Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínáte, jak VW dělal Passat s osmiválcem a manuálem? Tento je na prodej a vypadá jako nový

Jan Zajíc
Diskuze (6)

Před 20 lety Volkswagen začal prodávat model Passat s motorem, který se už v žádném dalším autě neobjevil.

Jde o unikátní zážehový osmiválec W8, který ze čtyřlitrového objemu dával výkon 202 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 370 N.m při 2750 min-1.

Hlavní důvod, proč Volkswagen netradiční motor vůbec vyvinul, najdeme především v plánech sebevědomé německé automobilky posunout Volkswagen výš a oslovit zákazníky tradičních německých prémiových značek. Passat W8 byl takovým předvojem nástupu luxusních modelů Touareg a Phaeton.

Jako další důvod vývoje se někdy uvádí plán Volkswagenu otestovat motor s novou konstrukcí ve tvaru písmene W, která se uplatnila také u jednotek W12 a W16.

Neobvyklý osmiválec W8 si můžeme představit jako dva spojené čtyřválce VR4, které se vyznačují 15stupňovým rozevřením válců, propojené klikovou hřídelí v 72stupňovém úhlu. Výhodou této konstrukce je přijatelná délka motoru, takže se jednotka v pohodě vešla i pod kapotu modelu Passat.

Osmiválec se pod ní dostal u omlazeného provedení generace B5 (B5.5) v roce 2001. A už v roce 2004 zase z nabídky zmizel. Velký zájem o něj totiž nebyl, komplikovaný motor navíc neplatí za nejspolehlivější.

Čtyřlitr byl standardně spojen s pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen, zákazníci mohli volit mezi pětistupňovou automatickou převodovkou a šestistupňovým manuálem. Vrcholný Passat sliboval zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,5 sekundy, maximální rychlost byla omezena na 250 km/h.

I když motor W8 dnes nemá hlavně kvůli problémům se spolehlivostí nejlepší pověst, navíc je dost "užraný" (v kombinovaném cyklu si vezme i víc než 13 l/100 km), jde o zajímavý a vzácný kus techniky. Jak už bylo řečeno, kromě Passatu B5.5 se v jiném autě neobjevil, Volkswagen navíc vyrobil jen asi 11 tisíc exemplářů s W8. Samotný motor byl navíc oceňován pro jeho jemnost.

Pokud vás tato neobvyklá pohonná jednotka zajímá, pak by vás mohl oslovit ojetý Passat Variant, který jsme našli na prodej v Německu. Zaujal nás nejen přítomností ručně řazené převodovky, ale také skvělým stavem.

Vůz, poprvé registrovaný v roce 2004 ve Švýcarsku, má podle prodejce za sebou jen asi 32.500 kilometrů a minimálně na fotografiích vypadá jako nový - zvenku i uvnitř. Bohatá výbava zahrnuje kožená sedadla, dřevěné dekory, automatickou klimatizaci nebo vyhřívaná sedadla.

Cena pak asi odpovídá jedinečnému stavu. Prodejce totiž za kombík požaduje 29.990 eur, což je v přepočtu asi 770 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (6)

Doporučujeme

7. 7. 2021 23:20
Re: Re: Vzpomínám každý den
Ne, není. Nemám na něm žádnou povrchovou úpravu. Jen opískovaný.
7. 7. 2021 15:31
ano vzpominam
a velice dobre, to byl snad nejporuchovejsi Passat s nejvetsima nakladama na servis co existoval
7. 7. 2021 10:54
Re: Slza v oku
Oranžový "dřevěný" dekor na šedém plastu je přece známka luxusu ze začátku tisíciletí :D je to fakt hrůza, nechápu, že se to vyskytovalo v tolika autech.
Avatar - iudex
7. 7. 2021 08:22
Re: Vzpomínám každý den
Takže toto je z Tvojej obývačky? ;-)
https://64.media.tumblr.com/…8z8l6o1_1280.jpg
7. 7. 2021 07:43
Vzpomínám každý den
Mám totiž jeden zadřený doma v obýváku. Udělal jsem si z něj konferenční stolek.