Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroční test Škody Tudor: První auto, jaké Svět motorů testoval!

Palubní deska je jednoduchá, přehledná a luxusně obložená. Přístrojový štít připomíná Škodu 105 S, kde však stupnice rychloměru začínala až dvacítkou a sebevědomě vrcholila hodnotou 160 km/h.
Na rozdíl od současných aut využívají obě řady sedadel tudoru společnou lavici. Vzadu nechybí prémiové příslušenství: dvojité věšáky kabátů a podokenní popelníky.
Vpravo nad tenoučkým plynem nenápadně vykukuje kulatý pedál, jímž se ovládá elektrický startér. Při současné manipulaci s oběma působí řidič tak trochu jako autista.
Dlouhou řadicí páku doplňuje táhlo ruční brzdy zakončené tvarem důchodcovské hole. Na zabrzděná kola neupozorňuje žádná kontrolka, což si škodovky s motorem vzadu ponechaly až do roku 1990.
34 Fotogalerie
Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

Při zrodu nejprodávanějšího českého motoristického časopisu hrála důležitou roli Škoda 1101 Tudor. Nejenže v premiérovém ročníku dvakrát obsadila celou titulní stranu, ale zároveň šlo o historicky první vůz, který Svět motorů pro čtenáře otestoval. Psal se rok 1947. Po 75 letech stejný model testujeme znovu.

Letošní oslavy 75. narozenin Světa motorů nenásilně vnášejí do každého čísla dobovou atmosféru prvního ročníku. Rok 1947 byl ostatně v motoristické oblasti na události velmi bohatý – v Německu se tehdy narodil legendární soutěžní jezdec Walter Röhrl, v Itálii byla založena ikonická značka Ferrari, v USA zemřel slavný zakladatel pásové automobilové výroby Henry Ford a ve Francii skonal známý konstruktér Ettore Bugatti. Pozadu tenkrát nezůstalo ani Československo, kde se na svoji první cestu kolem světa vydali Tatrou 87 mladí dobrodruzi Ing. Jiří Hanzelka a Ing. Miroslav Zikmund. Aby těch motoristických mezníků roku 1947 nebylo málo, ve své premiérové sezoně zveřejnil Svět motorů také svůj první automobilový test – šlo o domácí vůz Škoda 1101, známý především pod lidovým označením Tudor. A přesně po tři čtvrtě století stejný model stojí opět před námi, abychom ho otestovali. Nostalgicky, ve vší slušnosti a s úctou k poctivé staré technice. Tedy v běžném provozu, a především bez zákeřné kuželkové dráhy. Stačí se totiž podívat na uzoučká kola, určená hlavně k poklidnému kochání se okolní krajinou.

Nevšední historie

Tudor přebíráme stejně jako tehdejší redakční osazenstvo v parném létě symbolicky od zástupců automobilky v Mladé Boleslavi. Nejde už však dávno o nezajetý vůz, vždyť zelený kabriolet ze sbírek Škoda Muzea jsme stačili důkladně vyzkoušet na několika dálkových veteránských soutěžích. A k jeho cti se sluší dodat, že až na pár zaškobrtnutí dojel vždy úspěšně do cíle.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi