Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínáme na Volkswagen Passat B1: Improvizace původně nechtěná

Tomáš Dusil
Diskuze (2)

Letos tomu je půl století, co Volkswagen uvedl na trh model střední třídy pojmenovaný po větrech vanoucích od severovýchodu na severní a jihovýchodu na jižní polokouli. V průběhu let se stal tenhle volkswagen ikonou a zaznamenal obrovské prodejní úspěchy i u nás. Vznik jeho první generace představené v roce 1973 ale doprovázely problémy a trpká rozhodnutí.

Značka Volkswagen si za léta vybudovala vynikající renomé. Vzhledem k tomu je zajímavé, že až do konce 60. let představovala z hlediska techniky a koncepce svých produktů velmi konzervativního výrobce. Vždyť všechny tehdejší modely stále sázely na koncepci se vzduchem chlazeným motorem uloženým za zadní poháněnou nápravou. Tedy technikou považovanou v té době už za překonanou, a tedy zastaralou. Důvodem bylo to, že se stále vycházelo z legendárního brouka, jehož kořeny ovšem sahaly do 30. let. Volkswagen tehdy potřeboval co možná nejrychleji inovovat svůj výrobní program.

Od K 70 k passatu

A zatímco brouk se prodával stále velmi dobře, větší model VW 1600 se stejnou koncepcí dělal vedení firmy vrásky na čele. Přechod na pohon předních probíhal u volkswagenu velmi zajímavě. Tím úplně prvním volkswagenem s pohonem předních kol se nakonec stal hranatý sedan střední třídy K 70. Ten však vůbec nebyl původně v plánu. Šlo o dědictví z roku 1969, kdy Volkswagen převzal automobilku NSU, známou výrobou vozů s rotačním motorem typu Wankel, aby ji začlenil do skupiny Auto Union. Tu VW získal v roce 1964 od Daimler-Benz, přičemž její součástí byla historicky značka Audi (původně založená Augustem Horchem).

K 70 mělo ve výrobním programu NSU doplňovat nabídku velmi inovativního modelu Ro 80 s rotačním motorem Wankel s tím, že by model poháněl konvenční, tedy pístový motor. Výroba K 70 pod značkou VW nakonec probíhala až do roku 1975. To už se ale přibližně dva roky vyráběl obdobně velký „vlastní“ model Passat. Proč ty uvozovky? Jak uvidíte záhy, ani passat totiž nebyl původní konstrukcí Volkswagenu. Ve snaze inovovat výrobní program probíhal ve Wolfsburgu vývoj hned několika modelů, označených ale pouze písmeny EA s trojicí čísel (EA je zkratkou Entwicklungsauftrag čili vývojová zakázka, někdy se ale také uvádí Entwicklungsaufage – vývojový úkol).

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (2)

Doporučujeme

29. 12. 2023 07:20
Omyl
Axialni ložiska na předních tlumičich měla už Škoda Favorit.
26. 12. 2023 18:22
Zajímavý článek
....jen drobná nepřesnost - ještě i B7 měl šestiválec.