dobu (Liberec), jindy jde o slevu na parkovací kartu (České Budějovice), nebo jako v Chrudimi jsou pro elektromobily zdarma všechna obecní placená parkoviště. Někdy je nutností mít značku EL, jindy jde zařídit výhody i pro elektromobil s běžnou registrační značkou. 

Pokračuje výhoda v podobě dálniční známky zdarma. To znamená úsporu 2.440 korun v případě známky na rok. Už minulostí je úspora na silniční dani. Ta byla zrušena i pro „normální“ auta, proto ta do zásuvky už žádnou výhodu nemají.

Česko jde v podpoře elektromobility zcela jinou cestou než zbytek Evropy. Sleva nebo odpuštění dálničních poplatků jinde vidět není. Parkování levněji či zcela zdarma naopak je vidět spíše ve východní části Evropy, ale týká se jen konkrétních parkovišť. 

Podpora elektromobility stojí na západě spíše v nastavení zdanění pořízení a provozu osobního auta. Ve výsledku se tak vůz do zásuvky může vyplatit i bez dotací, protože je zkrátka spojený s menšími platbami daní.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Vyměň káru za elektromobil: Majitel nejhezčího favoritu recenzuje Enyaq 85x L&K • Zdroj: auto.cz