Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – Praktický elektromobil, příjemné auto

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 1. 7. 2022 • 20:31
39
110
Zobrazit náhledy (39)
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Mercedes-Benz se do elektromobility pustil tak důrazně, že už nyní nabízí sedm čistě elektrických modelů. Najdeme mezi nimi také vůz s označením EQB.

Design, interiér


Mercedes-Benz EQB přitom představuje elektrickou variantu SUV GLB, z mého pohledu jednoho z nejzajímavějších současných automobilů německé značky. A to ze dvou hlavních důvodů - předně jde o chytře vymyšlené praktické auto, které přes kompaktní rozměry potěší prostorným, poměrně variabilním a až sedmimístným interiérem. Pak se mi líbí také jeho cena. Přestože jde o model prémiového výrobce, stojí podobné peníze jako například Škoda Kodiaq, Seat Tarraco nebo Volkswagen Tiguan Allspace. Platí to i při porovnání srovnatelně vybavených vozů. U elektrického EQB je to samozřejmě s cenou poněkud horší, ale tu si nechme na závěr.

Pojďme se nejprve podívat na samotné auto. EQB se od výchozího GLB liší na první pohled, elektromobil totiž dostal specifické provedení předních i zadních partií. Vpředu zaujmou odlišné světlomety, jiná maska chladiče a odlišný nárazník. Ve srovnání s GLB auto vypadá „aerodynamičtěji“, možná také více futuristicky. Mně osobně k celkově spíš hranaté karoserii sedí řešení přídě na GLB.

Trochu jiná jsou světla vzadu. Krajní část vypadá stejně, odlišný je díl na přepracovaném víku kufru, na němž se nachází linka, která světlomety spojuje.

Uvnitř je to normální auto. A praktické

Interiér je stejný jako v GLB a samozřejmě následuje současnou filosofii automobilky Mercedes-Benz. Najdeme tu tedy palubní desku vybavenou dvěma vedle sebe umístěnými velkými displeji s úhlopříčkou 10,25". Ta vlevo funguje jako přístrojový panel, pravá slouží infotainmentu. Oba displeje nabízejí vysoké rozlišení a velice jemné zobrazení. A vlastně to celé funguje dobře, prostředí je svižné a přehledné, digitální budíky navíc dávají spoustu možností, jak si upravit zobrazovaný obsah. I ovládání je příjemné, logické a poměrně přímočaré.

Přístrojový štít obsluhují ovladače (zahrnující i dotykovou plošku) na levé straně volantu, pro pravý displej jsou vyhrazena tlačítka na pravé straně volantu. A kdyby vám to náhodou nevyhovovalo, pravá obrazovka je dotyková, takže můžete použít prst – i když se k displeji budete muset víc natáhnout. Pak je tu ještě touchpad ve středové konzole, který sice není ideální, ale v některých situacích se hodí víc než trefování se prstem na příslušné místo na displeji.

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Spoustu práce dokáže odmakat češtinu zvládající hlasové ovládání, které má Mercedes asi nejlepší, jaké v autě můžete mít. Nebo alespoň já jsem na lepší dosud nenarazil - či lépe řečeno jsem zatím neobjevil takové, které bych opravdu rád používal. Asistentka vám umí přenastavit teplotu, najít a zadat cíl do navigace, prozradit počasí v libovolné destinaci, vyhledá restauraci, když si postěžujete, že máte hlad, nebo třeba řekne vtip. Byť německy suchý. V Mercedesu prostě nejde o pouhé zadávání pokynů, tohle už je skoro konverzace. Chválím také přítomnost normálních tlačítek a samostatného panelu pro ovládání ventilace – opět s fyzickými ovladači.

Výhrady nemám ke zpracování, jen v případě materiálů bych se přimlouval za méně lesklých plastů. Ty přitahují otisky prstů, prach nebo třeba pyl, drobný „bordýlek“ umí nachytat také oba displeje. Takže jestli vás podobné věci rozčilují, bez hadříku se neobejdete.

Celkově je elektrické EQB uvnitř běžný Mercedes - volič jízdních režimů se nachází u volantu, páčka vlevo pak kromě směrovek obstarává stěrače. Elektronická parkovací brzda se aktivuje/deaktivuje tlačítkem na levé části palubní desky.

A ta praktičnost? Začněme u druhé řady sedadel, kterou tvoří lavice dělená v poměru 40:20:40. Sedačky jsou posuvné, a to v rozsahu 140 mm, potěší navíc nastavitelnými opěradly. Prostřední díl po sklopení může posloužit jako průvlak na dlouhé předměty, například lyže. K sedadlům je díky velkým dveřím skvělý přístup, sympatický je i poskytovaný prostor – nejen na nohy, ale i nad hlavou.

Mercedes-Benz EQB, stejně jako výchozí GLB, přijíždí se zajímavým bonusem v podobě třetí řady sedadel, která jsou v případě nepotřeby složená do podlahy zavazadlového prostoru. Najdeme ji na seznamu příplatků za 21.638 Kč.

Manipulace se sedadly je snadná, nečekejte však plnohodnotné sezení, šestá a sedmá sesle jsou určeny hlavně pro děti. Výrobce samotný ostatně upozorňuje, že sedačky jsou pro lidi do výšky 165 centimetrů. Našli jsme i údaje 168 a 169 cm, ale to asi není podstatné, důležité je poselství, že pozice úplně vzadu nelze považovat za plnohodnotné. Ani přístup není zrovna štědrý. Musím však dodat, že s výškou 182 centimetrů jsem se dozadu nasoukal a asi bych tam chvíli vydržel.

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Zavazadlový prostor v EQB je sice o něco menší než v GLB, stále ho ale považuji za velice slušný. V případě pětimístné verze poskytuje základní objem 495 litrů, v sedmimístném provedení pak 465 litrů. A pokud bychom počítali i místo až po strop, dostaneme se u sedmimístného EQB za druhou řadou sedaček na 670 litrů.

Po sklopení opěradel ve druhé řadě (bohužel to nelze přímo z kufru) auto pojme až 1620 litrů (pětimístná varianta až 1710 l). Nejhůř je na tom zavazadelník pochopitelně při použití sedaček ve třetí řadě. Úzký prostor pak pobere maximálně 130 litrů – a to uvedený objem zahrnuje místo od podlahy až po strop.

Motor, jízdní vlastnosti


Důstojné svezení

Mercedes-Benz EQB aktuálně najdeme v konfigurátoru ve třech verzích. Základní EQB 250 má jeden elektromotor, maximální výkon 140 kW a pohon předních kol, další varianty už jsou dvoumotorové a s pohonem všech kol - EQB 300 4Matic poskytuje kombinovaný výkon 168 kW, EQB 350 4Matic dává 215 kW. K nám tedy zamířilo prostřední provedení.

Už víme, že EQB 300 4Matic spoléhá na dva motory, konkrétně jde o asynchronní elektromotor vpředu a synchronní vzadu, vždy s permanentními magnety. Obě jednotky tvoří celek s jednostupňovou převodovkou s pevným převodem, diferenciálem, výkonovou elektronikou a chladicí soustavou. Při jízdě má větší roli zadní elektromotor, který pohání zadní nápravu, přední se připojuje v případě potřeby, typicky při horší trakci. Bateriové SUV zrychlí z klidu na stovku za rovných 8 sekund a rozjede se maximálně na 160 km/h.

Jízda je typicky „elektromobilně“ tichá, hladká a plynulá a EQB ochotně, ale přitom jemně, reaguje na plynový pedál. Ve městě a v běžných rychlostech auto působí sympaticky svižně, rozjezdy jsou pohotové, zařazování do šňůry aut jakbysmet a dost síly má také na bezpečná předjíždění. S rostoucím tempem sice elán opadá, ale i na dálnici v rychlostech mezi 130 až 140 km/h je chuť akcelerovat ještě slušná.

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Elektromotory čerpají energii z lithium-iontového akumulátoru s využitelnou kapacitou 66,5 kWh, který je uložen v podlaze. Výrobce udává dojezd na jedno nabití 395 až 423 kilometrů, ve městě dokonce 474 až 504 km – vše dle WLTP. Reálně bych ale po týdenní zkušenosti viděl dojezd mezi 300 až 350 km.

Výrazně samozřejmě záleží na způsobu používání. Zatímco po Praze jsem například jezdil s průměrnou spotřebou 18,8 kWh/100 km, na dálnici to bylo 22,6 kWh/100 km. A pohodové „nespěchání“ mezi městy klidně znamenalo odběr pod 18 kWh/100 km. Během testu jsem každopádně zvládl 893 kilometrů s průměrem 19,2 kWh/100 km.

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic zvládá nabíjení výkonem až 100 kW a z 10 procent na 80 se baterie dobije za nějakou půlhodinku. Já jsem dobíjel hlavně u 50kW stojanu, kde v jednom případě auto potřebovalo 57 minut a 2 sekundy na doplnění 45,362 kWh do 82procentní kapacity akumulátoru, v jiném trvalo dodání 12,952 kWh 16 minut a 6 sekund. Odjížděl jsem se 74 procenty.

EQB standardně využívá podvozek s ocelovými vinutými pružiny, vpředu je náprava McPherson s kovanými příčnými spodními rameny a vzadu čtyřprvková náprava uložená v pomocném rámu, který je od skeletu karoserie izolován pryžovými ložisky. A vyladěné je to moc hezky.

Elektrické SUV ohromí hlavně prvotřídním komfortem a celkovou kultivovaností, na níž má samozřejmě do určité míry vliv elektrický pohon. K němu se však přidává právě také schopný podvozek, který skvěle tlumí nerovnosti všeho druhu. A pochválit musím i výborně odhlučněnou kabinu.

Na více než 2,1 tuny vážící „esúvé“ si Mercedes solidně počíná na zakroucených silnicích. Baterie v podlaze snižuje těžiště a prospívá rozložení hmotnosti, což autu při svižné jízdě v zatáčkách pomáhá. Na vyloženě sportovní jízdu to přesto samozřejmě není. A to nemyslím jako výtku! Řízení s dlouhým převodem a měkčí podvozek se totiž parádně hodí ke kultivovanému a pohodovému charakteru EQB. Právě celkový komfort je hlavním důvodem, proč se mi tohle elektrické SUV řídilo tak dobře. Drobnou stížnost tak mám jen k brzdám, jejichž účinek je takový nekonzistentní, to samé platí o jejich dávkování.

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Závěr


Závěr

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic je velice příjemné auto. Protože vychází z praktického modelu GLB, nabízí všechny jeho výhody, například prostorný interiér, posuvná sedadla ve druhé řadě nebo možnost vybavit vůz šestou a sedmou sedačkou. To vše doplňuje komfortní podvozek.

Tichý a hladký elektrický pohon kultivovanosti jen přidává, současně však pochopitelně přináší také známá omezení související s dojezdem a nabíjením.

Ve srovnání s GLB jsou elektrické deriváty navíc dražší, základní EQB 250 startuje na částce 1.393.920 Kč, testovaná verze začíná na 1.483.460 Kč. GLB v nejlevnější specifikaci 180 s pohonem předních kol stojí 945.010 Kč, nejvýkonnější diesel GLB 220 d 4Matic (140 kW) pak 1.222.100 Kč a vrcholné zážehové provedení Mercedes-AMG GLB 35 4Matic s výkonem 225 kW vyjde na 1.448.370 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.393.920 Kč (Mercedes-Benz EQB 250)
Základ s testovaným motorem 1.483.460 Kč (Mercedes-Benz EQB 300 4Matic)
Testovaný vůz bez příplatků 1.483.460 Kč (Mercedes-Benz EQB 300 4Matic)
Testovaný vůz s výbavou 1.694.717 Kč (Mercedes-Benz EQB 300 4Matic)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Odhlučnění interiéru
  • Prostorný a prakticky vymyšlený interiér
  • Možnost objednat třetí řadu sedadel
  • Ovládání hlasem
  • Slušná základní výbava
  • Výborný výhled z vozu

Minusy

  • Lesklé materiály v interiéru se brzy ušpiní
  • Nekonzistentní účinek a dávkování brzd
  • Vyšší spotřeba na dálnici
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic
Cena základní sestavy 1 483 460 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehké slitiny, komfortní podvozek se sníženou světlou výškou, bederní opěrka nastavitelná ve čtyřech směrech, čalounění stropu – tkanina černá, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, střední loketní opěrka pro zadní řadu sedadel, sklopná opěradla zadních sedadel (40:20:40), ambientní osvětlení interiéru, nastavitelná zadní sedadla, asistent adaptivních dálkových světel, navigace umístěná na pevném disku, tempomat s omezovačem rychlosti, stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, zpětná kamera, asistent rychlostního omezení, sada na opravu pneumatik, Mercedes me connect – základní služby (4G síť LTE), multimediální systém MBUX se dvěma 7,25" displeji a s rozšířenými funkcemi vč. hlasové aktivace, digitální přijímač rozhlasového vysílání, LED High Performance světlomety, automatická klimatizace, elektrické zavírání/otevírání víka zavazadlového prostoru, palubní nabíječka 11 kW (AC), palubní nabíječka 100 kW (DC), USB-C zdířka v odkládací přihrádce a 1 USB-C zdířka v zadní části středové konzole, podélné střešní nosiče, multifunkční volant a další. Kč
Cena testované sestavy 1 694 717 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak – modrá denim (16.424 Kč), sada navigační konektivity (2.607 Kč), Sada AMG (85.770 Kč), Typ Premium (33.460 Kč), Sada Night (5.214 Kč), 19palcové disky kol AMG z lehké slitiny (15.642 Kč), panoramatické střešní okno – elektricky ovládané (30.502 Kč), 3. řada sedadel (21.638 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 168 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1710
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2175 / 405
Rozměr pneu: 235/50 R19
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4684
b) šířka (mm): 1834
c) výška (mm): 1667
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1584
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1445
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 7. 2022 17:21
Re: Závidím vám
tak skusme cisla:
Zima
oktober - april
min 1x mesacne 500km tam a 500km spat (BA - Piesendorf)
(cestu spravim do 5 hodin aj s cikpauozu)
januar - marec
min 2x nesacne do 400km tam a spat (BA - lyziarske strediska na SK)
(zavisi kde ideme, ale max 1 cikpauza. Niekedy vyrazame 4:30 aby sme boli o 8:00 na prehliadke a nemam cas zastavit)
Auto plne nalozene s plne zatazenou truhlou na streche. Zimne obdobie, teploty kde chodime aj -23

+- 4* rocne 500km tam a 500km spat (BA -Snina)
(1 cikpauza a max 5:30)

Leto
+- 2* rocne tych 800 az 1000km tam a to iste spat (BA - niekde k moru HR napr. Murter, Korcula, Pakostane, Omis, Dubrovnik)
(2 max 3 cikapauzy (to uz musi byt cez 1000km))
+-2 cesty Europa do 1000km tam (vacsinou AT, DE za rodinou)

Skus naplanovat tie cestu pre Enyaq 80X, kolkokrat a kde musim stat.
Ake su po ceste dobijacky a kolko kusov na jednom mieste aby nebola plna.

Ako som hore pisal, rozmyslam nad elektro autom, ale ekonomicky to nevychadza.
A tak isto ani casovo mi to zatial nevychadza
6. 7. 2022 17:06
Re: Re: Re: EQB
elektro je momentalne ekonomicky a casovy nezmysel - teda pre mna.

uvazujem nad autom, ale neviem ci ist do plnej elektriky.
takze cisto matematicky som pocital.

enyaq ID konfigurácie C7NJ3P9K vs. kodiaq ID konfigurácie C7NJ44S1
rozdiel v cene v +- rovnakej vybave 8168 euro

priemerna cena 1kwh elektriny ak si neplatis pausal je 0.42 centa (na slovensku, zaratene pomale, rychle, super rychle nabijanie)
(zse.sk, greenway.sk)
cena nafty, cca 2 eura

priemrna spotreba 80x je cca 23.42
priemerna spotreba 2.0 TDI 147kw je 7.69
(spritmonitor.de)

to je rozdiel 5,54 Euro na 100km v prospech Enyaq.

servisna pri enyaq je od 210-360 a robi sa kazde 2roky/30.000tis
servisna pri kodiaq je od 212-421 a robi sa kazde 2roky/30.000tis
(www.repareo.de)

mimo zaruky je ceny servisu pre enyaq vyssie o cca 13 euro na hodinu
(https://www.todos.sk/…nnik-autoservisu)

Poistenie sa odvija od ceny auta a na webe mi vypocitalo
Enyaq 1450
Kodiag 981
(vypocet z porovnajto.sk a vybrana poistovna allianz)

Pneumatiky
Enyaq
Letne 159
Zimne 110
priemer 134.5
8kusov 1076

Kodiaq
Letne 128
Zimne 174
priemer 151
8kusov 1208
rozdiel 132 v prospech Enyaq

Prezuvanie 19" bude asi rovnaka cena
(azpneu.sk)

Zoberme, ze auto mam 6 rokov
Takze musim najprv najazdit 147.000km aby sa mi vratil rozdiel 8168 Euro (pri najazde cca 26 tis to je skoro 6rokov)
Rozdiel v servisnej prehliadke je 60 euro v prospech Enyaq, takze usetrim za 5 servisnych prehliadok 300 Euro
Usetrim na cene pneu 132 euro
6 rokov poistenia ma Enyaq stal viacej o 2814 Euro

Ak to spocitam tak je Enyaq po 6 rokoch drahsi o 2382 Euro*

*nezapocitaval som nabijacky zadarmo,nabijanie doma/solar doma.
nepocital som s poruchami, kde ma Enyaq vyssiu hodinovu sadzbu.
nezapocitaval som cas straveny dobijanim na cestach/obsadene dobijacky.
nezapocitaval som predplatne karty, lebo to ma uplne odrovnalo. -> mesacny pausal a idem potom do zahranicia, alebo niekde musim dobijat a platit este naviac. to priznavam nemam az tak nastudovane

Skuste mi to pozriet ci som tam neurobil daku chybu.
4. 7. 2022 13:26
Re: Závidím vám
Tak to by mně asi nestačilo, abych si obhájil nákup EV, však nevím, kde budu pracovat za rok. A jezdit jednou týdně na nabíječku by se mi taky nechtělo. Mít tak malý nájezd, beru benzín a jednou měsíčně vezmu na pumpě plnou a vyřešeno. Takže za mě EV jedině s domem a wallboxem, ale chápu, že ne každý je tak "náročný".
3. 7. 2022 17:53
Re: Závidím vám
Jeste je moznost nabijeni v praci.
Nebo kdyz mas treba verejnou dobijecku blizko bydliste - v pripade mensich najezdu neni problem 1x tydne nabit.
Avatar - Emel
3. 7. 2022 16:25
Re: "Praktický elektromobil"...
Z testů to obecně vypadá, že spotřeba není nejsilnější stránkou Ioniqu...