Zeleň v New Yorku dokáže přes léto absorbovat veškeré emise z automobilového provozu
Více než 30 % plochy velkoměsta čistí vzduch od produktů dopravy. Přes léto jsou absorbovány veškeré emise osobních vozidel, autobusů i nákladních aut.
Nejlidnatější město Spojených států s hustotou zalidnění 7.256 obyvatel na kilometru čtverečným nevypadá na místo svěžího vzduchu a rozmanité přírody. V New Yorku žije přes 8,8 milionu obyvatel, přesto vážně patří mezi oázy biodiverzity, tvrdí článek vědeckého časopisu Environmental Research Letters.
Katedra elitní Kolumbijské univerzity publikovala překvapivou zprávu, že v New Yorku aktuálně roste dostatek zeleně schopné snížit hodnotu nežádoucího oxidu uhličitého až o 40 %, což je v určitém období roku množství za celý den provozu osobních vozidel, autobusů i nákladních aut.
Vědci původně počítali účinky městských parků, ale komplikované selektování zeleně nevyhovovalo (jen 10 % New Yorku je označeno jako městský park). Po soupisu blok po bloku výzkumníkům vyšla celá jedna třetina plochy New Yorku pokryta nějakým druhem ekosystému od malých zahrádek po větší stromořadí.
Výsledek mile překvapil, jelikož „většina lidí předpokládala, že New York je jen šedá krabice“, říká spoluautorka studie Roísín Commane. „Betonový chodník ještě neznamená, že u něj nestojí strom, který ho stíní,“ dodala Commane. Podle jejích kolegů koruny stromů pokrývají asi 22 % města, zatímco keře a trávy zabírají dalších 12 % ploch.
Rostlinám prospívá sluneční svit, tudíž sytě zelenají v období letních měsíců, kdy zároveň absorbují největší množství oxidu uhličitého. Měření univerzity ukázalo, že hladina CO2 se přes léto zvyšovala během ranní dopravní špičky, ovšem po několika hodinách hodnoty výrazně klesly díky fungování plně rozrostlých stromů, keřů, záhonků, květin apod.
Rostlé prvky doslova vysávají emise zatěžovaného New Yorku. „Je tu mnohem více zeleně, než jsme si mysleli. Je to důvod našeho závěru,“ okomentovala prospěch nejen stromů vedoucí studie Dandan Wei. V návaznosti na podložená fakta připomenula důležitost rozmanitých ekosystémů všude jinde ve světě.
Metropole východního pobřeží nenechává čištění ovzduší jen na rostlinách, vedení podporuje převedení všech nových aut na hybridy nebo elektromobily do roku 2035. Omezení závadné dopravy podporují dále poplatky či pokuty za využívání nebo znečišťování ulic Manhattanu a přilehlých oblastí.