Drobné údržbářské práce na dálnicích jsou nutným zlem. Až dosud, přestože trvají většinou jen pár hodin, otravovaly život tisícům řidičů. Sekání trávy nebo zacelování trhlin ve vozovce totiž vyžaduje snížení rychlosti, pokud ne rovnou zúžení dálnice, a to znamená kolony.
Proto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkouší po vzoru německých silničářů přesunout práce na nejvytíženějších úsecích do nočních hodin. První zkušenosti jsou zcela bez problémů.
A proč se práce v noci zavádí až nyní? Noční údržba je dražší kvůli nákladům na osvětlení a příplatkům ke mzdám. Podle Hospodářských novin ale nedostatek zakázek snižuje ceny v oboru, takže se tento přístup nyní vyplatí. Úspora času řidičů totiž má také ekonomický efekt.
Při rekonstrukci D1 se navíc poprvé na našem území objeví nový typ svodidel, jak uvádí server iDnes. Nahradí červenobílé placky, které protijedoucí auta oddělují především vizuálně. V případě nehody nepomohou a naopak hrozí jejich posunutí projíždějícími auty.
Sedmdesát centimetrů vysoká ocelová svodidla tyto problémy eliminují. Proudy aut opravdu oddělují, při vybočení z ideálního směru auto jen po svodidlech sklouzne a protisměr neohrozí. V Německu je tento typ zábran vyžadován zákonem, a tak ho mnozí řidiči dobře znají z vlastní zkušenosti. U nás se objeví poprvé, ale podle iDnesu jej bude ŘSD při rekonstrukci D1 vyžadovat v zadání výběrových řízení.