Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znečištění ovzduší v tunelech Prahy překračuje limity až 15krát

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 19. 12. 2017
14
Znečištění vzduchu v tunelech městského silničního okruhu v Praze přesahuje povolené limity. Krátkodobá koncentrace polétavého prachu místy dosahuje až patnáctinásobku hygienických norem.

Nejhorší je situace ve Strahovském tunelu. ČTK to sdělil pražský zastupitel a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení). Analýzu ovzduší pro místostarostu zpracoval Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Nejhorší situace byla naměřena v odpoledních hodinách při průjezdu Strahovským tunelem. Hodnoty prachových částic tam dosahovaly až 784.000 jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový (pt/cm3). Denní imisní limity přitom jsou 50.000 pt/cm3 a zdraví nebezpečná je koncentrace už od 30.000.

V tunelovém komplexu Blanka pak odborníci naměřili při dopravní špičce 412.000 pt/cm3. "Blanka musí řidičům pomáhat, a ne je dusit. Praha musí tento stav neprodleně řešit. Výrazné zlepšení může přinést častější čištění tunelů. Obratem požádám magistrát a Technickou správu komunikací o zvýšení četnosti úklidů v tunelech," uvedl Mirovský.

Odborníci zkoumali také ovzduší v podzemních garážích pražských nákupních center. Hladinu 100.000 pt/cm3 překročilo jen parkoviště obchodního centra Nový Smíchov. Kromě motorů znečišťují ovzduší také oděrky brzdových destiček nebo tření pneumatik o asfalt.

Podobné měření provedl letos v březnu ÚAMK také pro magistrátní odbor životního prostředí. Tehdy limity rovněž překročily normy. Například v Blance to bylo zhruba trojnásobně. Špatná byla situace i na povrchu, například na křižovatce Evropské a Horoměřické ulice nebo ve Svatovítské ulici v Praze 6.

Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10. Magistrát proto chystá návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.

Foto: Honza Groh

Související články

Diskuse: Přidat názor

je problem nafta nebo prach?
_MT_
| 20. 12. 2017
Nejprve je třeba si uvědomit, že není pevná částice jako pevná částice. Některé jsou pro nás mnohem nebezpečnější než jiné. A nejde jen o velikost. U vznětových motorů jde hlavně o starší auta a pak o nelegálně upravená. I když je tu argument, že novější auta produkují menší částice, které jsou pro nás horší (proto se začal limitovat i počet, nejen celková hmotnost). U zážehových jde o relativně nová auta. Zdrojem problémů je totiž přímé vstřikování.

Zajímavé je v tomto srovnání evropských a amerických měst. Podobná úroveň vývoje, industrializace atd. Těžko můžeme Američany nařknout z toho, že jezdí málo. Je zde však zásadní rozdíl v rozšíření přímého vstřikování. V USA trpí hlavně města v Kalifornii, kde je to dané rozptylovými podmínkami.

Jinak menší částice vydrží hodně dlouho ve vzduchu a dokáží se rozšířit po značném území. Klidně můžeš zakázat vjezd do centra města, ale nějaké dlouhodobější hodnoty zase tolik nepoklesnou, protože se tam dostanou z městského okruhu atd. Ale lokální, krátkodobé hodnoty můžou klesnout významně (emise se k tobě dostávají už značně rozptýlené, nikoli koncentrované z lokálních zdrojů).

S plynulostí souhlasím. Je to na hlavu. Nejvtipnější mi přišlo, když předělávali přechod (celou křižovatku), udělali tam vodící lištu pro slepce, ale při té modernizaci vypnuli zvukové zařízení. Říkám vypnuli a ne odstranili, protože jsem si na pár přechodech všiml, že snad jednou za uherský rok funguje. Jak kdyby ho někdo na jeden den zapnul (člověk si už říkal, ha, konečně to dali do pořádku) a pak zase vypnul. Nechápu.

Kolikrát si říkám, jak jsou semafory (v danou dobu, na daném místě) zbytečné. Nebýt tam, projedu mnohem rychleji. Z jakéhokoli směru. Měli by je agresivněji vypínat. Chtělo by to spolehlivý systém rozpoznávání nejen aut, ale i motorek, cyklistů, prostě všech uživatelů.

Zpomalovací prahy jsou kapitola sama pro sebe. "Super" jsou také ta bludiště pro zpomalování cyklistů. Serou mě i jako chodce. Celkově ten vývoj v dopravě stojí za prd. Člověk má problém najít něco pozitivního.
Avatar - Aoyagi
Pointa
Aoyagi
| 20. 12. 2017
Ještě lépe, zrušíme auta.
Avatar - Aoyagi
je problem nafta nebo prach?
Aoyagi
| 20. 12. 2017
K těm semaforům - v Praze u Muzea směrem z centra jednou nefungoval semafor a jelo se tam tak krásně, že to není snad ani možné (co se týká plynulosti, nemluvím o českém buranství na silnicích).
je problem nafta nebo prach?
mufik.martin
| 20. 12. 2017
Takze mame největší problém ve meste s naftaky a nebo s prachem? Opravdu se realne něco zmeni, pokud by do mest mohli jen benzinova auta, nebo by se nezmenilo zhola nic? Nekde jsem cetl studii, kde provedli ve meste mereni kde byli i naftaky a po zakazu vjezdu naftaku provedli opakovane mereni a hádejte co? Ovzdusi se nezlepšilo, protože vedci "zjistili ", že problém nebyl v emisích, ale v prachu od pneu a destiček....jaká to novinka, na kterou přišli až po zavedení zákazu....Nechci tím nějak podporovat naftaky, jen se nabízí otázka, jestli ta histerie kolem nafty je opravdu tak vazna jak se tvari a nebo jestli je to jen nafoukla bublina. Jestli by spis nestacilo došlápnout si technicky stav naftaku, coz by vyresilo mozna většinu problemu snadneji, nez jejich zakaz. A nejhlavnějším znečišťovatelem vzduchu ve meste je podle me hustota dopravy a kolony. Za poslední roky vniklo v Praze nescene novych semaforu, prechodu, zuzeni kvůli prechodu ze 2 na 1 pruh a hned za prechodem opet na 2 pruhy, tudíž doprava se totalne zasekava. Kde drive stacil jeden semafor a jedne prechod je ted dalších několik na par metrech od sebe, protože jsou lidi liny udelat krok navíc a pak všechna auta jen popojizdi a vypousti mnohem vic emisi nez by vypustili, kdyby plynule jeli a zastavili jen u prechodu, kde někdo opravdu prechazi a necekali na cervene na krizovatkach, kde jinak nikdo z jiného smeru nejede....
Pointa
Futurista
| 19. 12. 2017
To snad musí bejt každýmu jasný, že v tunelu (a nejen v Praze) se člověk bude dusit. To je zas článek. Asi proto taky správa tunelů reguluje dopravu a třeba na Dobříšský to každý odpoledne svítí všude červeně. Jenže to je pro spoustu lidí taky problém. Tak jak najít řešení??? Zrušíme tunely.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku