Vymáhání nezaplacených pokut: Bacha na ty cizí, seberou vám značky!
Od Nového roku mají policisté a celníci možnost vymáhat pokuty od řidičů, kteří nic nespáchali. Že se tak děje a jak situaci řešit, jsme zjišťovali poté, co se stejný případ stal i nám.
Cesta Toyotou Mirai z Ostravy, kde jsme dělali reportáž o první české vodíkové plničce v Česku, probíhala hladce. Na specifika vodíkového pohonu jsme si již zvykli a normálním tempem se po dlouhém dni večer přesouvali zpět do Prahy.
Pak se ale chvíli před půlnocí na dálnici D11 kousek od Hradce Králové za naším autem rozblikaly majáky. Předjela nás dodávka celní správy s nápisem „následuj mě“ a donutila zastavit na nejbližším sjezdu. Zastavení celníky pro nás rozhodně není nic obvyklého, jezdíme totiž novými novinářskými vozy, které mají vždy zakoupené dálniční známky a nepatří mezi typické podezřelé terče kontrol.

Registrace nutná
Celník nás ale trochu vyvedl z míry: „Pane řidiči, nemáte uhrazen poplatek za využití dálnice.“ Vodíkové, elektrické a plug-in hybridní vozy (s emisemi pod 50g CO2/km) jsou od něj sice standardně oproštěny, musí ale mít speciální registrační značku s písmeny EL. Vypůjčená vodíková Toyota Mirai však dostala značku na přání, kterou v Toyotě zapomněli zaregistrovat pro bezplatné využití dálnic. Nebylo to ostatně ani potřeba, vzhledem k absenci vodíkových stanic se stejně s delšími výlety nepočítalo.
Po uhrazení pokuty za dálnici nás ale mladý celník s až omluvným tónem upozornil, že majitel vozidla, tedy Toyota Financial Services, má v systému navíc neuhrazenou pokutu z dřívějška. A to bohužel znamená, že máme na výběr ze dvou nepříjemných možností – buď pokutu uhradíme za Toyotu na místě, nebo nám celníci zabaví registrační značku, případně znehybní auto botičkou.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!