Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zeleň v New Yorku dokáže přes léto absorbovat veškeré emise z automobilového provozu

Mirek Mazal
Diskuze (13)

Více než 30 % plochy velkoměsta čistí vzduch od produktů dopravy. Přes léto jsou absorbovány veškeré emise osobních vozidel, autobusů i nákladních aut.

Nejlidnatější město Spojených států s hustotou zalidnění 7.256 obyvatel na kilometru čtverečným nevypadá na místo svěžího vzduchu a rozmanité přírody. V New Yorku žije přes 8,8 milionu obyvatel, přesto vážně patří mezi oázy biodiverzity, tvrdí článek vědeckého časopisu Environmental Research Letters.

Katedra elitní Kolumbijské univerzity publikovala překvapivou zprávu, že v New Yorku aktuálně roste dostatek zeleně schopné snížit hodnotu nežádoucího oxidu uhličitého až o 40 %, což je v určitém období roku množství za celý den provozu osobních vozidel, autobusů i nákladních aut.

Vědci původně počítali účinky městských parků, ale komplikované selektování zeleně nevyhovovalo (jen 10 % New Yorku je označeno jako městský park). Po soupisu blok po bloku výzkumníkům vyšla celá jedna třetina plochy New Yorku pokryta nějakým druhem ekosystému od malých zahrádek po větší stromořadí.

Výsledek mile překvapil, jelikož „většina lidí předpokládala, že New York je jen šedá krabice“, říká spoluautorka studie Roísín Commane. „Betonový chodník ještě neznamená, že u něj nestojí strom, který ho stíní,“ dodala Commane. Podle jejích kolegů koruny stromů pokrývají asi 22 % města, zatímco keře a trávy zabírají dalších 12 % ploch.

Rostlinám prospívá sluneční svit, tudíž sytě zelenají v období letních měsíců, kdy zároveň absorbují největší množství oxidu uhličitého. Měření univerzity ukázalo, že hladina CO2 se přes léto zvyšovala během ranní dopravní špičky, ovšem po několika hodinách hodnoty výrazně klesly díky fungování plně rozrostlých stromů, keřů, záhonků, květin apod.

Video se připravuje ...

Rostlé prvky doslova vysávají emise zatěžovaného New Yorku. „Je tu mnohem více zeleně, než jsme si mysleli. Je to důvod našeho závěru,“ okomentovala prospěch nejen stromů vedoucí studie Dandan Wei. V návaznosti na podložená fakta připomenula důležitost rozmanitých ekosystémů všude jinde ve světě.

Metropole východního pobřeží nenechává čištění ovzduší jen na rostlinách, vedení podporuje převedení všech nových aut na hybridy nebo elektromobily do roku 2035. Omezení závadné dopravy podporují dále poplatky či pokuty za využívání nebo znečišťování ulic Manhattanu a přilehlých oblastí.

Mirek Mazal
Diskuze (13)

Doporučujeme

16. 1. 2023 13:43
Re: Tak jako zeleň ve městech je potřeba....
Jako hlouposti a nebo polopravdy tady víceméně píšou všichni, ale ty jsi tímhle trumfnul všechny. Jestli ti za to někdo neplatí, tak fakt nevím.
16. 1. 2023 13:39
Re: američtí vědci?
Chujovina na kvadrát, kámo.
16. 1. 2023 10:14
Re: američtí vědci?
To si myslím, že tomu špatně rozumíš - vezmi si nadpis Zeleň dokáže absorbovat přes léto všechny emise z automobilového provozu. Asi to znamená, že problém s auty je pouze přes zimu a přes léto v pohodě můžou jezdit, protože stromy přemění CO2 na zelenou hmotu = biomasa. Vědci spočítali stromy, keře a trávu vynásobili to koeficientem přeměny co2 na listy a kyslík a dostali naprosto přesný výsledek, který říká že auta se spalovacím motorem mohou jezdit (alespoň v létě bez jakéhokoliv omezení).
16. 1. 2023 10:01
Re: Tak jako zeleň ve městech je potřeba....
V opravdu velkých metropolích s okolním průmyslem je zvýšená koncentrace oxidu uhličitého a naopak snížená koncentrace kyslíku. Když je horko a nefouká vítr, tak se to tam kumuluje.
16. 1. 2023 09:41
Re: američtí vědci?
Tomu se musí věřit, protože kdo bude mít jiný názor bude označen za dezinformátora, proruského Putinova trola a bude po zásluze zablokován.