Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zenvo ST1: Dánský supersport se stává realitou

Zenvo ST1
Zenvo ST1
Zenvo ST1
Zenvo ST1
41 Fotogalerie
Diskuze (3)

Dánsko je známé např. díky Legu nebo H. Ch. Andersenovi. Autoprůmysl zde má malou tradici, v souvislosti s auty si snad nanejvýš vzpomenete na úpravce se značkou Kleemann. Přesto se v této severoevropské zemi staví supersport, který se jmenuje Zenvo ST1.

Za projektem stojí společnost A/S Zenvo Automotive, která byla založena s úmyslem navrhnout a vyrábět první dánský supersport. Na vozidle Zenvo ST1 se pracuje už od roku 2004, letos u příležitosti závodu 24 h Le Mans byl představen jeho prototyp a výroba produkční verze se již blíží.

Název ST1 značí ty nejpodstatnější informace o vozidle, a sice kombinaci kompresoru (Supercharger) a turbodmychadla (Turbocharger) pro přeplňování motoru, jednička pak znamená první model této značky. Karoserie používá ocelový rám s karbonovými povrchovými díly.

Automobilka uvádí, že vůz je prvním supersportem se 100% dánským designem. Drobnou vadou na kráse je skutečnost, že z Dánska pochází designér Henrik Fisker, který navrhnul například BMW Z8. Pod agresivním kabátem Zenva se nicméně nachází technika, se kterou se může rovnat málokterý sportovní vůz. Vnější rozměry jsou extrémní – při délce 4665 mm je šířka 2041 mm a výška jen 1198 mm. Nápravy mají rozvor 3055 mm (!).

Uprostřed před zadní nápravou uložený osmiválec o objemu 7,0 litru dosahuje díky dvojitému přeplňování výkonu 1104 koní (823 kW) při 6900 min-1. Kromě benzinu může spalovat i E85 a na zadní kola posílá přes šestistupňovou manuální převodovku 1430 Nm (při 4500 min-1). Zrychlení z 0 na 100 km/h má trvat 3 sekundy a nejvyšší rychlost bude omezena na 375 km/h.

Zenvo ST1 se pohybuje na litých kolech, která jsou vpředu devatenáctipalcová s pneumatikami 255/35 R19 a vzadu dvacetipalcová s pneumatikami 335/30 R20. O zastavení stroje s pohotovostní hmotností 1376 kg se starají kotoučové brzdy o průměru 380 mm vpředu a 355 mm vzadu, do nichž se zakusují 6pístkové brzdové třmeny. Tlumiče na obou nápravách jsou stavitelné značky Öhlins.

Dvoumístný interiér posádce i při vysokých rychlostech nabídne maximální komfort. Součástí standardní výbavy jsou elektricky stavitelná sportovní sedadla, dvouzónová klimatizace, audio systém s přehrávačem CD i MP3, navigační systém, tempomat, head-up displej, bezklíčový vstup a startovací tlačítko. Samozřejmostí je kožené čalounění v kombinaci s Alcantarou. O bezpečnost se postará ABS, kontrola trakce a dvojice čelních airbagů.

Celkem vznikne jen 15 kusů modelu ST1. Podle neoficiálních informací budou po této velmi omezené sérii následovat dvě extrémnější verze ST1 a do tří let také nový menší a lehčí model.

Zenvo ST1 - srovnání s vybranými malosériovými vozy
ZnačkaZenvoBristolNoblePagani
ModelST1Fighter TM600Zonda F
Převodovka6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]7000799444007291
Válce/ventily8/410/28/412/4
Největší výkon [kW/min-1]823/6900755/5600485/6800449/6150
Největší toč. mom. [Nm/min-1]1450/45001405/4500-760/4000
Max. rychlost [km/h]375362362345
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,03,43,03,5
Hmotnost [kg]1376147512751230
Vstoupit do diskuze (3)