Z výfukových plynů elektřina? Prý to jde
Odpadní teplo. Průvodní jev celé řady chemických a fyzikálních procesů. Pokud bychom jej dokázali přeměnit na energii, mohly by se ušetřit nejen peníze, nýbrž i fosilní paliva a s nimi také životní prostředí.
Nejen parní kotle, ale také spalovací motory automobilů produkují poměrně velké množství odpadního tepla. To je větší u zážehových motorů než u dieselů. Proto také topení aut s benzinovými motory rychleji nabíhá, zatímco u moderních dieselů mrznete v kabině podstatně déle. Skupina vědců nyní přišla na způsob, jak toto v zásadě přebytečné teplo transformovat na elektrickou energii. Obecně vzato, teplo jako takové se běžně ke tvorbě elektrické energie používá. Stačí zmínit princip jaderného reaktoru v atomové elektrárně. Teplo vznikající při štěpení jader radioaktivního paliva ohřívá vodu, která se mění na páru, jež následně pohání turbíny. Přesto stále množství tepla přichází takzvaně vniveč.
Nápad počítá se sloučeninami s termoelektrickými vlastnostmi. Jde o materiál, jehož schopností je přetavit teplo na elektrickou energii. Principem je změna teploty úměrná elektrickému napětí. Zatím se vše děje jen ve velmi malém množství, takže k využití v praxi ještě povedete dlouhá a jistě trnitá cesta. Pokud by se to podařilo, stala by se účinnost spalovacích motorů nepoměrně vyšší než je tomu dnes.
O podrobnostech toho zatím mnoho známo není. Snad jen, že oním „kouzelným“ materiálem mají být sloučeniny titanu, železa či antimonu. Princip počítá se stlačením materiálu až do vniku extrémních teplot, přibližně 1093,33 stupňů Celsia. V tomto stavu by mohl inovativní materiál produkovat výkon přibližně 22 wattů na čtvereční centimetr. Při podobném procesu, ovšem s jinými materiály se výkon pohybuje nanejvýš na hranici 5 až 6 wattů.