Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z výfukových plynů elektřina? Prý to jde

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
Vědci objevili nový materiál, který údajně umožní přeměnit teplo z výfukových plynů na elektrickou energii. Docela zajímavý objev.

Odpadní teplo. Průvodní jev celé řady chemických a fyzikálních procesů. Pokud bychom jej dokázali přeměnit na energii, mohly by se ušetřit nejen peníze, nýbrž i fosilní paliva a s nimi také životní prostředí.

Nejen parní kotle, ale také spalovací motory automobilů produkují poměrně velké množství odpadního tepla. To je větší u zážehových motorů než u dieselů. Proto také topení aut s benzinovými motory rychleji nabíhá, zatímco u moderních dieselů mrznete v kabině podstatně déle. Skupina vědců nyní přišla na způsob, jak toto v zásadě přebytečné teplo transformovat na elektrickou energii. Obecně vzato, teplo jako takové se běžně ke tvorbě elektrické energie používá. Stačí zmínit princip jaderného reaktoru v atomové elektrárně. Teplo vznikající při štěpení jader radioaktivního paliva ohřívá vodu, která se mění na páru, jež následně pohání turbíny. Přesto stále množství tepla přichází takzvaně vniveč.

Nápad počítá se sloučeninami s termoelektrickými vlastnostmi. Jde o materiál, jehož schopností je přetavit teplo na elektrickou energii. Principem je změna teploty úměrná elektrickému napětí. Zatím se vše děje jen ve velmi malém množství, takže k využití v praxi ještě povedete dlouhá a jistě trnitá cesta. Pokud by se to podařilo, stala by se účinnost spalovacích motorů nepoměrně vyšší než je tomu dnes.

O podrobnostech toho zatím mnoho známo není. Snad jen, že oním „kouzelným“ materiálem mají být sloučeniny titanu, železa či antimonu. Princip počítá se stlačením materiálu až do vniku extrémních teplot, přibližně 1093,33 stupňů Celsia. V tomto stavu by mohl inovativní materiál produkovat výkon přibližně 22 wattů na čtvereční centimetr. Při podobném procesu, ovšem s jinými materiály se výkon pohybuje nanejvýš na hranici 5 až 6 wattů.

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
18. 11. 2016 16:23
jen doplnim
princip ktery je popsan u jaderne elektrarny je ten samej co se pouziva i u telepnych elektraren, jen na ohrev te vody proste slouzi uhli, plyn ci jine palivo

jinak tohle ohledne tepla na elektrinu je celkem stara zalezitost, ale je to tak neefektivni ze to zakaznici odmitnou asi stejne jako odmitli vpodstate fotovoltaickou strechu na aute, neusjmuli se ani moc fotovoltaicka stresni okna kterqa zajisti alespon cirkulaci vzduchu v kabine zaparkovaneho auta a pripadne jako dobijeni palubniho akumulatoru u fosilnich aut, proste prilis drahe a s malym ucinkem
18. 11. 2016 16:08
V praxi
se to přeci již desítky let používá. Například při vesmírných misích, kdy se jako zdroj tepla používá radioaktivní materiál. Je vícero způsobů, jak získat z výfukových plynů elektrickou energii, a automobilky je zkoumají, včetně termoelektrických generátorů. Například jsem před lety četl článek o takovém projektu u BMW.

Tohle je předmětem výzkumu a pokrok je samozřejmě zajímavá zpráva, ale ta myšlenka je těžko překvapivá, nebo snad čistě teoretická.
18. 11. 2016 15:45
Re: Tepelný gradient
6W na cm2, to je 60kW na metr ctverecny.
i desetina by bylo uzasny číslo při dejme tomu rozdilu 50C
18. 11. 2016 14:38
Tepelný gradient
No a při jakém tepelném gradientu by se dosáhlo oné výroby 22 W na centimetr čtvereční? Protože už 6 W na cm2 je super hodnota, kdyby ji šlo dosáhnout při tepelném gradientu kolem 100 °C, což nevidím reálně.