Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zastava definitivně končí. Zanechala za sebou obří dluhy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Továrnu v srbském Kragujevaci aktuálně vlastní Fiat, který tam vyrábí model 500L. Dluhy však zůstaly Zastavě.

Legendární jugoslávská automobilka Zastava v srbském Kragujevaci je historií. Její definitivní uzavření po dlouhé nečinnosti vyvolalo u mnohých Srbů bolestné vzpomínání na část své minulosti, která je teď nenávratně pryč. Auta, kdysi oblíbená nejen v bývalé Jugoslávii, se už léta nevyráběla. Ale „zámek na bráně“, který minulý týden přikázal pověsit srbský soud, znamená konečné rozloučení s tím, co podle některých byly „lepší časy“, napsal server BalkanInsight.

Na společnost Zastava automobili z Kragujevace byl vyhlášen konkurz ve čtvrtek kvůli hromadícím se dluhům a poté, co byl její bankovní účet zablokován už 701 dní. Obchodní soud v Kragujevaci zahájil konkurzní řízení na návrh ministerstva hospodářství, a sice na základě toho, že záporná hodnota majetku dosáhla 410 milionů eur (11 miliard korun).

Továrna postavená v padesátých letech nyní patří Fiatu. Ten ale v roce 2008 převzal jen majetek a zařízení původní firmy Zastava automobili, které převedl na novou společnost Fiat Srbija (aktuálně Fiat Chrysler Srbija). Dluhy a přebytek pracovníků naopak zůstaly Zastavě.

Právě bývalým zaměstnancům Zastava dluží v přepočtu kolem milionu eur za nevyplacené mzdy z let 1997 až 2001. Pracovníci chtěli konkurzní řízení pozdržet, dokud nebude zjištěna skutečná hodnota celého majetku firmy. Poukazovali přitom na to, že tento majetek je rozsáhlejší, než se tvrdí.

Zastava se stala jedním z velkých symbolů bývalé Jugoslávie, protože vozy, které továrna vyráběla, řídila většina dospělé populace staré Jugoslávie, ale také proto, že tato auta byla oblíbená po celém Balkánu i mimo něj. V regionu je stále řada klubů fanoušků vozidel Zastavy, zejména modelu 750, přezdívaného Fića.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
27. 7. 2016 09:36
Příběh se šťastným koncem
Jako dítě si pamatuju, že Zastavy 1100 u nás bývaly v 70. a počátkem 80. let celkem oblíbená auta, i když je samozřejmě pravda, že to bylo dáno hlavně zoufalou nabídkou na našem tehdejším "trhu". Hlavním problémem těchto aut byla velká náchylnost ke korozi, ve spojení s našimi zimami s nasolenými silnicemi, zato koncepce s motorem vpředu napříč, pohonem předních kol a výklopnými dveřmi v zádi Favorit předběhla o celá desetiletí. Jinak to byl podobný vývoj jako v Togliatti - jakmile z fabriky odešli italští kontroloři, kvalita šla prudce dolů. Pokud si pamatuju, tak začátkem 90. let se k nám jakási firma snažila dovážet i tehdejší Yugo 45/55 (postavené na již tehdy beznadějně zastaralé platformě Fiatu 127), ale to už byl opravdu příšerný krám... Značka Zastava tedy definitivně zanikla, ale je fajn, že Fiat srbskou továrnu koupil a investoval do ní miliardy Eur, aby ji dostal na moderní úroveň. Místní lidé tak neztratili práci a hlavně - 500L není vůbec špatné auto! ;-) :yes:
Avatar - Stejsn
26. 7. 2016 21:46
Žádná velká škoda,
továrna na podřadný kraksny.
Avatar - Ja Prvni 123
26. 7. 2016 19:12
Re: Kvalita
Je to možný.
Pak má štěstí.
Byly doby, kdy jsem auta servisoval - a v našich běžných podmínkách to žádnej zázrak nebyl.

Ale zas bylo to normální auto.. nemyslím to špatně, že bych to jako chtěl zařadit někam k Oltcitu...
;-)
Avatar - narona
26. 7. 2016 18:56
Re: Kvalita
Strejda balkánskej má stojadina z roku 76 dodnes, jezdí s ním takřka denně na krátký trasy a mění jenom olej 2x ročně, občas brzdový pakny a jinak vůbec nic. Spotřeba 6 litrů. Dokonce má původní chladící kapalinu. Pravda, v té jeho vesnici se v zimě nesolí ale i tak je to dost slušný výkon.... No je to tam považovaný za držák spolu s golfem jedničkou a piánem.
Avatar - Ja Prvni 123
26. 7. 2016 18:44
Re: Kvalita
No.. a v čem byl Sojadin lepší?

Pokud si pamatuju, tak to taky nestálo za nic... a že jich ještě hodně jezdí neznamená vůbec nic!
Zaporožců jezdí ve své domovině taky dost - když nemáš jinou šanci, tak to při životě prostě udržet musíš.

[odkaz]