Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Začíná česká rallye sezona 2019: Má znovu jasného favorita

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Mistrovství republiky v automobilových soutěžích začíná tento víkend Valašskou rallye. Získá Jan Kopecký titul s pořadovým
číslem 7, nebo ho někdo vystřídá?

Národní šampionát má v Česku dvě podoby. Seriál dvou- či třídenních podniků a pak jednodenních, který nese označení Rallyesprint série.

Mistr je odhodlaný

Na třiadvacet vítězství v nepřerušené řadě dosáhl na domácích tratích Jan Kopecký. Jeho ojedinělá šňůra začala na Rallye Bohemia 2014 s vozem Škoda Fabia S2000 a od Rallye Šumava Klatovy 2015 pokračuje s modelem Fabia R5. Letos by se měl mistr světa kategorie WRC 2 objevit na většině českých soutěží a uvidíme ho hned na té vstupní tento víkend v okolí Valašského Meziříčí.

„S týmem Škoda a vozem nemůžeme mít jiné cíle než vítězství v jednotlivých soutěžích a samozřejmě také celkové. Těším se na novou sezonu a věřím, že stejně jsou na tom fanoušci. Počet jezdců s vozy kategorie R5 a pestrost značek je nabídka, kterou čeští diváci jistě dokážou ocenit,“ říká Kopecký. Na kontě má zatím tituly mistra republiky z let 2004, 2012, 2015, 2016, 2017 a 2018.

Jeho největším vyzyvatelem by měl být Václav Pech, jenž sází na osvědčený Ford Fiesta R5. „Během zimy jsme udělali na autě spoustu drobných změn, abychom lépe zvládli chování fordu. Jsem spokojený se vším, co se nám podařilo připravit,“ říká plzeňský soutěžák a k ambicím dodává: „Start továrního týmu a Honzy Kopeckého je velkou výzvou. Rádi bychom ho dokázali porazit - a třeba nejenom jednou.“  

Posádky na rallye v ČR
Rok Celkově Průměr na rallye
2013 382 64
2014 442 74
2015 552 92
2016 599 100
2017 615 88
2018 729 104

Kdo přiváží novinky

Pokud jde o složení startovní listiny, můžeme se těšit na novinky. Poprvé se objeví Volkswagen Polo GTI R5, s nímž se představí Vojtěch Štajf. „Ve srovnání s fabií se nové auto v některých situacích chová výrazně jinak a musím se s ním postupně naučit jezdit a rozumět mu. Hledání limitů nového pola bude náročné. Jsem proto rád, že se nám už podařilo vyladit mimo jiné světlou výšku auta a k tomu odpovídající nastavení podvozku na typicky české tratě,“ zhodnotil pražský pilot třídenní testy nového Volkswagenu Polo GTI R5.  

Loni se na Barum rallye objevil speciál Hyundai i20 R5, s nímž jela španělská hvězda světové rallye Dani Sordó. Letos bude tento typ vozu stálým účastníkem českého šampionátu. Zasloužil se o to Martin Vlček, který z německého Alzenau, kde sídlí Hyundai Motorsport, přivezl dva speciály i20 R5 a s jedním z nich pojede sám. „Na Moravě spolupracujeme s korejskými firmami včetně Hyundaie. Jedná se tedy o marketingový krok, abychom dali najevo, že táhneme za jeden provaz. Samotné auto mě oslovilo motorem, který je o třídu jinde než Ford, se kterým jsem jezdil v minulých letech. Agregát Hyundaie je srovnatelný s nejlepší fabií,“ tvrdí Vlček.  

Štajf a Vlček nejsou jediní, kdo změnil pro nadcházející sezonu značku auta. Z letité Škody Fabia WRC, se kterou jezdil předchozích sedm let, přesedl Karel Trněný do Fiesty R5. Půjde o jeho premiéru v kategorii speciálů R5.

Značku Ford opustili po loňské sezoně Roman Odložilík, Jan Černý a také Václav Kopáček. Všichni tři mají k dispozici vozy Škoda Fabia R5. S mladoboleslavskými „erpětkami“ se ve startovním poli objeví také Miroslav Jakeš, Karel Trojan a Filip Mareš. Ozdobou startovního pole bude již pátou sezonu Jan Dohnal se speciálem Ford Focus WRC.

Peugeot zvyšuje odměny

Součástí sezony bude letos Peugeot Rallye Cup CZ, který zůstává v českém šampionátu jako jediný značkový seriál

v domácích soutěžích. Začne na Valašské rallye a skončí srpnovou Barumkou, což je šest podniků. Pořadatelé letos rozdělí mezi účastníky na odměnách dohromady 650.000 korun. Navíc nabídnou také jednorázové startovné pro posádky, které nemohou či nechtějí startovat ve všech rallye.

Nejlepší talentovaný jezdec pojede závěrečný díl poháru 208 Rallye Cup, pořádaného divizí Peugeot Sport ve Francii. Touto poslední soutěží je sledovaná Rallye du Var a účast bude prvním dvěma posádkám v pořadí hradit české zastoupení francouzské značky.

„Zakončení sezony v kolébce značky bude jistě splněním snu každého jezdce. Možná i další výzvou do nové sportovní etapy,“ říká Marco Venturini, ředitel Peugeotu v ČR.

Předseda Svazu rallye Tomáš Kunc říká: Divácká místa budou lepší

Šampionát českých automobilových soutěží patří ke špičkovým v Evropě. Požádali jsme o několik slov generálního sekretáře Federace automobilového sportu Tomáše Kunce, který současně šéfuje také Svazu rallye.

Co nového se objeví v sezoně 2019?

Nasazujeme druhou generaci modernizované jednotky GPS. Organizátoři každé soutěže by měli mít v dispečinku ještě dokonalejší přehled o pohybu posádek. Jedná se o výrazný posun v oblasti zabezpečení a Mezinárodní automobilové federaci jsme navrhli, aby naši novinku homologovala. 

Budete reagovat na připomínky fanoušků, kteří si stěžují, že bývají daleko od tratě?

Chceme vybírat divácká místa citlivěji, aby lidé nepřišli o správnou esenci rallye, ale současně musíme hlídat bezpečnost. Přes šest let nedošlo naštěstí k žádné újmě příznivců, ale to neznamená, že přestaneme být opatrní. Před sezonou jsme opět zorganizovali řadu školení organizátorů, traťových komisařů a dalších lidí, kteří se starají o rallye. Nesmíme nic nepodcenit. 

Jste spokojený se startem továrního týmu Škoda?

Samozřejmě jsem rád. Vždyť Honza Kopecký je mistrem světa a může být vzorem pro spoustu mladých jezdců.

Kalendář 2019
Mistrovství České republiky
29.-30. 3. Kowax Valašská rallye
26.-27. 4. Rallye Šumava Klatovy (HA)
17.-18. 5. Rallye Český Krumlov (HA)
14.-15. 6. Agrotec Petronas Rallye Hustopeče
13.-14. 7. Rallye Bohemia (HA)
16.-18. 8. Barum Czech Rallye Zlín (HA)
4.-6. 10. Rallye Příbram
Rallyesprint série + Pohár 2+
12.-13. 4. Rallyesprint Kopná (HA)
31. 5.-1. 6. Rallye Vyškov (HA)
26.-27. 7. Invelt Rallye Pačejov (HA)
13.-14. 9. Rallye Jeseníky
25.-26. 10. Partr Rallye Vsetín (HA)
HA = mistrovství ČR historických automobilů
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme