Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
89
Fotogalerie

Za volantem nových elektrických mercedesů: Hodně rozvětvená rodina!

Ondřej Šámal

Nabídka bezemisních mercedesů zahrnuje čistě užitkové, osobní i velmi luxusní modely v čele s vrcholnou řadou EQS s dojezdem až více než 700 kilometrů.

Automobilka z německého Stuttgartu aktuálně nabízí bezkonkurenční počet modelů bez spalovacího motoru, přičemž želízka v ohni má nejen mezi osobními, ale také užitkovými vozy. Právě druhá jmenovaná kategorie si s elektřinou skvěle rozumí. V rámci jízd po městě či na kratší vzdálenosti (například rozvážkové služby) je bezemisní pohon výrazně efektivnější než konvenční řešení.

Mercedes-Benz proto má v nabídce hned tři „pracovní“ modelové řady: eCitan a eVito (v obou případech skříňová i osobní verze Tourer pro přepravu lidí) a větší eSprinter s rozměrným nákladovým prostorem. Kdo touží po velkoprostorových mercedesech na elektřinu, může sáhnout po novém EQT, respektive nedávno zmodernizovaném EQV, jež vychází z úspěšné třídy V.

Mezi čistě osobními vozy je přitom výběr ještě bohatší. Nabídka startuje nedávno omlazenými Mercedesy EQA a EQB, které jinak technicky vycházejí ze sourozenců GLA a GLB se spalovacími motory. Naproti tomu sedany EQE a EQS a jejich deriváty s karoserií SUV vsadily na svébytnou platformu EVA pro čistě bezemisní auta. Díky ní se čtveřice mercedesů chlubí velmi prostorným interiérem.

Dalším bonusem specifické architektury je instalace větších akumulátorů. Řada EQE dostala články s využitelnou kapacitou 90,6 kWh, větší EQS disponuje baterií dokonce až se 107,8 kilowatthodiny. Sedan EQS ve verzi 450+ s jedním elektromotorem vzadu o výkonu 265 kilowattů díky kapacitním bateriovým článkům na jedno nabití v závislosti na podmínkách zvládne i přes 700 kilometrů. Vrcholný elektrický mercedes navíc disponuje dobíjecím výkonem až 200 kilowattů, energii na další stovky kilometrů proto na rychlodobíječce „nasosáte“ za jednotky až nižší desítky minut.

Video placeholder
Mercedes-Benz EQA facelift 2023 • Mercedes-Benz

V okolí Zruče nad Sázavou jsem vyzkoušel hned trojici bezemisních mercedesů. Nejdříve jsem sedl do sedanu EQE 43 4Matic za 2.847.130 Kč s emblémy AMG a dvěma elektromotory se systémovým výkonem 350 kilowattů. Po verzi AMG 53 s 460 kW druhé nejsilnější provedení startuje na 2.847.130 Kč. Úzké a klikaté okresky vodní nádrže Švihov nejsou pro téměř pětimetrový elektromobil úplně přirozené prostředí. Až na šířku atakující dva metry se však sportovní elektrický derivát na zakroucených cestách cítí docela svobodně.

Dynamika je naprosto suverénní. Stačí mírně stlačit akcelerátor a z předjíždění traktoru se stane sekundová záležitost. Blesková dostupnost síly je u bezemisních vozů velmi návyková. Přesto hlavním teritoriem EQE budou dálnice, na nichž dokáže naplno využít jak potenciál pohonu, tak aerodynamiku danou hladkou karoserií, které se bohužel musel přizpůsobit i design. Osobně totiž nejsem zrovna příznivcem zaoblených a trochu nemastných tvarů luxusních elektroaut od Mercedesu.

U EQS 580 4Matic SUV (od 4.279.770 Kč) se 400 kilowatty je situace trochu lepší. Na výrazu přidává právě vyšší karoserie. Alternativa k Mercedesu GLS měří 5125 milimetrů a váží přes 2,7 tuny. Už jen kvůli tomu na úzkých cestách okolo Želivky působí dost nepatřičně. Protijedoucím autům se musíte vyhýbat až ke krajnici a před zatáčkami výrazně silněji a mnohem déle brzdit. Už je to zkrátka taková katedrála na kolech, s níž se nejlépe bude jezdit po mezinárodních spojnicích. Na druhou stranu EQS SUV nabízí neodolatelný jízdní komfort. Posádka se i při svižnější jízdě jen mírně pohupuje a nerovnosti téměř necítí.

Kompaktní osobní dodávka EQT (od 1.219.680 korun) s výkonem 90 kW a akumulátorem s využitelnou kapacitou 45 kWh míří do segmentu zahuštěného konkurencí od Stellantisu. Vzhledem k ceně a reálnému dojezdu lehce přes 200 km bude tenhle model v Česku minoritní záležitostí. Na kratší úseky po městě či jeho okolí je to ale mnohem lepší řešení než dieselové provedení, které se ani nestihne zahřát (nemluvě o vypalování filtru pevných částic). EQT jezdí krásně potichu. Baterie v podlaze pomáhají snížit těžiště, přičemž díky vyšší hmotnosti (a tužšímu celku) proti spalovacím sourozencům je podvozek schopnější zpracovávat typické nerovnosti českých cest.