Zastava definitivně končí. Zanechala za sebou obří dluhy
Legendární jugoslávská automobilka Zastava v srbském Kragujevaci je historií. Její definitivní uzavření po dlouhé nečinnosti vyvolalo u mnohých Srbů bolestné vzpomínání na část své minulosti, která je teď nenávratně pryč. Auta, kdysi oblíbená nejen v bývalé Jugoslávii, se už léta nevyráběla. Ale „zámek na bráně“, který minulý týden přikázal pověsit srbský soud, znamená konečné rozloučení s tím, co podle některých byly „lepší časy“, napsal server BalkanInsight.
Na společnost Zastava automobili z Kragujevace byl vyhlášen konkurz ve čtvrtek kvůli hromadícím se dluhům a poté, co byl její bankovní účet zablokován už 701 dní. Obchodní soud v Kragujevaci zahájil konkurzní řízení na návrh ministerstva hospodářství, a sice na základě toho, že záporná hodnota majetku dosáhla 410 milionů eur (11 miliard korun).
Továrna postavená v padesátých letech nyní patří Fiatu. Ten ale v roce 2008 převzal jen majetek a zařízení původní firmy Zastava automobili, které převedl na novou společnost Fiat Srbija (aktuálně Fiat Chrysler Srbija). Dluhy a přebytek pracovníků naopak zůstaly Zastavě.
Právě bývalým zaměstnancům Zastava dluží v přepočtu kolem milionu eur za nevyplacené mzdy z let 1997 až 2001. Pracovníci chtěli konkurzní řízení pozdržet, dokud nebude zjištěna skutečná hodnota celého majetku firmy. Poukazovali přitom na to, že tento majetek je rozsáhlejší, než se tvrdí.
Zastava se stala jedním z velkých symbolů bývalé Jugoslávie, protože vozy, které továrna vyráběla, řídila většina dospělé populace staré Jugoslávie, ale také proto, že tato auta byla oblíbená po celém Balkánu i mimo něj. V regionu je stále řada klubů fanoušků vozidel Zastavy, zejména modelu 750, přezdívaného Fića.