Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte pancéřované Porsche 911? Prototyp Carrery 996 se zrodil před 25 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Auta, která odolají střelným zbraním? Většinou limuzíny a luxusní teréňáky upravené externími firmami. Porsche ale ve vlastní režii postavilo jeden takový exemplář sporťáku. Devětsetjedenáctky...

Krize výrobců sportovních vozů na počátku 90. let byla neúprosná, Porsche nevyjímaje. I tak slavná a sportovními úspěchy ověnčená automobilka se musela postavit existenčním problémům. Bojovala o holé přežití a k bankrotu měla opravdu nebezpečně blízko. Odbyt klesal, náklady i ceny naopak rostly. Do poloviny dekády Zuffenhausen zastavil produkci modelových řad s motory vpředu (928 a 968) a soustředil se na vývoj roadsteru. Návrat k zisku měl ovšem přinést hlavně nový „Neunelfer“, jak Němci říkají nejslavnější řadě.

Devětsetjedenáctku ovšem čekala také největší změna v dosavadní historii, musela přejít na vodní chlazení. Odvážný krok, ale nutnost zároveň. Blok motoru původem z předválečného Brouka už prostě nešlo dále upravovat a rozšiřovat, ocitl se zkrátka na hranicích možností svého vývoje. Totéž platilo i o karoserii a interiéru. „Šaty“ z pera Pinkyho Laie poprvé nevyužívaly původní skelet typu 901 z roku 1963, šlo to poznat hlavně na bočních oknech. Poslední vzduchem chlazená 993 jej ještě měla, byť jinak dostala značně zaoblené tvary „ocucaného bonbónu“. Bez urážky.

Palubka“ v řadě s továrním kódem 996 pak byla také zcela nová, zatímco předchůdce vyznával klasické tvary... Silueta kupé ale musela zůstat povědomá, přední světla shodná s Boxsterem 986 šetřila náklady. Pravda, integrace se směrovkami jim na kráse moc nepřidala... Novinka se představila s velkou slávou v září 1997 na IAA. Dnes ji fanoušci zrovna nemilují právě pro ony přední reflektory, které dostaly přezdívku „smažená vejce“ (my jim říkáme volská oka). Nezískala si oblibu ani pro svou poněkud problematickou spolehlivost a prostě proto, že už to není „vzducháč“.

V tyrkysové

Jeden kus je ovšem zcela jiný než ty ostatní. Během vývoje totiž vznikl „pancéřovaný“ prototyp. Kupé v tyrkysové metalíze (originálního německého označení „Libelltürkismetallic“) vypadá na první pohled úplně stejně jako běžná uzavřená Carrera 996. Pochází ale už z roku 1996, jde o jeden z prvních předprodukčních kusů. Směrovky se sytě oranžovými kryty ostatně 911 této série měly pouze do léta 1998, modely '99 už dostaly bílé. Zrodil se ve druhém závodě (Werk II). A tělem klame, protože pod „kůží“ skrývá neprůstřelnou vrstvu! Ač se rozhodně nejedná o černou státnickou limuzínu z USA, dlouhé sedmičkové BMW nebo luxusní teréňák typu Range Roveru. Ale je pravda, že postrádá tradiční ocelové pláty.

Žádné jiné nikdy na předměstí Stuttgartu nevzniklo. Na jiném konci tohoto velkého německého města se neprůstřelná auta rodí, ta však nesou emblémy trojcípé hvězdy. Jezdil v nich už před druhou světovou válkou japonský císař Hirohito, papežové, později i králové, diktátoři, despotové, celebrity a diplomaté. Tato tradice u „sousedů“ je takřka stoletá. Dnes se takové vozy jmenují Guard a udělají vám je na základě limuzín i SUV, Daimler má pro jejich stavbu samostatnou divizi. Bohatí, slavní a mocní se chtějí přepravovat v bezpečí a obávají se o své životy.

Na objednávku

Proč se „obrněná“ devětsetjedenáctka vlastně narodila? Jednoduše. Objednal si ji zákazník. Máte-li dostatek peněz, splní vám v Zuffenhausenu takřka jakékoli přání. Jeho identita pochopitelně dodnes zůstává utajena z naprosto logických důvodů. Údajně to ovšem nebyl nikdo zvenčí, ale jeden z vysoce postavených manažerů samotné automobilky. Člen představenstva, který se obával, že po něm fyzicky půjde lynčovací „mafie“, rozzuřený dav „vzduchem chlazených puristů“. Čistá pravda? To se nikdy nedozvíme. I kdyby to byla jen legenda, je přinejmenším zajímavá. Ale na druhou stranu použitý lak zrovna nepatří mezi ty nenápadné...

Porsche tedy prostě vytáhlo jedno rané auto z výrobní linky a vyztužilo karoserii. Jak už bylo řečeno výše, odchýlilo se od prvotní volby těžké oceli a místo ní použilo kompozit Dyneema. Ten pohlcuje energii, umí sice vážit stejně jako tradiční materiál, jenže je patnáctkrát silnější. Vypadá to jako trik, ale zvenku opravdu nic netušící oko žádný rozdíl nepozná. To byl samozřejmě účel. Přitom „tělo“ na většině míst bez problémů odolá střelbě z 9mm pistole i revolveru s náboji .44 Remington Magnum. Testy provedla samotná automobilka, takže jim můžete věřit.

Tlustá skla

Pouze u úpravy karoserie samozřejmě nezůstalo. Tvrzená skla Sekurit jsou dvojitá, dva centimetry tlustá a automobilka je pro tento konkrétní kus nechala vyrobit na zakázku. Zadnímu oknu dokonce zůstalo i vyhřívání. Že je cosi jinak, to prozrazují přes pět centimetrů široké černé okraje kolem těsnění. A případné poklepání na kterékoli okno, pokud byste měli tu čest auto vidět naživo a bylo vám to umožněno. Nebo ještě lépe – stačí otevřít dveře...

Díky tomu panuje v kokpitu naprosté ticho, dovnitř neproniká vůbec žádný hluk. Ani aerodynamický svist. Auto před předáním otestovali zkušební jezdci Porsche. Na tehdejší dobu špičkové audio se sem tedy náramně hodí. Klient (či vysoký úředník firmy) si samozřejmě nechal své porsche vybavit takřka vším, co bylo před 25 lety k mání v oficiálních katalozích příplatkové výbavy i příslušenství. Třeba vyhřívanými kůží potaženými sedačkami s elektrickým ovládáním a kupříkladu i tempomatem. Vzdal se pouze posuvné střechy. Tak nějak pochopitelně, že?

Se základním motorem

Auto poháněl standardní plochý šestiválec typu M96 s objemem 3,4 l, výkonem 221 kW (300 k) a točivým momentem 350 Nm, Oproti standardní Carreře s hmotností přesně 1317 kg muselo zákonitě přibrat. A dost, váží totiž více než dvojnásobek: 2722 kg. I aktuální Cayenne třetí generace ve své nejtlustší specifikaci váží o jeden a půl metráku méně.

Majiteli ale základní výkon evidentně stačil, nechtěl překonávat rekordy na Nordschleife. Provozní vlastnosti beztak nikdy zveřejněny nebyly. Na druhou stranu nepotřeboval katapultovat nevhodného spolujezdce, vytvářet kouřovou clonu, vypouštět na silnici olej a sypat velké hřebíky, vypalovat rakety, případně střílet po pronásledovatelích z vestavěných kulometů jako agent 007 ve svém o tři dekády starším stříbrném Astonu DB5.

V muzeu

Porsche by 911 s balistickou ochranou proti pistolím a revolverům bylo schopné postavit i víc, jenže nikdo další si 996 s diskrétním „brněním“ přímo z výroby prostě neobjednal, protože byla šíleně drahá. Porsche tyrkysový kousek v původním stavu dnes vlastní. Je umístěn v továrním muzeu mezi více než 500 dalšími. A zůstává nejbezpečnějším členem legendární řady v celé její historii.

Zdroje: Total911.com Wikipedia, Carscoops, Autoevolution, InsideHook, CarBuzz, Motor1, TopSpeed, FlatSixes.com, Rennlist.com, FormaCar, MotorBiscuit, Web24.News, Highway Tale

Foto: YouTube/That Nine Eleven Guy

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - netcar.xx
11. 4. 2021 13:45
Jeste tady chybi,
ze v teto dobe dobe tesne pred krachem je naucila efektivne pracovat Toyota. Do te doby se zpusob vyroby u Porsche prilis nelisil od vyroby u Velorexu - co sklad dal.