Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Německá dálnice
Německá dálnice
Německá dálnice
Německá dálnice
14 Fotogalerie

Zavádět limit je nesmysl. Němci jezdí na dálnicích pomaleji, neomezeně jede málokdo

Roman Šitner

O německých dálnicích se občas traduje, jak se tam jezdí rychle. Realita je ale podle posledního měření úplně jiná. Dominují klidnější tempa.

Někdo si může myslet, že neomezená rychlost na dálnici znamená chaos a nebezpečné situace. Německé měření ale ukazuje, že řidiči se drží hlavně doporučené rychlosti.

Méně než 130 km/h jich jede celkem 83 procent. Dalších deset se drží mezi 130 a 140 km/h. Šest procent jich jede 140 až 160 km/h a jen procento jede rychleji.

Kolínský Německý ekonomický institut analyzoval 1,9 miliardy měření vozidel od května do srpna loňského roku v Severním Porýní-Vestfálsku a dospěl k tomu, že se tam jezdí stále pomaleji. Průměr na úsecích bez dálničního limitu byl v roce 2021 116,5 kilometru v hodině, v roce 2022 šlo o 115,2 km/h a loni to vycházelo na 113,5 kilometru v hodině.

Je ale nutné dodat, že rychlost neomezuje jen klidnost řidičů, ale také často hustý provoz, který svižnější jízdu prostě neumožní.

Zajímavé ale je, že velká část řidičů podle měření prostě jede konstantních zhruba 130 km/h nejspíše na tempomat i v době, kdy jim ve vyšší rychlosti nic nebrání.

Jeden důvod není složité hledat. Němci jsou obecně spořiví a vědí, že svižnější jízdou uspoří jen málo času, ale připlatí si při tankování. Dalším je respektování doporučené rychlosti a zažitá představa, že kdo jede rychleji, nese vyšší odpovědnost.

Na nižší rychlosti mají efekt i stavební práce a zácpy. Není jasné, jak moc výzkumníci odfiltrovali situace, kdy rychleji prostě vůbec jet nešlo. Uvádějí ale, že i při volné cestě jedou řidiči z většiny maximálně 130 km/h.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Martin Vaculík řval blahem z Hyundaie Ioniq 5 N: Jede jak ďábel a u toho vysvětluje fyziku • auto.cz

Trochu jiná situace je o víkendech. To jezdí rychleji více řidičů. V pracovní dny stotřicítku překračuje 16 procent, o víkendech už 21 procent řidičů. Důvodem může být nižší víkendový provoz, jak ježdění pro radost, tak delší víkendové přesuny, kdy se dá vyšším tempem ušetřit více času než při krátkém přesunu do práce.

Podobný efekt je i v noci, kdy se také jezdí o něco rychleji než ve dne. Zajímavé ale je, že ti, co jedou nad 170 km/h jezdí v pracovní dny o něco rychleji než o víkendech. Dostupná data neříkají nic o tom, kolik řidičů jezdí přes 200 km/h či dokonce přes 250 km/h. Budou to nejspíše zcela zanedbatelné podíly.

Výzkumníci došli k závěru, že Němci prostě doporučenou rychlost dobrovolně dodržují. Považují tak za nesmysl pokračovat v debatě o zavedení rychlostního limitu. Podle nich jsou důležitější témata k řešení.