Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

WRC čeká revoluční změna. Nová generace použije hybridní pohon

David Bureš David Bureš 18. 6. 2019
53
Zobrazit náhledy (53)
Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019 Rallye Sardinie 2019

Cílem technických změn je zajistit jízdu čistě na elektřinu v ulicích měst a elektrickou pomoc spalovacímu motoru na speciálních rychlostních zkouškách.

Elektrifikace prostupuje nejen automobilovým průmyslem, ale také světem motoristického sportu. Hybridní pohon už je nezbytnou součástí Formule 1čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, šampionát Formule E dokonce sází na zcela elektrické monoposty. Svět rallye tomuto trendu zatím odolával, v nadcházejících letech se to ale změní.

Rada Mezinárodní automobilové federace (FIA) totiž schválila příchod nové generace vozidel kategorie WRC, a to počínaje rokem 2022. Hlavní novinkou je zavedení hybridního pohonu. Ten má dva cíle. Jednak v centrech měst mají závodní speciály jezdit výhradně na elektřinu, druhak na speciálních rychlostních zkouškách mají fungovat jako hybrid – kdy elektromotor pomůže spalovacímu motoru dodatečnou silou.

FIA počítá s tím, že hybridní systém minimálně první tři roky použije společné komponenty a software. Počínaje roku 2024 by však mohlo dojít k uvolnění pravidel, kdy už by výrobci měli větší svobodu ve vývoji hybridního ústrojí.

Vozy přitom budou moci použít produkční karoserii nebo prototypovou trubkovou konstrukci s rozměry podle dnešních pravidel WRC. FIA však ještě definuje, jaké prvky ze sériových aut budou muset závodní speciály použít. Bude tu však možnost „zmenšit“ sériové auto v rámci předepsaných limitů, aby se v závodech mohly po letech objevit i modely z větších segmentů. Vždyť WRC je od roku 2011 ve znamení výhradně malých hatchbacků, zatímco v minulosti jim vládly třeba vozy nižší střední třídy. Cílem je snaha o větší pestrost závodního pole.

Povinnost hybridního pohonu nepochybně zvýší vývojové náklady, a tak se FIA snaží výrobcům aspoň nějakým způsobem ulevit. Všechny kategorie s vozy s pohonem všech kol nově využijí jednoho dodavatele pneumatik. FIA na něj vypíše tendr, jednotný dodavatel bude obutí poskytovat mezi sezonami 2021 a 2024.

Myšlenka speciálů WRC s hybridním pohonem není nic nového, o jeho zavedení se spekulovalo už v minulých letech. Vlastně už při přípravách aktuálních pravidel platných od roku 2017 se řešilo, zda hybridní pohon nebude ve WRC zaveden. Tenkrát se tomu tak nestalo, od začátku letošního roku se ale o něm mluvilo stále častěji.

I samotné značky hybrid braly jako nevyhnutelnou budoucnost šampionátu, řešily však, jak budou finální pravidla vypadat. Chtěly mít totiž dostatek času na vývoj nových speciálů. „Je to jediná cesta k tomu, aby současní výrobci ve WRC zůstali, a jediná cesta, aby to přilákalo nové značky,“ řekl k tomu v únoru šéf M-Sport Rich Millener.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku