Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výměna čelních skel: Sklo a štěstí křehké, na praskliny lehké

Martin Frei
Diskuze (4)
Výměna čelního skla dříve představovala banální opravu. Dnes se vše komplikuje a prodražuje. Co na to zákazník, servis a pojišťovna?

O pojištění se říká, že je lépe ho celý život mít a nikdy nepotřebovat než celý život nemít a potřebovat jen jednou. O pojištění čelního skla to platí dvojnásob. Zatímco cenu opravy po menší havárii, kde se vymění nárazník, maska a světlo, si každý umí aspoň přibližně představit, náklady na výměnu čelního okna leckoho zaskočí. Stejně jako všechny automobilové součástky totiž i skla procházejí vývojem, zdokonalováním – a zdražováním.

Značkový, nebo odborný?

Obrovská poptávka po rychlých a odborných opravách v devadesátých letech dala vzniknout husté síti specializovaných servisů, které nic jiného než okna nedělají. Jejich rozmach podpořily i svého času předražené originální díly, vysoké sazby za práci a dlouhé čekací lhůty ve značkových opravnách. To vše se alespoň místy změnilo, ale nezávislé servisy mají stále velkou výhodu: levnější skla z druhovýroby. Je však čelní okno správným místem na hledání úspor? Ředitel firmy Autosklo servis CZ Radek Tichý naše obavy mírní. „I v oboru skel platí, že automobilky mají specializované dodavatele, kteří pod vlastní značkou prodávají produkty srovnatelné kvality na volném trhu. U takových výrobců není důvod k obavám,“ vysvětluje. Stejně jako u ostatních autodílů se kvalitní dodavatelé najdou i v Číně,“ překvapuje nás pan Tichý. A má pravdu. Skla značek Fy a XYG dnes skutečně najdeme na evropských automobilech už v prvomontáži. A na co bychom si měli dát jako zákazníci pozor? Na evropskou homologaci, která musí být vyznačena v rohu skla. Bez ní vozidlo neprojde technickou kontrolou.

Abych tě opravdu viděla

Pakliže nezávislý servis použije kvalitní sklo a dodrží předepsaný postup výměny, je u většiny vozidel věc vyřízena. Dnes ale kvapem přibývá aut vybavených bezpečnostními systémy, jimž je při výměně okna nutné věnovat pozornost. Za zpětným zrcátkem jsou umístěné kamery pro přepínání dálkových světel, infračervené senzory pro jízdu v pruzích a zejména laser, který řídí nouzové brzdění při nízkých rychlostech. Tuto funkci najdeme pod názvem City Safety i ve Škodě Citigo. Přestože to tak na první pohled nevypadá, pouzdra těchto čidel nedoléhají ke sklu úplně dokonale. Mezi oba povrchy mohla proniknout vlhkost a prachové částice. Aby k tomu nedošlo, je mezi sklo a kamerový modul vložená těsnicí fólie se speciálním gelem, kterou je třeba po demontáži skla také vyměnit. Nikdo jiný než značkový servis také neudělá druhý nutný krok – překalibrování optických čidel po výměně okna. U některých vozů sice stačí jet několik minut po dálnici, aby se optika naladila na čáry jízdních pruhů, jiné systémy však vyžadují spartakiádu s terčíkem přesně zavěšeným na stěně dílny.

Svěříme-li výměnu okna levnému neautorizovanému servisu a předepsaný kalibrační úkon neproběhne, značně nám to ztíží reklamaci jakékoli závady v bezpečnostním systému. Přeloženo do řeči peněz – kdo je pojištěný, může si bez obav dovolit kompletní službu.

Když pojistka nestačí

Než se ovšem jakékoli pojišťovně upíšeme, měli bychom mít jasno o tom, kolik peněz od ní budeme po nehodě chtít. Bezpečnostní i komfortní výbava dnešních aut žene ceny skel do astronomické výšky. Jeden příklad za všechny: Ford Mondeo, vůz oblíbený manažery, taxikáři i rodinami. Základní netónované čelní sklo bez dalších funkcí na loňský model dostaneme za deset tisíc korun. Mondeo však může mít také takzvané determální okno se speciální vrstvou pohlcující ultrafialové záření nebo vyhřívané, které se v zimě nemusí škrábat od ledu, a samozřejmě také sklo

s dešťovým senzorem a úpravou pro kamerový systém. Pokud si do mondea dopřejeme všechny tyto vychytávky najednou, čáry máry fuk – a čelní sklo stojí dvacet šest tisíc!

Jak rozebíráme na následující straně, pojišťovny nabízejí připojištění skel s různou výší plnění. Nejčastější hranicí bývá dvacet tisíc korun: pro řadu dnešních aut to stačí jen s odřenými ústy, pro některá vůbec.

Pakliže se chystáte připojištění uzavřít, vřele doporučujeme ověřit si cenu originálního skla úplně přesně – ve značkovém servisu podle čísla karoserie. K tomu je třeba přičíst tři hodiny práce na výměnu, u vozidel s kamerovými systémy další hodinu na kalibraci.

Ceny čelních skel
Škoda Yeti – základní 4500 Kč
Škoda Yeti – vyhřívané 8700 Kč
VW Passat – základní 10 100 Kč
VW Passat – vyhřívané 15 900 Kč
Ford Mondeo – základní 10 430 Kč
– determální 18 021 Kč
– vyhřívané se senzory 16 104 Kč
– vyhřívané se senzory a kamerami16 023 Kč
– vyhřívané a determální se senzory a kamerami26 055 Kč
Citroën C4 Picasso – základní 12 845 Kč
– determální se senzory a anténou 18 900 Kč

Martin Frei
Diskuze (4)
25. 4. 2018 16:45
Re: pojistky
Souhlasím, jen jsem si to zajišťoval tady [odkaz]
17. 6. 2016 18:28
pojistky
Já mám čelní sklo naprasklé od kamínků skoro pořád. Není to ještě pavučinka, jen takové důlky. Jednu dobu jsem měl od pojišťovny nárok na nové sklo každý půlrok, takže to to jistilo. Teď to tak už bohužel nefunguje. A místo abych se štval s domáháním nějakého pojištění radši zajdu k [odkaz] a nechám si to vyměnit bez nějakého protahování. A ani to nepřijde moc draho.
29. 12. 2012 18:27
kvůli jednomu rozbitému sklu?
"O pojištění se říká, že je lépe ho celý život mít a nikdy nepotřebovat než celý život nemít a potřebovat jen jednou. O pojištění čelního skla to platí dvojnásob."
Řekl bych, že zrovna v případě čelního skla to není úplně jisté, protože celý život platit pojistku a pak jednou dostat pár tisíc nemusí být výhodné. Ale naštěstí je čelní sklo většinou rozbité častěji, než jednou za život, takže pojištění smysl určitě má. Jistě se najdou smolaři, kterým prasklo dvakrát za pár dní ;-)