Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroční test Škody Tudor: První auto, jaké Svět motorů testoval!

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 23. 6. 2022 • 22:22
34
Zobrazit náhledy (34)
Spínací skříňka se probouzí nalevo od volantu, otočení klíče však slouží pouze jako šém k oživení elektroinstalace . Žádná imitace přírodního materiálu, (nejen) palubní deska je skutečně vyrobena z opravdového dřeva. Mechanické hodiny přišroubované na víku uzavíratelné schránky před spolujezdcem představují neoriginální dobový doplněk. Díky společné lavici pro přední cestující vznikl bohatý prostor pro nohy. Místo mohutné záslepky uprostřed palubní desky mohlo být nainstalované rádio. Škoda Tudor „Prostornost karoserie je taková, že vzadu mohou sedět nouzově i tři osoby vedle sebe,“ dočítáme se v dobovém Světě motorů. První test Světa motorů vyšel v historickém čísle 19 ročníku 1947 a jeho předmětem byla stejná Škoda 1101 „Tudor“. Výplně jsou celočalouněné, vedle klik ke stahování okna a otevírání se v obou dveřích našlo místo i pro odkládací kapsu Čtvrtek 12. srpna 2020, čas 6.34. Zelený tudor posádky Světa motorů vyráží z pražské Opletalovy ulice vstříc tisícimílovému dobrodružství Škoda Tudor V táhlém stoupání na vrchol Pezinské Baby obstála stará škodovka se ctí, stačil jí k tomu lehce vytočený třetí převodový stupeň Stažená střecha kabrioletu má za jízdy nepopsatelné kouzlo, jenže pak se musíte defi nitivně rozloučit s výhledem vzad Škoda Tudor Při troše improvizace může hmotné víko zavazadelníku suplovat třeba slunečník nebo deštník. Vzorně zorganizovaný kufr odděluje místo pro zavazadla a nouzové technické vybavení. Karburační čtyřválec o zdvihovém objemu 1089 cm3 se skrývá v závětří rozložitého chladiče, při případném nárazu jej chrání třiceticentimetrový prostor od přední masky. Spádová nádrž je uložena vysoko nad agregátem. Vnější osvětlení nepatří mezi chloubu veteránů. S podobně šeptavými refl ektory proto doporučujeme jezdit jen za denního světla. Dálková světla se spouštějí netradičně nožním tlačítkem. Takhle subtilní a miniaturní svítilny na rozměrné zádi připomínají spíš sedící berušky. Světelný výkon tomu samozřejmě odpovídá. Škoda Tudor Škoda 1101 Fiat 500C Letošní narozeninový dort s motivem tudoru patřil k vůbec nejoriginálnějším dárkům v historii Světa motorů V téhle podobě s modrým lakem karoserie a registračními značkami AH-88-82 se tatáž Škoda 1101 vydala na náročnou výpravu za polární kruh, než před osmnácti lety důstojně zakotvila v továrním muzeu Škoda Joyster Novodobým tudorem se stala před šestnácti lety atraktivní Škoda Joyster, překvapení frankfurtského autosalonu. Na rozdíl od pětasedmdesátileté malé škodovky si ji však nelze koupit, ale pouze prohlédnout v továrním muzeu Originál faktury dokazuje absurditu příplatků z období před pětasedmdesáti lety. Zatímco před čtvrtstoletím se i u nejluxusnější Octavie SLX připlácelo třeba za obyčejné rádio, stále to nebylo nic proti základní výbavě bez pneumatik. Škoda Tudor V premiérovém ročníku Světa motorů si Škoda 1101 „Tudor“ dvakrát přivlastnila titulní stranu. Obálka technického vydání časopisu Auto, našeho přímého předchůdce, ji v prosinci 1945 představila jako absolutní novinku. Škoda Tudor Škoda Tudor Původní test Škody Tudor ve Světě motorů: 1947 Původní test Škody Tudor ve Světě motorů: 1947

Při zrodu nejprodávanějšího českého motoristického časopisu hrála důležitou roli Škoda 1101 Tudor. Nejenže v premiérovém ročníku dvakrát obsadila celou titulní stranu, ale zároveň šlo o historicky první vůz, který Svět motorů pro čtenáře otestoval. Psal se rok 1947. Po 75 letech stejný model testujeme znovu.

Letošní oslavy 75. narozenin Světa motorů nenásilně vnášejí do každého čísla dobovou atmosféru prvního ročníku. Rok 1947 byl ostatně v motoristické oblasti na události velmi bohatý – v Německu se tehdy narodil legendární soutěžní jezdec Walter Röhrl, v Itálii byla založena ikonická značka Ferrari, v USA zemřel slavný zakladatel pásové automobilové výroby Henry Ford a ve Francii skonal známý konstruktér Ettore Bugatti. Pozadu tenkrát nezůstalo ani Československo, kde se na svoji první cestu kolem světa vydali Tatrou 87 mladí dobrodruzi Ing. Jiří Hanzelka a Ing. Miroslav Zikmund. Aby těch motoristických mezníků roku 1947 nebylo málo, ve své premiérové sezoně zveřejnil Svět motorů také svůj první automobilový test – šlo o domácí vůz Škoda 1101, známý především pod lidovým označením Tudor. A přesně po tři čtvrtě století stejný model stojí opět před námi, abychom ho otestovali. Nostalgicky, ve vší slušnosti a s úctou k poctivé staré technice. Tedy v běžném provozu, a především bez zákeřné kuželkové dráhy. Stačí se totiž podívat na uzoučká kola, určená hlavně k poklidnému kochání se okolní krajinou.

Nevšední historie

Tudor přebíráme stejně jako tehdejší redakční osazenstvo v parném létě symbolicky od zástupců automobilky v Mladé Boleslavi. Nejde už však dávno o nezajetý vůz, vždyť zelený kabriolet ze sbírek Škoda Muzea jsme stačili důkladně vyzkoušet na několika dálkových veteránských soutěžích. A k jeho cti se sluší dodat, že až na pár zaškobrtnutí dojel vždy úspěšně do cíle.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud