ZF GenShock: Nová generace aktivního zavěšení s rekuperační funkcí

Projekt známého německého výrobce a americké společnosti z Woburnu (stát Massachusetts) představuje odpružení pro osobní automobily, které umožňuje získávat energii. Aktivní tlumiče používají nový typ ventilů k regulaci průtoku oleje při otřesech na nerovnostech, která je základem regenerace elektrické energie. Ta pochopitelně šetří dnes tolik propírané emise CO2.
Konkrétní zařízení je umístěno na vnější straně tlumiče. Přístroj má svou vlastní řídicí jednotku, elektronicky řízený elektromotor a elektrohydraulické zubové čerpadlo. Dokáže tedy regulovat průtok oleje v tlumiči. Chová se zdánlivě jako normální aktivní zavěšení, přizpůsobuje nastavení aktuálním podmínkám a nerovnostem vozovky. Pokud vozidlo jede po ne zrovna hladkém terénu terénu, nebo se naklání v zatáčce při akceleraci či brzdění, píst tlumiče tlačí kapalinu kolem zmíněného zubového čerpadla. To pohání také již vzpomínaný elektromotor a s jeho pomocí přeměňuje kinetickou energii na elektřinu, která pak napájí palubní systém vozidla.
Systém funguje lépe na silnicích s horším povrchem. Zavěšení zde má více práce a pochopitelně tak generuje větší množství elektrické energie. Zároveň zamezuje výrazným náklonům karoserie, protože je schopen zvyšovat každé jednotlivé kolo, když se „zaboří“ v zatáčce do asfaltu, či nezpevněného podkladu. Našel by určitě uplatnění u sportovních vozů, kterým dokáže zabezpečit správné jízdní vlastnosti, ale bez ztráty komfortu. ZF a Levant počítají zatím pouze s použitím v osobních autech. Vývoj stále probíhá, datum představení a uvedení na trh je tak zatím ve hvězdách.
Zaniknou časem klasické zvedáky, tedy hevery pro výměnu pneumatik? I to je možné. Ale servisní polohu nabízelo už hydropneumatické odpružení Citroënu DS před skoro šedesáti lety a významněji se za tu dobu nerozšířilo. No, necháme se překvapit.
ZF už od roku 1994 nabízí aktivní systém CDC (Continuous Damping Control), aktuálně ve čtvrté generaci. Firma jich vyrobila na 14 milionů. Používají jej většinou německé automobilky, ale i Bentley, Ferrari, Maserati, či Rolls-Royce. Věnuje se také vývoji a výrobě příslušných komponentů pro nákladní auta, autobusy a motocykly. Globálně zaměstnává na 75 tisíc lidí.














