ZAP Alias: Tříkolka od výrobce A380
Firma ZAP sídlí v kalifornském Santa Rosa a věnuje se vývoji a výrobě elektromobilů. Zatím posledním počinem je poměrně futuristická třímístná tříkolka Alias. Jak jinak, s elektrickým pohonem.
Asynchronní elektromotor s permanentním magnetem poskytuje nepřetržitý výkon 60 kW, maximální je ještě o dalších 22 kW vyšší. Pohonnou jednotku napájejí lithium-iontové baterie, které díky kapacitě 32 kWh vystačí na 160 km jízdy. K jejich nabití lze využít sítě s napětím 110-240 V, tedy americkou i evropskou. Celá akce trvá nejméně čtyři, nejvíce osm hodin. O palubní přístroje se starají solární panely, brzdová soustava má taktéž regenerativní funkci, která akumulátory dobíjí.
Alias má hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. Základ šasi tvoří kompozitová struktura, podvozek disponuje rozvorem 2769 mm. Na přední poháněné nápravě najdeme nezávislé zavěšení s dvojitými lichoběžníky, nechybí ani příčný zkrutný stabilizátor. Zadní kolo spočívá na výkyvném rameni. Odpružení obstarávají ve všech případech výhradně vinuté pružiny. Trojice kol je sedmnáctipalcová s pneumatikami velikosti 235/35. Alias je primárně určen do města, případně na dálnice, o čemž svědčí nejen nizounká světlost 127 mm, ale také poloměr otáčení 4,8 m.
Tříkolka se základními rozměry 4115 x 1829 x 1702 mm je schopna dosáhnout rychlosti 140 km/h, z klidu na 96 km/h vystřelí za 7,8 s a pružná akcelerace ze 72 na 105 km/h jí trvá 5 s. Prototyp váží nejméně 980 kg. Sériová verze nabídne zákazníkům ve výbavě například centrální zamykání, elektrická okna, GPS navigaci, či audio s prostorovým zvukem.
Společnost ZAP vznikla v roce 1994. Nejdříve vyráběla elektrokola a skútry, později dokonce dovážela do USA malé Smarty, které se elektropohonem pochlubit nemohly. Před pěti lety se objevily osobní i nákladní tříkolky Xebra, kterých se za tři roky prodala téměř tisícovka. Celkem ZAP dosud vyrobil přes 117.000 elektromobilů.
V současnosti spolupracuje s čínským výrobcem Jonway Auto, jehož model A380 přestavuje na ekologičtější pohon. Připomeňme, že malé pětidveřové SUV je prakticky kopií Toyoty RAV4 druhé generace. I nová tříkolka bude vznikat ve společném podniku s čínskou firmou.
Je možné jí dokonce objednávat, základní cena je 38.500 dolarů (635 tisíc korun). Alias má být především cenově dostupným elektromobilem, tedy především v Americe. A ve srovnání s jinými konkurenty jeho cena není až zas tak vysoká.