Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z Milána až na Sardinii: Když se ikona 80. let stane elektromobilem pro farmáře

Panda 4x4e Panduccia
Panda 4x4e Panduccia
Panda 4x4e Panduccia
Panda 4x4e Panduccia
12 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (7)

Staré tvary, nová technologie. Fiat Panda se znovuzrodila jako elektromobil pro drsné cesty a divokou přírodu Sardinie. Jde o přestavbu, kterou si může nechat udělat i kdokoliv další.

Fiat nedávno vrátil ikonickou Pandu na trh s přívlastkem Grande v hybridním i elektrickém provedení. Stále si ale můžete koupit původní první generaci, a to v reprodukci italské karosárny Garage Italia Customs se sídlem v Miláně.

Ta právě dokončila projekt pro Marca Boglioneho, turínského podnikatele a zakladatele skupiny BasicNet, dodavatelského řetězce sdružujícího podniky zapojené do textilního průmyslu. Pro svoji farmu na Sardinii v provincii Gallura si nechal postavit klasický Fiat Pandu s pohonem všech kol. Poloostrov Isola di Culuccia je protkaný 20 kilometry nezpevněných cest, zahrnujících prudká stoupání i strmé kopce lemované kamennými zídkami.

Pro tento typ prostředí je klasická Panda s pohonem všech kol jako stvořená. Navíc Garage Italia Customs ji dodává s benzinovým, hybridním i elektrickým pohonem, a právě bateriové provedení se Marcovi zalíbilo nejvíce, protože pro místní potřeby je dojezd 140 kilometrů dostačující. Navíc okamžitě dostupný točivý moment v kombinaci se světlou výškou 50 cm umožňuje vozu zdolat kopce s úhlem 40 stupňů. Maximální cestovní rychlost činí 90 km/h.

Vzhledem k tomu, že se jedná o specifické prostředí, karosárna nejprve vyslala dva testovací vozy, které zde najezdily téměř 2.000 kilometrů. Z původně jednoho auta se vyklubala zakázka na pět dalších, které postupně nahradí stávající flotilu na fosilní paliva.

Exteriér se nese v nenápadném safari stylu. Vysoko posazená Panda má přední masku s žebrováním na pravé straně, světelnou rampu a nosič s rezervním kolem. Interiér kombinuje pískový odstín se zelenou hrubou tkaninou Hitch, odolnou vůči vysokým teplotám a hrubému zacházení. Najdeme ji na výplních dveří a sedadlech z trubkového rámu.

Pokud se vám tato specifikace nelíbí, Garage nabízí široké možnosti personalizace. Vybíráte ze 17 základních laků, tří typů masky a stejného počtu barev kol. Exteriér lze doplnit ochranou střechy, střešním nosičem, přídavnými světly, zástěrkami kol a rezervou.

Interiér je čalouněn Alcantarou, kůží nebo džínovinou, přičemž je možné vybírat z 18 barev. Panely dveří mají také dvě odlišné podoby a stejně tak koberce. Také volanty se dodávají ve třech různých podobách.

Mimochodem, elektrická Panda není výmyslem moderní doby. Začátkem 90. let, kdy Panda slavila desetiletí na trhu, přišla s elektrickou verzí Elettra, jedním z prvních masově vyráběných aut na baterie. Elektromotor měl výkon jen 9,2 kW a čerpal energii z dvanácti šestivoltových olověných baterií. Převodovka byla klasicky čtyřstupňová. V této specifikaci to Panda Elettra rozjela na 70 km/h, přičemž dokázala vyjet svahy se stoupáním 25 %. Po modernizaci v roce 1992 dostala Panda Elettra 2 silnější elektromotor o výkonu 17,7 kW. V této podobě se prodávala až do roku 1998.

Video placeholder
Fiat Panda 4x4 od Garage Italia • Zdroj: Youtube, Grande Italia

Zdroj: Garage-Italia, Motor1, Stellantis Heritage I Video: Garage-Italia

Vstoupit do diskuze (7)