Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ztráta ruské automobilky AvtoVAZ se loni zdvojnásobila na 33 mld. Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Čistá ztráta největší ruské automobilky AvtoVAZ se loni zdvojnásobila na 49,2 miliardy rublů (33 miliard Kč) kvůli poklesu prodeje v důsledku hospodářské a finanční krize. Oznámila to dnes firma, která v předchozím roce prodělala 24,7 miliardy rublů.

Tržby společnosti se loni propadly téměř o polovinu na 92 miliard rublů z předchozích 168 miliard. Provozní ztráta se zvýšila na 45,5 miliardy rublů z 26,1 miliardy. Generální ředitel podniku Igor Komarov nicméně minulý týden uvedl, že firma by se letos mohla vrátil k provoznímu zisku díky vládnímu programu šrotovného. Dnes navíc zvýšil odhad domácího prodeje AvtoVAZu pro letošní rok o 35 procent na 541.000 vozů, napsala agentura Reuters.

AvtoVAZ se loni kvůli prudkému poklesu domácí poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské a finanční krize dostal na pokraj bankrotu. Před krachem ho zachránila ruská vláda. Pomoc ve formě technologií přislíbila rovněž francouzská automobilka Renault, která v AvtoVAZu vlastní čtvrtinový podíl.

Komarov minulý týden předpověděl, že celkový prodej osobních automobilů v Rusku by měl v letošním roce díky šrotovnému stoupnout na více než 1,7 milionu vozů z loňských 1,47 milionu.

V květnu se prodej automobilů v Rusku meziročně zvýšil o 31 procent na 157.937 vozů. V zemi lze od počátku března při nákupu nového automobilu smontovaného v Rusku získat prémii 50.000 rublů (téměř 34.000,- Kč) za odevzdání vozu staršího deseti let.

Na šrotovné byla vyčleněna částka deset miliard rublů, která by měla podpořit prodej 200.000 nových aut. Zákazníci mají na výběr více než 60 modelů, včetně škodovek z továrny v Kaluze. Ruský premiér Vladimir Putin nedávno na zasedání vlády uvedl, že na program šrotovného hodlá vyčlenit dalších 10,5 miliardy rublů.

Loni se prodej aut v Rusku snížil o téměř polovinu a zaznamenal nejprudší propad z předních ekonomik. Rusko přitom ještě v roce 2008 bylo na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě. Poté však zemi prudce zasáhla finanční a ekonomická krize, která způsobila recesi, tisíce lidí připravila o práci a zhoršila přístup k úvěrům.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
28. 10. 2010 16:20
prodat
Jediná záchrana je, že Rusko se zbaví svého podílu - buď prodá Renaultu nebo někomu jinému. Tato situace nemůže vyhovovat ani samotnému Rusku ani Renaultu.

Renault přeci nebude investovat velké sumy do tohoto projektu, pokud nebude mít většinu, jinou otázkou je možná politická stabilita.

Proto jiné automobilky v Rusku staví pouze montovny, aby mohly případně udělat Rusku PA, PÁ.
Avatar - chetoos
20. 6. 2010 17:53
lada
Další pokles až už konečně ta lada krachne rusové di myslí že tu outomobilku udrží při životě,ale realita je jíná pokud nezačnou vyrábět auta konkurence schopná tak brzy zanikne :no:
19. 6. 2010 22:24
;-\
Ako vidím, je to tu samý odborník...
Avatar - R32
18. 6. 2010 09:04
Nechápem...
ako môžu byť v strate, veď majú logo na monoposte F1... Taká vážna reklama a ľudia to nevedia vôbec oceniť. >:-[] Neváhaj, bež po jednu Kalinu "by Petrov" a pomôž súdruhom! :-)
18. 6. 2010 03:03
Juhuuu
>:D :-! >:-[]