Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výstava k výročí 125 let Škody: Záhada firemního loga trvá

Petr Slováček Petr Slováček 4. 7. 2020 • 22:25
73
5
Zobrazit náhledy (73)
Výstava k výročí 125 let Škody Auto Hned po vstupu do expozice se možná vyděsíte představou aut budoucnosti. Firma tím nepochybně říká, že nezůstala v minulosti a dívá se dopředu. Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Model 760 ID ukazuje představu z roku 1973 o dalším vývoji značky. Bohužel nevyšla. Výstava k výročí 125 let Škody Auto Třídveřový favorit jako model 783 vznikl bohužel v jediném kusu, stejně jako čtyřdveřový kabriolet Tremp. Sedan odvozený od favoritu ve dvou kusech. Ve čtyřpatrové galerii se mimořádně představují modely, které se obvykle ukrývají ve tmě depozitáře Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Prototyp Vision C už v roce 2014 odhaloval podobu současného superbu. Poháněla ho přitom jen čtrnáctistovka o výkonu 81 kW. Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Škoda 935 Dynamic Škoda 935 Dynamic z roku 1935 stála na centrální rouře, která současně plnila funkci palivové nádrže. Převodovka je vybavena předvolbou. Jediný vyrobený exemplář se kupodivu dochoval na Slovensku, byť byl přetřen štětcem. Podobnost s Tatrou 77 ze stejné doby je určitě „čistě náhodná“. Škoda 935 Dynamic Škoda 935 Dynamic Škoda 935 Dynamic Škoda 935 Dynamic Škoda 935 Dynamic Škoda 935 Dynamic Nahlédnutí do renovační dílny baví hlavně tatínky. Také bychom rádi přiložili ruku k dílu, ale je to jen na ukázku. Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Laurinka BSC z roku 1908 je jednou z nejstarších dochovaných, přestože vzniklo jen 12 kusů. Také si zahrála ve filmu Dědeček automobil. L&K BSC Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto V roce 1904 už L&K vyráběl dvouválcovou osmistovku CC s maximální rychlostí 85 km/h a výkonem „brutálních“ pět koní Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto L&K Brons L&K Brons Podle jedné z legend představuje logo hlavu indiánského sluhy, kterého si ze zámoří dovezl jeden z představitelů společnosti Škoda Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Škoda Popular 995 Typ 937 Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Škoda Vision S Výstava k výročí 125 let Škody Auto Od roku 1924 se v Boleslavi vyráběly kopie leteckých motorů Lorraine-Dietrich jako osmiválce o výkonu 400 koní a dvanáctiválce se 450 koňmi Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto Výstava k výročí 125 let Škody Auto

V roce 1895 začala v Mladé Boleslavi skromná výroba jízdních kol, a dnes je Škoda Auto tahounem domácího průmyslu. Věděli jste ale, že se dodnes neví, proč má ve znaku okřídlený šíp?

Hledáte tip na zajímavý prázdninový výlet s ratolestmi? Vezměte je do muzea Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Až do 10. ledna 2021 zde probíhá výstava 125 let automobilky Škoda Auto. Uvidíte všechny významné momenty z historie firmy. A dokonce i exponáty, které se světu ukazují jen zřídka – například prototyp škodovky s motorem vpředu nebo nesmírně pokrokový model Škoda 935 Dynamic.

Výstava zaujme i návštěvníky, kteří se o auta nezajímají. Po dobu naší návštěvy jsme ještě museli nasadit roušky, od prázdnin tato podmínka snad padne.

Na místě nám došlo, jak se na historii mladoboleslavské automobilky dají krásně ilustrovat lidské dějiny a společenské dění posledních 125 let. Hned první logo jízdních kol Laurin a Klement obsahovalo listy slovanské lípy a „národní“ jméno Slavia. V prvních letech 20. století převzal znak prvky art nouveau – ve společnosti tehdy rezonovala secesní díla Alfonse Muchy, který v letech 1912 až 1926 vytvořil Slovanskou epopej. Až v roce 1923 se zrodil slavný znak okřídleného šípu, který najdete na chladičích dodnes, byť už v páté obdobě. Pikantní je, že původní myšlenku loga už nikdo nezná. Daly si ho patentovat plzeňské Škodovy závody a na auta se dostalo dva roky nato, když se spojily s automobilkou Laurin a Klement. Logo prý symbolizuje pokrok, volnost a preciznost. Ale proč vlastně ten šíp s okem? Snad je to indián s čelenkou, snad mostní konstrukce nebo stylizované trámy. To už dneska nikdo neví. Pokud vás to zajímá, zajděte do mladoboleslavského muzea automobilky. Dovíte se tam ještě mnohem víc.

Výstava Škoda 125 let
KDE Škoda Muzeum, tř. Václava Klementa 294, 293 01 Mladá Boleslav
  GPS: 50,4188056N, 14,9138750E
  Tel. +420 326 832 038, e-mail: muzeum@skoda-auto.cz
KDY Pondělí až neděle: od 9 do 17 hodin
ZA KOLIK Plné vstupné Snížené* Rodinné
  Bez průvodce 80 Kč 40 Kč 200 Kč
  S průvodcem 120 Kč 60 Kč -
  Společná prohlídka muzea a závodu 180 Kč 90 Kč -
  Zdarma: ZTP, ZTP/P a 1 osoba jako doprovod, děti do 6 let, novináři, odborní pracovníci muzeí, galerií (po předložení průkazu AMG), u skupin řidič autobusu, 1 doprovodná osoba od cestovní kanceláře, 2 doprovodné osoby u školních skupin.
* Snížené vstupné: děti do 15 let, studenti do 26 let, senioři nad 65 let, zaměstnanci Škoda Auto.

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Související články

Témata
7. 7. 2020 10:13
Forman 1.6
Zajimalo by me, kam zmizel prototyp Formana se skodovackou 1.6... to se ho muzeum zbavilo?
Avatar - Stejsn
5. 7. 2020 22:21
ale jo,
Renault.
4. 7. 2020 22:03
Re: Záhada firemního loga vyřešena!
Pokiaľ viem, tak logo Škody namaľoval maliar František Michl. Aspoň v knihách sa to píše. Žiadna čelenka indiána, ale skutočne okrídlený šíp a oko. Bol k nemu aj citát, ale neviem od koho: "S orlím zrakem letí světem rychle jako šíp". Myslím, že lepšie logo ako Škoda nemá na svete žiadna automobilová značka.
4. 7. 2020 16:09
Re: Záhada firemního loga vyřešena!
Kde byl tento Petr Peroutka vyhrabán?!
KAŽDÝ tuzemský škodovák ví PŘESNĚ, co logo škodovky znamená! A můžete si to přečíst v knize / životopise Emila Škody.
To je STRAŠNÁ OSTUDA, tento článek na ACZ!!!
Pokud pan Peroutka běžně píše jen do Vlasty, pak se jeho ignorativní neznalosti nedivím. Ale že to otiskne ACZ, to mě konsternuje.

Spíše prosím poraďte, jak si mají návštěvníci muzea prohlédnou auta umístěná v regálech! Tomu říkám záhada! Auta v prvním, druhém i třetím patře regálů jsou naprosto nepřístupná a dokonce nedohledná návštěvníkům, ale ti přesto platí plné vstupné, jako by měli možnost si tyto exponáty prohlédnout. Nemají. A novináři k tomu nenapíší ani slovo. To jste novináři???!!!! Hanba!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku