Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Grand Cherokee 4xe
Jeep Grand Cherokee 4xe
Jeep Grand Cherokee 4xe
Jeep Grand Cherokee 4xe
23 Fotogalerie

Zase Trump: Na auta chce vybírat cla 25 procent

Roman Šitner

Kromě výroků o tom, že Ukrajina si za svůj osud může sama, se Trump opět pustil do vytváření chaosu v automobilovém průmyslu.

V úterý novinářům americký exprezident Donald Trump řekl, že plánuje zavést cla na automobily někde na úrovni kolem 25 procent. Platit by měla už od 2. dubna.

Žádné detaily neřekl. Není jasné, zda by to platilo na všechny dovozy nebo jen na některé. Teoreticky se to tak může týkat i dovozů z Evropské unie.

Pro automobilový průmysl je i takový výrok výrazným rizikem. Celý obor je výrazně globalizovaný. I ti, kteří mají v USA výrobní závody, dovážejí část modelů z jiných částí světa, a to včetně čistě amerických automobilek.

Situace je natolik spletitá, že Trumpův boj za americké automobilky, kvůli kterému například žádá nižší evropská cla, ve výsledku pomůže hlavně BMW a Mercedesu. To jsou dva největší exportéři aut z USA do Evropy.

General Motors nepodniká v Evropě prakticky nic, Ford využívá evropské výrobní závody a stále více kooperuje s Volkswagenem. Tesla od té doby, co vyrábí v Číně a v Německu, už také z USA tolik nedováží, a posledním je Stellantis, který nějaké vozy, hlavně značky Jeep, dováží, klíčové „americké“ modely ale vyrábí v Itálii a Polsku.

Trump dlouhodobě kritizuje celní nerovnováhu mezi EU a USA. Evropané vybírají 10 procent, Američané jen 2,5 procenta. Je tu ale 25procentní clo, které USA už dekády požadují u dovozu užitkových vozidel. Výjimkou jsou jen dovozy z Kanady a Mexika, kde ale tato vozidla vyrábějí prakticky jen americké značky. Proto je tento segment trhu koncentrovaný a panuje na něm výrazně nižší míra konkurence, evropské i asijské značky stojí stranou.

V Evropě se řeší, zda Američanům ustoupit a cla raději snížit, a zabránit tak celní válce. Ta by totiž v podstatě nejvíce poškodila evropské automobilky.

Trump ale vyžaduje i to, aby Evropa dovážela více amerického zboží všech kategorií. Už ale opomíjí, že velká část amerického exportu není ve formě přímých dodávek zboží. Například v Asii vyráběné produkty Apple se dají počítat k americkému exportu, stejně tak americký software v počítačích, které také papírově putují z asijských továren. K tomu se dají připočítat i pozice technologických gigantů jako Google a Meta, které kralují evropskému internetu.

Video placeholder
Videotest Aprilia RS 457 • auto.cz

Pro automobilky je to vše výrazná nejistota. Cla mohou být zavedena, ale také nemusí, mohou být dlouhodobá, mohou trvat jen krátce. Všichni mají jen omezené možnosti přesunu kapacit do USA a případná vysoká cla prakticky nemohou ukrýt ve svých maržích. Nezbývá jim než se připravovat na všechny eventuality a promýšlet možné postupy.

Situaci ještě komplikuje debata o konci podpory elektromobilů a zmírnění zelených cílů pro v Americe prodávané vozy. Cla Trump navrhuje i na další zboží, včetně dílů a surovin potřebných pro výrobu automobilů. Dopady všech těchto opatření jeho poradci teprve analyzují. Čas mají právě do 1. dubna.