Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Panda 4x4e Panduccia
Panda 4x4e Panduccia
Panda 4x4e Panduccia
Panda 4x4e Panduccia
12 Fotogalerie

Z Milána až na Sardinii: Když se ikona 80. let stane elektromobilem pro farmáře

Mario Rychtera

Staré tvary, nová technologie. Fiat Panda se znovuzrodila jako elektromobil pro drsné cesty a divokou přírodu Sardinie. Jde o přestavbu, kterou si může nechat udělat i kdokoliv další.

Fiat nedávno vrátil ikonickou Pandu na trh s přívlastkem Grande v hybridním i elektrickém provedení. Stále si ale můžete koupit původní první generaci, a to v reprodukci italské karosárny Garage Italia Customs se sídlem v Miláně.

Ta právě dokončila projekt pro Marca Boglioneho, turínského podnikatele a zakladatele skupiny BasicNet, dodavatelského řetězce sdružujícího podniky zapojené do textilního průmyslu. Pro svoji farmu na Sardinii v provincii Gallura si nechal postavit klasický Fiat Pandu s pohonem všech kol. Poloostrov Isola di Culuccia je protkaný 20 kilometry nezpevněných cest, zahrnujících prudká stoupání i strmé kopce lemované kamennými zídkami.

Pro tento typ prostředí je klasická Panda s pohonem všech kol jako stvořená. Navíc Garage Italia Customs ji dodává s benzinovým, hybridním i elektrickým pohonem, a právě bateriové provedení se Marcovi zalíbilo nejvíce, protože pro místní potřeby je dojezd 140 kilometrů dostačující. Navíc okamžitě dostupný točivý moment v kombinaci se světlou výškou 50 cm umožňuje vozu zdolat kopce s úhlem 40 stupňů. Maximální cestovní rychlost činí 90 km/h.

Vzhledem k tomu, že se jedná o specifické prostředí, karosárna nejprve vyslala dva testovací vozy, které zde najezdily téměř 2.000 kilometrů. Z původně jednoho auta se vyklubala zakázka na pět dalších, které postupně nahradí stávající flotilu na fosilní paliva.

Exteriér se nese v nenápadném safari stylu. Vysoko posazená Panda má přední masku s žebrováním na pravé straně, světelnou rampu a nosič s rezervním kolem. Interiér kombinuje pískový odstín se zelenou hrubou tkaninou Hitch, odolnou vůči vysokým teplotám a hrubému zacházení. Najdeme ji na výplních dveří a sedadlech z trubkového rámu.

Pokud se vám tato specifikace nelíbí, Garage nabízí široké možnosti personalizace. Vybíráte ze 17 základních laků, tří typů masky a stejného počtu barev kol. Exteriér lze doplnit ochranou střechy, střešním nosičem, přídavnými světly, zástěrkami kol a rezervou.

Interiér je čalouněn Alcantarou, kůží nebo džínovinou, přičemž je možné vybírat z 18 barev. Panely dveří mají také dvě odlišné podoby a stejně tak koberce. Také volanty se dodávají ve třech různých podobách.

Mimochodem, elektrická Panda není výmyslem moderní doby. Začátkem 90. let, kdy Panda slavila desetiletí na trhu, přišla s elektrickou verzí Elettra, jedním z prvních masově vyráběných aut na baterie. Elektromotor měl výkon jen 9,2 kW a čerpal energii z dvanácti šestivoltových olověných baterií. Převodovka byla klasicky čtyřstupňová. V této specifikaci to Panda Elettra rozjela na 70 km/h, přičemž dokázala vyjet svahy se stoupáním 25 %. Po modernizaci v roce 1992 dostala Panda Elettra 2 silnější elektromotor o výkonu 17,7 kW. V této podobě se prodávala až do roku 1998.

Video placeholder
Fiat Panda 4x4 od Garage Italia • Zdroj: Youtube, Grande Italia

Zdroj: Garage-Italia, Motor1, Stellantis Heritage I Video: Garage-Italia