Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zetor odhaluje detaily o připravovaných armádních speciálech. Co nabídne Wolfdog, 8x8 a Fox?

David Bureš David Bureš 1. 6. 2017
21
11
Zobrazit náhledy (21)
Zetor Projekt 8x8 Zetor Projekt 8x8 Zetor Projekt 8x8 Zetor Projekt 8x8 Zetor Projekt Fox Zetor Projekt Fox Zetor Projekt Fox Zetor Projekt Fox Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog Zetor Projekt Wolfdog
Brněnský výrobce zemědělské techniky vedle traktorů nově pracuje i na armádní technice. Připravuje pásové i kolové vojenské vozidlo nebo vůz pro speciální síly.

Na letošním Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně se prezentuje také brněnská značka Zetor. Nevystavuje však zemědělskou techniku, která je jejím primárním odvětvím, ale projekty připravovaných armádních vozidel. A jejich detaily výrobce traktorů nyní odhaluje.

Prvním projektem Zetoru pro obranný průmysl je bojové vozidlo pěchoty Wolfdog (neboli Vlčák), které je postaveno na modulární platformě určené pro celou rodinu takových vozů. U nich si zákazník bude moci zvolit různé zbraňové systémy, mimo jiné posádkovou věž se zbraní ráže 120 mm. Projektovány jsou pro následující desetiletí, přičemž mají nahradit stávající zastarávající techniku, která podle Zetoru v dnešních konfliktech už neobstojí.

Vozidlo dlouhé 7.844 mm se má vyznačovat velkým vnitřním prostorem pro tříčlennou posádku a až osm vojáků. Při návrhu kabiny přitom Zetor počítá s mohutnější tělesnou konstrukcí dnešních vojáků a zvyšujícímu se objemu jejich výstroje.

Zetor slibuje i vysokou pohyblivost až 44 tun vážícího vozidla, zajištěnou nespecifikovaným výkonným motorem schopným vozidlo rozpohybovat až na 70 km/h nebo hydropneumatickým odpružením podvozku. Wolfdog se přitom má být schopen brodit až v hloubce 1.200 mm a zvládnout překonat kolnou stěnu vysokou až 895 mm. Co se týče balistické ochrany, má být na úrovni 4 až 5 podle standardu STANAG 4569, protiminová a ochrana proti výbuchům pod dnem vozidla má být na úrovni 4a a 4b.

Druhým představovaným projektem je kolové vozidlo 8x8. Také to používá modulární techniku, která v tomto případě umožňuje zástavbu různého počtu polonáprav. Může se tak jednat o 4x4, 6x6 nebo právě 8x8 vozidlo. Tento vůz používá rámový podvozek s nezávislým odpružením (na přání hydropneumatickým), pohonný systém s uzávěrkami diferenciálu, dvoustupňovou rozvodovku a vznětový agregát kombinovaný s automatickou převodovkou, které vyvinula společnost Timoney Technology, irský specialista na vývoj podvozků a pohonných ústrojí pro těžké nákladní vozy a armádní vozidla.

Také v tomto případě si zákazník může vybrat různou výzbroj. Základní balistická ochrana je na úrovni 3 podle normy STANAG 4569, ta protiminová je na úrovni 3a a 3b. Toto vozidlo na délku měří 7,8 metru a váží až 32 tun. Zvládne jet až rychlostí 110 km/h a překoná 600mm kolmou stěnu.

Posledním představovaným projektem je vozidlo s vysokou terénní průchodností Fox (Liška), které je určené pro potřeby speciálních sil, respektive sil rychlého nasazení. Vozidlo postavené na základech Mercedes-Benzu G 300 CDI přepravuje čtyřčlennou posádku s vybavením, a to včetně výzbroje, které dominuje těžký kulomet ráže 12,7 mm umístěný ve střelecké věžičce na střeše vozidla. Auto s pohotovostní hmotností 3.370 kg je dále vybaveno čtyřmi univerzálními kulomety nebo sklopnou sedačkou na korbě vozidla, která je určena pro zadního střelce. Ověřená technika od Mercedesu znamená, že toto vozidlo se zvládne brodit až ve vodě hluboké 600 mm a jede nejvýše rychlostí 120 km/h.

Vojenské projekty má na starosti firma Zetor Engineering, která vznikla v roce 2014 jako dceřiná společnost dobře známého podniku Zetor Tractors. Brněnský výrobce traktorů chtěl tímto způsobem rozložit své podnikání a zabývat se i jinými projekty než zemědělskou technikou. A vlastně se tím vrátil ke kořenům, protože Zetor vznikl v roce 1946 na základech Zbrojovky Brno. Hlavní činností Zetor Engineering je návrh a vývoj vozidel pro obranný průmysl.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Další zbytečný vývoj již dokonale vyvinutého
šofér
| 2. 6. 2017
opravdu?

[odkaz]

a tady ..

[odkaz]
Cesi
šofér
| 2. 6. 2017
hele, komiku, u náklaďáku se cení jiné věci, než kabina , víme. Notabene u TATRY. A Avia má svou kabinu, jen jí vymyslel bývalý vlastník, Daewo, nikoli Leyland, víme. A G má smysl, ne že ne...
Další zbytečný vývoj již dokonale vyvinutého
geroc I.
| 1. 6. 2017
Nesmysl, vazby na státy bývalého SSSR jsou dávno pryč a jsou obsazeny jinými výrobci. Některé nástupnické státy mají docela rozvinutý zbrojní průmysl a techniku kterou vymýšlí Zetor vyrábějí levou zadní, konec konců do tendru na pásové BVP se přihlásili i Turci.
Avatar - Blue Sun
Cesi
Blue Sun
| 1. 6. 2017
Proč by nedokázali? Akorát se to v objemech, které prodávají, nevyplatí.
Asi máš z Lega i mozek, jinak si takovou kravinu nedovedu vysvětlit.
Další zbytečný vývoj již dokonale vyvinutého
Johnnn
| 1. 6. 2017
To je zase snůška....
Zetor nemá trh omezený na Evropu. Stále má vazby na země bývalého SSSR a spřátelené země. Většina z nich je chudých a na zápaďácké zboží nemají. Nechápu spojitost s pásovými vozidly. Jo a doufám, že AČR si i přes Strnadovo lobování ASCODy nepořídí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku