Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Triumph TR8
Triumph TR8
Triumph TR8
V nově pojatém interiéru není ani kousek dřeva. Časem palubní deska povrzává.
29 Fotogalerie

Vzpomínáte na Triumph TR8? Měl motor V8 s výkonem dnešních tříválců

O sedmičce se moc často nepíše, protože byla kontroverzní v době své premiéry a rozpaky budí dodnes. Docela tomu rozumím, designově jde o tak odlišný koncept, že si lidé asi ani po čtyřiceti letech nezvykli. Ale osmička, ta stojí za hřích. Proč? Protože V8!

Po velkém sjednocení v rámci skupiny British Leyland nastal pro Triumph problém, protože se jeho TR6 prodávala na jedné ploše s MGB. Šestka navíc koncem šedesátých let technicky silně zastarávala. Není divu, vždyť TR6 stále jezdila na šasi ze začátku padesátých let, protože evoluci konceptu Fury automobilka zamítla už ve fázi konceptu. Přitom měl nadčasové „mrkačky“ a samonosnou karoserii, jež MGB dostalo už od začátku.

Ze šuplíku opět na plátno

Ještě když se šestka dobře prodávala, přistála na stole variace studií s kompletně přepracovaným designem. Teď přišel jejich čas. Prototyp Bullet pokračoval v tradici otevřené střechy, nově v podobě targy s centrální výztuží a dvěma odnímatelnými panely, zatímco Lynks vracel do hry klasické kupé. Přenést jej z rýsovacího plátna na silnice měl designér Charles „Spen“ King, stojící za zhmotněním prvního range roveru.

Vzhledem k tomu, že drtivá většina vozů měla směřovat do zahraničí, rozhodl se udělat si průzkum přímo na místě. Zjistil, že američtí zákazníci touží po jednoduchém sportovním voze s tradiční koncepcí motoru vpředu a pohonu zadních kol. Důraz kladou na spolehlivost a možnost snadné opravy, pokud by během výletu došlo k poruše.

Motivace překonat MG

Práce na konceptech pokračovaly s vidinou premiéry v roce 1975, tedy za pět let. Jenže skoro souběžně přišlo MG s naprosto strhujícím konceptem ADO21, který vypadal jako malý Lotus Esprit, ačkoliv ten se objevil až o šest let později. Triumphu leželo kupé s nízkým profi lem v žaludku natolik, že se rozhodl studii a béčko přepracovat, protože působily příliš usedle. V první fázi to zkusil dosavadní tým, ale vozy byly stále moc konvenční. 

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!