Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Vyzkoušeli jsme VW Golf 1.5 TSI Evo. Nový motor je famózně tichý a má říz!

Jan Mička
Diskuze (168)
Modernizovaný Volkswagen Golf se vedle nového infotainmentu dočkal také zbrusu nového motoru 1.5 TSI Evo. První kilometry jsme absolvovali na ostrově Mallorca.

Sedmá generace kultovního Volkswagenu Golf se přehoupla do druhé poloviny svého životního cyklu, facelift byl tedy nevyhnutelný. Jenže je to vlastně „pouze“ facelift? Designových změn je na první pohled docela dost, vůz působí díky novým nárazníkům a plně diodovým světlometům s širokým světelným podpisem odhodlanějším a rozkročenějším dojmem, navíc ani uvnitř nezůstal kámen na kameni, za což vděčíme novému infotainmentu a digitálnímu přístrojovému štítu. Spousta novinek se však odehrála také pod kapotou, a ty nás pochopitelně zajímaly nejvíce.

Vůbec největším tajemstvím byl motor 1.5 TSI Evo, zbrusu nový přeplňovaný čtyřválec představený loni na vídeňském Symposiu motorů. V rámci agregátů volkswagenu se jedná o malou revoluci, která přináší Millerův cyklus namísto běžnějšího Ottova cyklu, vysoký kompresní poměr 12:1 a zejména zmíněné VTG turbodmychadlo, které ve spojení s benzinovým motorem známe třeba z vozů Porsche (má jej například 718 Cayman S, běžnější je u turbodieselů). Tahle jednotka v golfu ještě letos nahradí dosud používanou čtrnáctistovku TSI, a přestože jsou tabulkové parametry obou motorů velmi podobné, jejich projev je jiný.

Volkswagen nabídne dvě verze tohoto motoru (96 a 110 kW), avšak ta výkonově slabší, která nese označení Bluemotion, se zatím nevyrábí. Bluemotion dorazí s rozšířenou funkcí setrvačné jízdy, kdy se motor po uvolnění pedálu plynu kompletně vypne, což dosud známe pouze z hybridních modelů. Automobilka slibuje snížení reálné spotřeby až o 0,4 l/100 km jenom díky tomu to systému a až o litr nižší spotřebu ve srovnání se 110kilowattovou verzí. Dlužno dodat, že zmíněný Millerův cyklus a turbodmychadlo VGT má pouze verze Bluemotion. Silnější pracuje v Ottově cyklu a musí si vystačit s „klasickým“ turbodmychadlem. A přesně tento motor jsme si okamžitě vzali na paškál.

Volkswagen Golf - technická data a české ceny benzinových verzí
Motor 1.0 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.5 TSI 1.5 TSI
Zdvihový objem [cm3] 999 1395 1395 1498 1498
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Převodovka 6M(7A) 6M(7A) 6M(7A) 6M(7A) 6M(7A)
Největší výkon [kW/min-1] 81/5000-5500 92/5000-6000 110/5000-6000 96/- 110/5000-6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 200/2000--3500 200/1400-4000 250/1500-3500 200/1400 250/1500-3500
Max. rychlost [km/h] 196 204 216 - 216
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9 9,1 8,2 - 8,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8(4,7) 5,2(5,0) 5,2(5,0) 4,6(-) 5,0(4,9)
Cena Trendline [Kč] 411.900 - - - -
Cena Comfortline [Kč] - 475.900 505.900 494.900 -
Cena Highline [Kč] - - 558.900 - 571.900
Cena R-Line CL [Kč] - 500.900 530.900 - -
Cena R-Line HL [Kč] - - 568.900 - 581.900
*příplatek za automat činí 60.000 Kč, kombi je o 30.000 Kč dražší

To ticho!

Patnáctistovka Evo je kompletně nová. Výkon 110 kW máte k dispozici v rozmezí pěti až šesti tisíc otáček a točivý moment 250 N.m působí od 1500 do 3500 otáček, tedy na chlup stejně jako u starší čtrnáctistovky. Takto poháněný golf se z nuly na stovku dokonce dostane ještě o desetinu sekundy pomaleji, než kdyby měl pod kapotou o deci menší čtyřválec, mělo by to ale znamenat, že bude novinka líná a cíleně „udušená“ pod tíhou emisních limitů? To ani náhodou! Už od prvního metru nás překvapilo, jak motor reaguje i na sebemenší sešlápnutí pedálu plynu, což je dáno účinnějším chlazením stlačeného vzduchu, a že je schopen bez vibrací pracovat i z těch nejnižších otáček. Velmi hezky funguje i systém vypínání válců ACT. Přechod mezi dvou- a čtyřválcovým režimem nemáte šanci pocítit.

Neberte si to špatně, už čtrnáctistovka na tom s reakcemi nebyla vůbec špatně, pocitově se však probouzela později než v patnácti stech otáčkách kvůli větší prodlevě turbodmychadla. Novinka reaguje v podstatě okamžitě a naplno táhne už od nějakých 1750 otáček za minutu, avšak jediné, podle čeho to až tak moc nepoznáte, je hlučnost. Při běžné zátěži nejsou znát ani minimální náznaky vibrací a kultivovanost je srovnatelná s perfektně vyváženým šestiválcem. Může za to jednak vylepšené přímé vstřikování paliva (vstřikovací tlak se zvýšil z 200 na 350 barů), ale zejména větší dvouhmotový setrvačník schopný lépe tlumit kmity motoru. Čtyřválcové turbobenziny koncernu Volkswagen obecně nejsou s kultivovaností na štíru, tady ale necítíte ani nejjemnější vibrace přenášené do pedálu.

Další velkou předností nového motoru je jeho odhlučnění. Při běžné jízdě máte pocit, jako byl motor někde daleko před vámi a obehnaný pořádně tlustou vrstvou molitanu. Skoro jako by ani fyzicky v autě nebyl... Do rukou se nám dostal kombík se sedmistupňovou převodovkou DSG (DQ200 s dvojicí suchých spojek), která při běžné jízdě přeřazovala už lehce nad dvěma tisíci otáček a napomáhala akustické pohodě na palubě. Připlácí se za ni 60.000 Kč a tato investice rozhodně stojí za zvážení.

Převodovka řadí téměř s hladkostí měničového automatu, a dokonce ani při tachometrové stotřicítce nežene otáčky moc vysoko (odečetli jsme 2400 min-1). Když ale neslyšíte motor, vyplynou na povrch ruchy, kterých byste si obvykle tolik nevšímali. Třeba aerodynamický svis okolo vnějších zpětných zrcátek při dálničních rychlostech nebo valivý hluk od pneumatik při jízdě na hrubším povrchu. Jsou to právě tyto ruchy, které se naplno projevují u plug-in hybridů schopných ujet několik desítek kilometrů pouze na elektřinu, nebo u elektromobilů. Až tak dobře odhlučněný nový motor ve skutečnosti je!

Pouze do města je ho škoda

Zkoušený kombík byl doslova napěchován luxusní výbavou čítající třeba adaptivní podvozek, jezdil na sedmnáctipalcových kolech a ukázal se jako všestranný vůz pro každodenní městské poskakování i dálkové trasy. V komfortním režimu golf skvěle tlumí nerovnosti, a to i zadní nápravou, která je kvůli předpokladu většího zatížení o něco tužší než u hatchbacku. Přesně tenhle režim vozu pasuje, hezky okolo středního pásma otáček, on se ale neztratí, ani když trochu přitlačíte na pilu.

V otáčkách je motor samozřejmě více slyšet, jeho zvukový projev však stále není nijak vtíravý. O spodovém charakteru už řeč byla, Evo však umí hezky zatáhnout i vysoko za hranicí čtyř tisíc otáček a proměnit jinak konzervativní auto v příjemné sportovní náčiní. Hlavně když si přepnete do režimu Sport, ve kterém převodovka déle „drží kvalt“, podvozek ztuhne a vy si více uvědomíte příkladně přesné vedení stopy.

Úvodní část testovací jízdy jsme byli na palubě tři, měli plný kufr zavazadel (vůz jsme zatížili zhruba 330 kilogramy) a nezdálo se, že by 150 benzinových koní nestačilo. Jedna-pětka je tady zkrátka takový rightsizing schopný uspokojit dálniční letce i maminky vezoucí děti do školy, navíc vychází o 37.000 Kč levněji než výkonovou srovnatelný dvoulitrový turbodiesel s papírovou spotřebou menší ani ne o litr.

Když už jsem nakousnul tu spotřebu, je třeba zmínit další dobrou zprávu – rozhodně není špatná. Papírově je o deci až dvě nižší než u čtrnáctistovky TSI (výrobce uvádí 4,9-5,0 l/100 km v závislosti na převodovce) a v praxi nebude problém ji udržet okolo šesti litrů na sto kilometrů.

Jeli jsme s plně vybaveným kombíkem s prosklenou panoramatickou střechou, zapnutou klimatizací a více než třistakilovým zatížením a po ujetí zhruba 130kilometrové trasy ukázal palubní počítač spotřebu 7,6 l/100 km. To se sice od tabulkových hodnot docela liší, berme ale v potaz rozdíl mezi laboratorním a reálným cyklem a jízdní režim, při kterém jsme motor mimo jiné cíleně podtáčeli (z hlediska hodnocení vibrací) a vytáčeli (z hlediska hodnocení hlučnosti). No jak říkám, spotřeba není špatná!

Modernizovaný VW Golf – fakta a zajímavosti

  • Golf má jako první vůz svého segmentu ovládání infotainmentu gesty. Pohybem dlaně před obrazovkou můžete přepínat rozhlasové stanice, více toho systém zatím neumí.
  • Vrcholný infotainment s navigací má skleněný displej s úhlopříčkou 9,2 palce, který reaguje stejně svižně jako kvalitní tablety. Navigace může zobrazovat mapy Google, je ale potřeba připojit externí kartu SIM nebo systém spárovat s externím hotspotem.
  • Díky funkci DoorBird můžete na dálku přes internet otevřít dveře od vašeho domova. To třeba pro případ, když budete chtít domů pustit člena rodiny, řemeslníka nebo pošťáka.
  • Součástí sériové výbavy jsou plně diodové zadní svítilny. Vrcholná varianta má i dynamické směrové blikače známé z vozů Audi.
  • Vedle pětidveřového hatchbacku a kombi samozřejmě existuje i třídveřová varianta, která se na našem trhu oficiálně nebude nabízet. Český importér je však schopen vůz na požádání objednat a dodat ze zahraničí
  • Infotainment Discover Pro s 9,2palcovým displejem (vrcholný) se dovede přizpůsobit uživateli. Ten je poprvé schopen konfigurovat hlavní plochu a může interaktivním zobrazovacím plochám přizpůsobit důležité funkce.
Volkswagen Golf - technická data a české ceny vznětových verzí
Motor 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 4Motion
Zdvihový objem [cm3] 1598 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Převodovka 5M(7A) 6M(7A) 6M
Největší výkon [kW/min-1] 85/3250-4000 110/3500-4000 110/3500
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 250/1500-3200 340/1750-3000 340/1750-3000
Max. rychlost [km/h] 198 216(214) 211
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,2(10,5) 8,6 8,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,1(3,9) 4,2(4,4) 4,8
Cena Comfortline [Kč] 513.900 555.900 -
Cena Highline [Kč] 566.900 608.900 668.900
Cena R-Line CL [Kč] 538.900 580.900 -
Cena R-Line HL [Kč] 576.900 618.900 678.900
*příplatek za automat činí 60.000 Kč, kombi je o 30.000 Kč dražší, u 2.0 TDI je DSG možné jen s liniemi Highline a R-Line Highline
Jan Mička
Diskuze (168)
24. 6. 2017 10:28
Famozně tichý rozhodně není
viz: ADAC auototest VW Golf 1.5 TSI ACT BMT 05/17
[odkaz]

Facit:
-o něco hrubější chod motoru, méně kultivovaný proti předešlému 1,4 TSI
-zvýšená úroveň vnitřního hluku při dálničním tempu

Orig.text:
Innengeräusch
Hier gibt es eine Überraschung: leise ist der Golf 1.5 TSI im
Innenraum nicht wirklich. Der Motor läuft zwar hörbar,
fällt aber nicht besonders negativ auf – wenngleich er für
einen Benziner recht rau klingt und hier und da gewisse
Brummfrequenzen nach innen reicht. Auffällig ist, dass
der Geräuschpegel im Fahrzeuginnern ab etwa 100 km/h
hörbar ansteigt, wobei nicht Windgeräusche im Speziellen
auffallen, sondern allgemein die Fahrgeräusche lauter
werden. Die Folge sind 69 dB(A) bei 130 km/h.

Laufkultur/Leistungsentfaltung
+ Der Vorgängermotor mit 1,4 Liter Hubraum zeigte eine
gute Laufkultur – beim 1,5-l-Nachfolger ist sie eher etwas
schlechter geworden, bleibt insgesamt jedoch noch im
guten Bereich. Der Einspritzdruck wurde auf 350 bar
erhöht, das spürt man im raueren Motorlauf. Der Motor ist
akustisch etwa um 2.500 U/min und dann über 3.000
U/min präsent, wobei diese leichten Brummfrequenzen
lastunabhängig auftreten. Die serienmäßige und nicht
deaktivierbare Zylinderabschaltung fällt kaum auf, nur
sehr aufmerksame Naturen können das jeweilige
Umschalten in einem ganz leichten Rucken spüren und
ein leicht verändertes Motorgeräusch im 2-Zylinder-
Modus wahrnehmen. Die Leistungsentfaltung und das
Ansprechverhalten sind dagegen einwandfrei.
5. 3. 2017 08:12
1,5 TSI evo110 kW bez VGT a Millerova cyklu?
Nějak mi to hlava nebere.
Oba motory 96kW a 110kW mají stejné vrtání,zdvih a blok motoru.
Tak proč nepracuje 110kW s Millerovým cyklem a proč nemá VGT?
Obvykle se do silnějšího motoru při stejném objemu cpe více a ne méně "fíčur"
Soudruzi z Wolfsburgu by nám měli vysvětlit, proč tyto dvě tak opěvované stěžejní inovace u EA211 TSI evo, jako je prý Millerův cyklus a VGT, byly u verze 110kW vynechány!
5. 3. 2017 07:33
Re: úspora?
Ten rozdíl ve spotřebě se ti nevrátí asi nikdy! Současný Golf 1,4 DSG 150PS žere kolem 7,0 (viz Spritmonitor.de) a ten nový na Mallorce jim žral 7,6.
A protože ta současná 1,4 je zřejmě příliš spolehlivá, přišli s novou 1,5, která je tu proto aby byla poruchovější a mohlo se víc vydělávat na opravách.Stichwort: kurvítka. >:D
4. 3. 2017 23:21
Re: Skvele
Nediv se jim (pisálkům). Kdyby mě zdarma odvezli na výlet na Mallorku, dali mi tam dobře najíst,napít a pak mi pujčili auto. Tak jim o té kraksně taky napíšu jen samou chválu. >:-[]
4. 3. 2017 23:13
převodovka DSG DQ200
Prý stojí za uvážení.
O její kvalitě,spolehlivosti a životnosti je toho už dost známo na to, abych se jí vyhnul velkým obloukem.
Jak dopadne motor EA 211 TSI evo v praxi, na to si raději pár let počkám než abych jim teď dělal zdarma pokusného králíka.