Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar Vision Gran Turismo SV
Jaguar Vision Gran Turismo SV
Jaguar Vision Gran Turismo SV
Jaguar Vision Gran Turismo SV
41
Fotogalerie

Znovuzrození Jaguaru bude důkladné. Chce cílit na ještě bohatší klientelu

Marek Bednář

Britská automobilka Jaguar by měla už letos v prosinci představit svůj první elektrický model ze své nové éry. Bude odvážnější, snad až kontroverzní, a technika nebude zaostávat.

Automobilka Jaguar v současnosti prochází tak důkladným znovuzrozením, že prodává jen tři crossovery. Všechny tři jsou navíc na trhu už hezky dlouho – nejmladším je elektrický I-Pace, který se začal prodávat v roce 2018. Do konce letošního roku má navíc zůstat v nabídce jen nejstarší z nich, F-Pace, prodávaný od roku 2016.

Důvodem je fakt, že automobilka nedokázala být zisková. Rawdon Glover, provozní ředitel automobilky, nyní webu MotorTrend prozradil něco z průběhu reorganizace. Jejím gros bude změna orientace z objemů prodeje na menší počet vozů prodaných bohatším klientům. „Snaha o velké objemy nevyšla,“ připouští Glover. U Jaguaru pracuje 11 let.

Video placeholder
Jaguar E-Type kupé • GoodingandCompany

„Nahlížím na to jako na návrat k začátkům Jaguaru,“ říká Glover. Nová auta podle něj budou velmi výrazná, a to až do bodu kontroverznosti. „Musí být velmi lákavá. Nikdo nechce elektromobil za 100 tisíc dolarů jen proto, že to je elektromobil,“ pokračuje a dodává, že máme „očekávat něco vyhraněnějšího, než byste od nás čekali“.

První auto z nové éry Jaguaru bychom snad mohli vidět už letos v prosinci. Má to být čtyřdveřový grand tourer, což je samo o sobě odvážné – v posledních letech se jako teplé housky prodávají crossovery a SUV, nikoliv placatá GT.

Glover nicméně říká, že se tak automobilka rozhodla, protože musí nejprve světu ukázat svůj designový jazyk v jeho nejčistší formě. Jeho součástí bude „Leaper“, tedy logo skákajícího jaguára, ovšem coby soška trčící z kapoty. Má být znovu vynalezen a použit jinak.

Pro nové jaguary bude klíčová také nová platforma JEA. Společnost měla téměř hotový elektrický sedan na základech elektro-range roveru, ale pak se rozhodla všechen vývoj zahodit a začít znova. Platforma JEA je výsledkem tohoto vývoje a technologie, které využívá, odzkoušel Jaguar ve svém závodním týmu formule E.

Například, invertory používají karbid křemíku a jejich výrobce, firma Wolfspeed, tvrdí, že mají efektivitu až 99 %. Převodový olej v reduktorech a diferenciálech, pocházející od Castrolu, zase je nejen kompletně recyklovatelný, ale také se dá vypustit, přefiltrovat a znova použít, což zásadním způsobem snižuje množství nebezpečného odpadu.

Jaguar slibuje u některých aut na této platformě také dojezd přes 690 km na jedno nabití dle přísnějších amerických norem EPA, nabíjení z 10 na 80 % během čtvrthodiny a plnou kompatibilitu se sítí rychlých nabíječek Supercharger americké značky Tesla.

Automobilka chce také změnit způsob prodávání aut a zážitky klientů s tím spojené. Co to konkrétně znamená, je otázkou, dá se ovšem očekávat zvýšení cen a orientace na ty zákazníky, kteří by jinak zamířili třeba k Bentley.