Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zenvo ST1: Dánský supersport se stává realitou

Diskuze (3)

Dánsko je známé např. díky Legu nebo H. Ch. Andersenovi. Autoprůmysl zde má malou tradici, v souvislosti s auty si snad nanejvýš vzpomenete na úpravce se značkou Kleemann. Přesto se v této severoevropské zemi staví supersport, který se jmenuje Zenvo ST1.

Za projektem stojí společnost A/S Zenvo Automotive, která byla založena s úmyslem navrhnout a vyrábět první dánský supersport. Na vozidle Zenvo ST1 se pracuje už od roku 2004, letos u příležitosti závodu 24 h Le Mans byl představen jeho prototyp a výroba produkční verze se již blíží.

Název ST1 značí ty nejpodstatnější informace o vozidle, a sice kombinaci kompresoru (Supercharger) a turbodmychadla (Turbocharger) pro přeplňování motoru, jednička pak znamená první model této značky. Karoserie používá ocelový rám s karbonovými povrchovými díly.

Automobilka uvádí, že vůz je prvním supersportem se 100% dánským designem. Drobnou vadou na kráse je skutečnost, že z Dánska pochází designér Henrik Fisker, který navrhnul například BMW Z8. Pod agresivním kabátem Zenva se nicméně nachází technika, se kterou se může rovnat málokterý sportovní vůz. Vnější rozměry jsou extrémní – při délce 4665 mm je šířka 2041 mm a výška jen 1198 mm. Nápravy mají rozvor 3055 mm (!).

Uprostřed před zadní nápravou uložený osmiválec o objemu 7,0 litru dosahuje díky dvojitému přeplňování výkonu 1104 koní (823 kW) při 6900 min-1. Kromě benzinu může spalovat i E85 a na zadní kola posílá přes šestistupňovou manuální převodovku 1430 Nm (při 4500 min-1). Zrychlení z 0 na 100 km/h má trvat 3 sekundy a nejvyšší rychlost bude omezena na 375 km/h.

Zenvo ST1 se pohybuje na litých kolech, která jsou vpředu devatenáctipalcová s pneumatikami 255/35 R19 a vzadu dvacetipalcová s pneumatikami 335/30 R20. O zastavení stroje s pohotovostní hmotností 1376 kg se starají kotoučové brzdy o průměru 380 mm vpředu a 355 mm vzadu, do nichž se zakusují 6pístkové brzdové třmeny. Tlumiče na obou nápravách jsou stavitelné značky Öhlins.

Dvoumístný interiér posádce i při vysokých rychlostech nabídne maximální komfort. Součástí standardní výbavy jsou elektricky stavitelná sportovní sedadla, dvouzónová klimatizace, audio systém s přehrávačem CD i MP3, navigační systém, tempomat, head-up displej, bezklíčový vstup a startovací tlačítko. Samozřejmostí je kožené čalounění v kombinaci s Alcantarou. O bezpečnost se postará ABS, kontrola trakce a dvojice čelních airbagů.

Celkem vznikne jen 15 kusů modelu ST1. Podle neoficiálních informací budou po této velmi omezené sérii následovat dvě extrémnější verze ST1 a do tří let také nový menší a lehčí model.

Zenvo ST1 - srovnání s vybranými malosériovými vozy
Značka Zenvo Bristol Noble Pagani
Model ST1 Fighter T M600 Zonda F
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 7000 7994 4400 7291
Válce/ventily 8/4 10/2 8/4 12/4
Největší výkon [kW/min-1] 823/6900 755/5600 485/6800 449/6150
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 1450/4500 1405/4500 - 760/4000
Max. rychlost [km/h] 375 362 362 345
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,0 3,4 3,0 3,5
Hmotnost [kg] 1376 1475 1275 1230
Diskuze (3)
18. 11. 2009 23:31
Re: atack
Přesně tohle mě taky napadlo. Akorát K1 Attack má propracovanější design i techniku a vyváženější proporce. Na průjezdy zatáček smykem ideální. A taky si zahrál ve videoklipu ;-) [odkaz]
18. 11. 2009 16:16
atack
proč to vypadá jako automobil Atack?? alespon ze předu na 100%
18. 11. 2009 09:36
Rozchod
Jak se pri celkove sirce auta 2041mm dela rozchod 3055mm? ;-)