Záhadná žlutá čára na floridské silnici ukázala, proč elektronika v autě nesmí mít hlavní slovo
Žlutá čára uprostřed pruhu, ve skutečnosti nešťastně rozlitá barva, mátla asistenční systémy nových aut na dálnici I-95 na Floridě.
Řidiči mířící na jih z floridského města Jacksonville po dálnici I/95 v pátek potkali něco, co nečekali – žlutou čáru uprostřed jízdního pruhu. Tu pravého, tu levého či prostředního, ovšem čáru na první pohled velmi podobnou té, která se v USA používá k vyznačení levého okraje jízdního pruhu, resp. levé krajnice v případě vícepruhové silnice.
Místní média čáru sledovaly asi 35 km jižním směrem k areálu firmy Acme Barricades, která se zabývá – to by jeden neuhodl – řízením dopravy pomocí kuželů, svodidel a právě čar na silnici. Čára navíc byla zprvu silně viditelná, postupně se však ztenčovala, až byla sotva viditelná. Je tedy téměř jisté, kde se vzala – vytékala cestou z nedokonale uzavřené nádoby.
O odstranění čáry se nejprve pokusily úřady vlastními silami, ovšem bez úspěchu. Poté se toho zhostila sama firma Acme Barricades se svou technikou a na své náklady. Čáru z vozovky odstranila vodním tlakovým čističem.
Čára, která byla výsledkem prosté lidské chyby, ovšem vyzdvihla jeden aspekt bezpečnostní elektroniky, kterou nám přímo Evropská unie a nepřímo Euro NCAP v posledních letech vnucuje. Elektronika spoléhá na to, že veškeré značení na vozovkách bude vždy bezchybné, a s nepravidelností si nedokáže dost dobře poradit.
Místní média zpravují o řadě případů z vlastních zkušeností i ze zpráv od diváků a posluchačů, že se asistenční systémy související s jízdou v pruhu snažily pískáním a taháním za volant upozornit řidiče na přejíždění čáry. Sledovaly ovšem tu žlutou, která nebyla skutečnou čarou, nýbrž rozlitou barvou.
Ve všech autech, které jsou dnes v prodeji, jsou nicméně tyto asistenty pouhými sluhy, které řidič rukama na volantu vždy přetlačí. Podobnou situaci s chybou ve značení tedy řidič svým lidským mozkem snadno vyřeší.