Wall Street Journal: GM uvažuje o dalším propouštění a prodeji některých značek

Píše o tom dnes list Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na zdroje blízké situaci. Tyto kroky by měly firmě pomoci ke splnění jejího plánu návratu k ziskovosti v roce 2010.
GM se v poslední době potýká s prudkým poklesem prodeje i ceny akcií. Společnost již koncem května uvedla, že její nabídku k dobrovolnému odchodu z firmy přijala více než čtvrtina dělníků. Většina z nich ve firmě skončila k 1. červenci. Před měsícem také oznámila, že uzavře čtyři továrny na výrobu nákladních a sportovně-užitkových vozů ve Spojených státech, Kanadě a Mexiku a uvažuje o prodeji značky Hummer.
Nové propouštění by podle WSJ mělo schválit představenstvo společnosti na počátku srpna. Vedení zřejmě také předloží představenstvu další návrhy na snížení nákladů a zlepšení likvidity.
Management také zřejmě představenstvu navrhne, aby automobilka snížila počet značek, které v USA nabízí. GM v současnosti nabízí osm značek vozů, avšak pěti z nich, včetně značek Buick, Saturn a Saab, se i přes nové modely nedaří přilákat zákazníky, a GM se tak nevracejí miliardové náklady na vývoj. Za své hlavní značky považuje GM Cadillac a Chevrolet.
Situace na americkém automobilovém trhu je nyní obtížná pro všechny výrobce, protože spotřebitelská důvěra je slabá a prodej aut by měl být v letošním roce nejnižší za více než deset let. Automobilkám dělají velkou starost hlavně rostoucí náklady na ropu a suroviny a úvěrová krize.
Investiční banka Merrill Lynch minulý týden varovala, že GM bude potřebovat až 15 miliard dolarů (226,2 miliardy Kč) v hotovosti, aby zlepšila svou likviditu. Nevyloučila ani její bankrot v případě, že trh s automobily ve Spojených státech bude pokračovat v poklesu. Akcie společnosti se tento měsíc propadly na nejnižší hodnotu za 54 let.
Společnost GM hospodařila v prvním čtvrtletí se ztrátou 3,25 miliardy dolarů po zisku 42 milionů USD před rokem. Výsledky byly zasaženy jednorázovými náklady, stávkou v dodavatelském podniku American Axle a slabou poptávkou na domácím trhu. V celém loňském roce firma prodělala rekordních 38,7 miliardy dolarů.