9.8. 2015 Martin Vaculík

AdBlue: Dobrá věc, nebo další trest pro řidiče?

 

Redukční činidlo AdBlue sloužící ke snížení emisí oxidů dusíku dosud do svých vozů dolévali zejména řidiči nákladních automobilů. Norma Euro 6 však v mnoha případech přináší tuto povinnost i majitelům osobáků. Poradíte si s tím?

U vznětového motoru bohužel platí jednoduché pravidlo, že vše, co zvyšuje jeho účinnost (poměr vykonané práce vůči spotřebě paliva), zároveň vede k vyšším emisím oxidů dusíku. Každý konstruktér by byl rád, aby se mu s co nejmenším množstvím paliva podařilo dosáhnout co nejvyšší teploty ve válcích, neboť teplo se mění na tlak, tlak na sílu přenášenou ojnicí na klikový hřídel, kde se z ní stává točivý moment, a točivý moment násobený otáčkami je výkon.

Problém dieselových motorů

Ovšem čím méně paliva do válce dáte, tím víc molekul kyslíku nenajde svůj uhlík. A pokud jsou navíc vysokým teplem hodně rozdováděné, zvládnou rozervat molekuly neškodného vzdušného dusíku (N2) a vytvořit nebezpečné oxidy dusíku. Když chcete, aby oxidů dusíku vznikalo méně, musíte mít ve válcích buď menší přebytek vzduchu, nebo nižší teploty. Léta se toho dosahovalo recirkulací výfukových plynů zpět do válce – ty totiž zároveň nahradí přebytečný kyslík a sníží teplotu spalování. Ale u dieselu nemůžete mít jen tolik kyslíku, kolik do něj vstřikujete paliva, neboť nafta se zde se vzduchem nikdy nesmísí dokonale. Takový stav by vedl k tomu, že řada uhlíkových molekul bude mít smůlu, že jejich kyslík je právě na opačném konci válce. Z toho vyplývá, že když to s EGR začnete přehánět, roste kouřivost. Část paliva tak vyletí z válce ne zužitkovaná v podobě sazí, na druhé straně pak stejně molekula kyslíku hledá uhlík marně a spojí se s dusíkem. Proto EGR má svoje limity a hranici, odkdy už je snížení oxidů dusíku vykoupeno příliš zásadním poklesem účinnosti motoru, tedy nárůstem spotřeby. Ta roste i proto, že výfukovým plynům obvykle musíme zpět do válce pomoci škrcením motoru, čímž rostou čerpací ztráty, a pokud motor dušený výfukovými plyny víc kouří, musíme i častěji vypalovat filtr pevných částic.

Kapalina AdBlue: Co se stane, když dojde? A jak močovinu správně doplnit?

EGR už nestačí

Povolená koncentrace oxidů dusíku ve výfukových plynech přitom klesá s každou poslední emisní normou téměř na polovinu. Čili pokud dle Eura 5 mohla osobní auta vyráběná v letech 2010–2015 vypouštět 0,180 g NOX na každý kilometr, od letošního října už nesmí z autosalonů vyjet nic, co v normovaném měřicím cyklu vypouští přes 0,080 g/km. A pro nově homologované modely (Superb, Passat) platí Euro 6 už skoro rok.

Automobilky proto musely začít hledat způsoby, jak si s oxidy dusíku poradit až ve výfuku, když už je motor holt vyrobí. Princip je vždy v opětovném roztrhání relativně pevné vazby kyslíku na dusík a odebrání toho kyslíku palivem (uhlíkem) či vodíkem, takže osamoceným atomům dusíku nezbude než vytvořit znovu neškodné molekuly N2 (tvořící 76 % hmotnosti vzduchu, jejž dýcháme).

LNT – akumulační katalyzátor

Levnější a jednodušší cesta je takzvaná suchá, zvaná LNT neboli NOX akumulační katalyzátor. Je několik chemických principů. Například u koncernu VW se nejdříve oxidy dusíku zachytí na baryum, respektive zreagují s ním na dusičnan barnatý. Po pár kilometrech, když už takto zreagovalo všechno baryum, čidla NOX poznají, že se jejich množství za katalyzátorem začíná blížit tomu vycházejícímu z motoru, tedy množství zachycovaných NOX klesá. Řídicí jednotka tak naordinuje regeneraci, tedy zvýšení teploty spalin a hlavně přidání paliva tak, aby ve výfukových plynech zbývaly produkty nedokonalého spalování, především oxid uhelnatý (CO). Když jej oxidy dusíku vidí, rády utečou z barya. Pokud je nablízku platina a rhodium coby prvky podporující oxidaci, kyslík svázaný s dusíkem se začne na oxid uhelnatý těšit tak, že dusík odkopne a jde z CO vytvořit CO2. Osamocený atom dusíku rychle najde jiný podobný a vytvoří pár – tedy molekulu neškodného dusíku takovou, jakou před pár minutami motor nasál. Počtem součástí ani nároky na obsluhu či servis se auto plnící Euro 6 tímto způsobem neliší od předchozích modelů, neboť NOX katalyzátor bývá integrován s oxidačním, potřebným i kvůli redukci nespálených uhlovodíků a vypalování částicového filtru. Přidaná jsou jen čidla měřící oxidy dusíku. Je však jasné, že kapacita barya pro zachycení oxidů dusíku je omezená. Aby tedy nemusel regenerovat stále, musí se jich motor stále snažit vypustit co nejméně. Regenerace, byť trvá jen sedm vteřin, samozřejmě stojí palivo navíc. Celková účinnost motoru tedy není nic moc a zamaskovat to dokážou jen lehčí auta s menšími motory.

Selektivní katalytická redukce (SCR). Vše, co jste chtěli vědět o AdBlue!

SCR to dělá skoro zdarma

Nákladní vozy, u kterých je účinnost na prvním místě, už léta volí jinou strategii. Motor udělá oxidů dusíku, kolik chce, a zlikviduje je pak ve výfuku vodným roztokem močoviny při takzvané selektivní katalytické redukci (SCR). Teplem a párou z výfukových plynů se po jejím vstříknutí do výfuku z močoviny uvolní čpavek (NH3). Ten je zachycen v katalyzátoru SCR (často jedno společné těleso s filtrem pevných částic), kde reaguje s oxidem dusnatým (NO) a dusičitým (NO2) na dusík (N2) a vodu (H2O). Tato redukce je mnohem výkonnější, takže motoru mohou ladiči pořádně povytáhnout knot, dovolit mu pracovat při vyšších teplotách, méně jej dusit zpětným vedením výfukových plynů. A není k ní potřeba palivo, ale pouze zmíněný vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Jeho spotřeba bývá mezi 0,8 až 1,5 l na 1000 km, cena se dle balení pohybuje obvykle od 10 do 31 Kč na litr. Výrobci žádné snížení spotřeby paliva v souvislosti se zavedením SCR neudávají, v praxi je však velmi citelné. Dochází dokonce k paradoxům – nový superb se základním dieselem 1.6 TDI/88 kW, který emisní limity prolezl se zádržným NOX katalyzátorem, nám v testu bral 6,0 l na 100 km, kdežto mnohem výkonnější model 2.0 TDI/140 kW se spokojil s přídělem 5,4 litru.

Přesto SCR nemontují do svých dieselů plnících Euro 6 zdaleka všichni výrobci. Důvodem jsou vysoké výrobní náklady (AdBlue při -11 °C tuhne a celý systém musí být vyhřívaný), a někdy i jistá obava zákazníků z další komplikace provozu auta.

Ano, existují i vozy, které AdBlue používaly už v dobách emisních norem Euro 4 a 5. Například Audi Q5, Volkswagen Sharan (model od 2009), Volkswagen Crafter 2.5 TDI (2006–2011) či speciální verze Mercedesů ML či GL 300 Bluetec.

Zpočátku se ale automobilky snažily vymýšlet to tak, aby zásoba močoviny vystačila na celý servisní interval a doplňoval ji výhradně autoservis. U některých z těchto aut to ani jinak nejde, protože hladina AdBlue v nádrži se jen vypočítává z jeho spotřeby. Takže když jej dolijete, vůz o tom neví. Musí zajet do servisu, kde mu to na diagnostice řeknou. Tak to bývalo, dokud bylo AdBlue raritou – řidič vozidla o něm neměl vůbec vědět.

EGR ventil: Postrach moderních motorů. K čemu vlastně slouží? A proč je tak problémový?

Už je to normální

Pro Euro 6 se však z rarity stává běžná věc. Například koncern PSA (Citroën, Peugeot) nasazuje SCR na všech autech, tedy i na malých. Ostatní – konkrétně BMW, Jeep, Mercedes-Benz, Opel a všechny značky koncernu Volkswagen včetně domácí Škody Auto – jej používají u těžších či výkonnějších modelů. Prostě citlivě hledají hranici, od níž by již systém s akumulačním katalyzátorem příliš zvyšoval spotřebu. Někdy nerozhoduje ani tak hmotnost, ale jízdní odpory. Například zatímco golf či „trojková“ octavia vyhovují ve všech verzích bez AdBlue, MPV Touran či SUV Yeti už mají SCR s AdBlue.

A poměrně časté je, že použitím SCR se od sebe navzájem liší i jednotlivé motorizace modelu. Například u Škody Superb platí, že základní diesel 1.6 TDI s 88 kW jej nemá, ale „zelená“ verze Greenline, aby vůbec dokázala být úspornější, již ano. U motorizace 2.0 TDI zase platí, že předokolka se 110 kW vystačí s akumulačním NOX katalyzátorem, zatímco stejně výkonná čtyřkolka, ale také všechny varianty se 140 kW verzí motoru, už SCR mají. Aut, která po nějakých kilometrech vyžadují dolití AdBlue, tak s Eurem 6 rapidně přibylo. Jejich výčet najdete v tabulce, kde překvapivě chybí BMW. Zastoupení této mnichovské značky nám totiž nebylo schopno říct, které její modely AdBlue mají a které ne, kudy se do nich lije a kolik ho tam je. Zákazníci se musí připravit na zmatky. Vozy, které v tabulce nenajdete, splní Euro 6 s akumulačním katalyzátorem – například všechna japonská a korejská auta.

Taktéž spotřeba redukčního činidla AdBlue roste, v některých případech to už mohou být i víc než dvě procenta ze spotřebovaného paliva, tedy u velkého SUV typu Audi Q7 třeba dva litry na tisíc kilometrů. A v současných vylehčených a snížených vozech už není kam dávat tak velké nádrže na AdBlue, takže automobilky musely ustoupit od původní ideje, že zásoba vystačí na celý jeden servisní interval.

Doplňovat budeme častěji!

V naší tabulce uvádíme dojezd vozidel na jednu nádrž AdBlue. Z něj se ještě může zdát, že třeba Mercedes-Benz, který má na své relativně velké zásoby AdBlue dojezd 25.000 km a stejně dlouhý servisní interval, si žádnou vaši extra pozornost žádat nebude. Jenže po úplném vyčerpání redukčního činidla už motor nejde znovu nastartovat, tak je to u všech osobních aut (legislativa totiž výrobce nutí, aby při použití redukčního činidla ke splnění emisních norem nějakým způsobem zamezili v provozu vozidla po jeho vyčerpání). Málokdo bude chtít toto riskovat.

Navíc od chvíle, kdy v nádrži zbývají AdBlue poslední tři až čtyři litry (nebo od zbývajícího dojezdu 2400 km) se začne auto dolití AdBlue dožadovat i zprávou na displeji. V posledních stovkách kilometrů pak mnohé vozy (užitkové mercedesy, osobní opely) začnou snižovat výkon motoru, aby řidiče upozornily, že tohle není další z plejády žlutých kontrolek, které lze ignorovat. Proto i řidič mercedesu pravděpodobně bude dolévat AdBlue dříve, než dojede do konce servisního intervalu.

Zcela jednoznačné je to pak u celého koncernu Volkswagen, kde pouze poslední provedení velkého A8 má v sobě AdBlue tolik, že s ním přesáhne třicetitisícový servisní interval. U nového SUV Q7 si jde dokonce revolučně zvolit velikost nádrže na AdBlue, ale ani s 24litrovou auto 30.000 km nezvládne. Do Škody Superb bude potřeba redukční činidlo doplnit každých 10.400 až 15.600 km, čili za jeden servisní interval i třikrát. A vůbec nejčastěji se budou se sice zdravotně a ekologicky zcela nezávadným, ale lepkavým a nepříjemně páchnoucím (holt čpavek) redukčním činidlem potýkat majitelé zmodernizované Škody Yeti. Do vozu starší koncepce se nevešla větší zásoba než 8,5 l. Pokud spotřeba AdBlue zde bude dosahovat až 1,2 l na 1000 km a auto si začne stěžovat při zbývajících třech litrech, budou mnozí s vodným roztokem močoviny nacvičovat každých 4500 km.


AdBlue v osobních autech
 

Na konstrukčním stáří vozu většinou závisí i umístění plnicího hrdla. Starší konstrukce (VW Touareg, Škoda Yeti, Mercedes-Benz E) jej mají obvykle pod podlážkou zavazadelníku, takže jestliže AdBlue při plnění rozlijete, chytne vaše auto zejména v parném létě odér veřejných záchodků. Všechny koncepčně nové vozy proto mají plnicí hrdlo zvenku, obvykle vedle palivového pod společným víčkem. Zde už hrozí nanejvýš korozivní působení tohoto roztoku, kdybyste s ním řádili takovým způsobem, že steče třeba až na zadní brzdy. Výjimkou jsou francouzské vozy Peugeot a Citroën, které to mají opačně. Nové jako model 308 mají plnění AdBlue ze zavazadelníku, kdežto veterány na výrobní lince, jimiž jsou osobní dodávky Partner a Berlingo, dostaly druhé hrdlo pod víčko nádrže.

Kde a za kolik: Doplnění v servisu

Servisy Mercedes-Benz, Peugeot a Citroën v rámci pravidelných prohlídek AdBlue doplňují automaticky, opravny koncernu Volkswagen pouze kontrolují hladinu. Je-li nízká, zeptají se zákazníka, zda si doplnění přeje. Tolik instrukce výrobce, v praxi se autoservisy budou zřejmě AdBlue doplňovat s takovou samozřejmostí, s jakou bez ptaní doplňují kapalinu ostřikovačů. Překvapivě dost se liší cena AdBlue ve značkových servisech. Mercedes-Benz na pražském Chodově doplňuje z barelu za 10 Kč (v rámci prohlídek dokonce zdarma, neboť u většiny mercedesů prodaných v ČR mají majitelé servis v ceně). Koncernové značky budou za AdBlue účtovat 31 Kč/l, a to v případě, že ho rozlévají z 200litrových barelů.

Náročnost Nejnižší
Cena 279-401 Kč (cena za doplnění 10 l AdBlue)
Výhody Nulová pracnost, zaručená kvalita
Nevýhody Časová náročnost (cesta do servisu a čekání tam)

S normovanou pracností (časem, který servis na doplnění počítá) je to naopak dost podobné – od 0,1 do 0,3 hodiny dle toho, zda je to v rámci jiné zakázky, či musí započítat i přistavení auta na dílnu. Rozdíly tedy vznikají tím, že u různých značek i modelů se liší cena práce - například u Škody Yeti průměrně 622 Kč za hodinu. Naplnění trvá 0,2 h, takže zaplatí 124 Kč plus dolité AdBlue po 31 Kč/l. Mercedesáři si za práci na Chodově připlatí – hodina je zde s daní za 1754 Kč, za doplnění (trvá 0,2 hodiny) tak zaplatí 351 Kč plus spotřebované AdBlue po deseti korunách.

Spíš než finanční náklady mnohé zajímá, jak je to zdrží. Čili zda se do servisu musí normálně objednat, ráno tam vůz odvézt, odpoledne vyzvednout, či jestliže mohou třeba přijet neohlášení a dílna to zvládne na počkání. Značky koncernu Volkswagen to nechávají na svých servisech. Ty dobré budou jistě po dohodě se zákazníkem doplňovat AdBlue na počkání, ale nárokovat to nelze. Peugeot s Citroënem nepřikazují také nic, nicméně doporučují, aby jejich dílny braly takové zakázky jako výměnu žárovky a dělaly je na počkání v rámci služeb Rapid servis a Chrono servis. Mercedes-Benz s Opelem pak jasně deklarují, že opravny doplní AdBlue zákazníkům okamžitě.

 [600×428]

Kde a za kolik: Doplnění svépomocí z obalů

AdBlue se zatím nejčastěji prodává v kanystrech po 5, 10 či 20 l a také v dvousetlitrových barelech. Koupíte jej v autoservisech či na čerpacích stanicích. Jak ukazuje následující tabulka s doporučenými cenami pro značkové dílny Škody, čím větší balení, tím výhodnější je i cena. Speciální balení s objemem 1,89 l je tak drahé proto, že obsahuje speciální bajonet, díky kterému se nepotřísníte. Po odšroubování víčka a otočení dnem vzhůru nezačne téct. Dokonce ani po našroubování na hrdlo ještě neteče. AdBlue začne do nádrže proudit, až když speciální jednogalonovou láhev stlačíte. Aby však auto vůbec poznalo, že jste nějaké AdBlue doplnili, museli byste použít dvě takové láhve. Je to čistě rezervní řešení - kdo má velký strach, že se někde octne na suchu, může k výstražnému trojúhelníku či sadě žárovek do zavazadelníku nastěhovat ještě dvě takovéto láhve.

AdBlue pro doplnění svépomocí
Objednací číslo Objem Cena
G 052910A2 1,89 l 197,71 Kč (104, 61 Kč/l)
G 052910M3 5 l 205,82 Kč (41,16 Kč/l)
G 052910A4 10 l 382,84 Kč (38,28 Kč/l)
G 052910M9 200 l 6370,65 Kč (31,85 Kč/l)

Pokud se jenom nechcete potřísnit močovinou, doporučujeme jinou věc - speciální hermeticky těsnou propojovací hadici. Kromě toho, že ji našroubujete na kanystr i hrdlo, má ještě další funkci: umožňuje odměřit množství tím, jak moc si její vnitřní konec vytáhnete. Pokud vám superb hlásí, že množství k doplnění jsou čtyři litry, přiložíte ji ke kanystru, vytáhnete po první rysku, našroubujete, otočíte a z pětilitrového obsahu vtečou dovnitř právě jen čtyři litry. Tato „propojka“ má u Škody Auto objednací číslo 000 012 499 a její cena činí 189 Kč včetně DPH. Samozřejmě by to šlo zvládnout i trychtýřem, ale zde jsou už nároky na šikovnost mnohem vyšší.

Náročnost Nejvyšší (určitá šikovnost a síla – často dlouhé držení kanystru, než celý nateče)
Cena 383 Kč (cena za doplnění 10 l AdBlue)
Výhody Zvládnete to sami, AdBlue koupíte po cestě u čerpací stanice
Nevýhody Občas se na trhu vyskytnou kanystry, na něž nejde propojka namontovat, schovávejte si proto jedno balení, na které to šlo – ať můžete obsah případně přelít

 [600×381]

Kde a za kolik: Speciální pistole na čerpací stanici

Už i v Česku se postupně objevují čerpací stanice, které mají speciální pistoli s AdBlue. Benzina jich zatím má pět, při výstavbě dalších na nově budovaných úsecích dálnic se však se stojanovou technologií AdBlue počítá také. Je to poměrně náročná věc – pistole musí být vyhřívaná, stíněná před sluncem a opatřená magnetickou klapkou v hrdle. AdBlue je řídké a musí se zabránit ukapávání, které tolik známe z tankování nafty či benzinu. Tedy kdybyste si chtěli nabrat AdBlue třeba do kanystru, budete rukojeť mačkat marně, ven nevyteče ani kapka. Od obsluhy si však můžete půjčit redukci, která obsahuje magnet – jinak umístěný v plnicích hrdlech vozidel.

Existuje dokonce speciální pistole určená jen pro plnění AdBlue do osobních vozů, která hermeticky zaklapne a redukční činidlo dovnitř pouští jen rychlostí 10 l za minutu. Benzina používá pistoli tradiční koncepce, z níž dosud nejčastěji brali AdBlue řidiči nákladních aut a z které za minutu vyteče 40 l. S vnějším průměrem 19 mm však jde zasunout i do hrdel v osobních autech, pouze doporučujeme nepouštět to dovnitř plným proudem. My tak v Mezně (na začátku dálnice D3) schválně činíme u Škody Superb a AdBlue nám v rozporu s očekáváními nevystříkne – naopak sedm litrů nabíráme za deset vteřin. Nemůžeme však zaručit, že to tak bude u všech aut (zvlášť u těch, co mají plnicí hrdlo v zavazadelníku a hladina dosahuje jen těsně pod něj). A stejně tak že přes magnetickou klapku po vytažení pistole už ani neukápne - pokud je hrdlo uvnitř vozidla, doporučujeme nechat pistoli okapat ještě nad ním. Litr zde stojí 15,50 Kč, takže deset litrů by nás tímto způsobem vyšlo nejlevněji – na 155 Kč bez jakýchkoliv dalších nákladů a časových nároků.

Náročnost Střední
Cena 155 Kč (cena za doplnění 10 l AdBlue)
Výhody Nejnižší cena, nejekologičtější (žádné prázdné obaly), nejrychlejší (na čerpací stanici stejně musíte)
Nevýhody V Česku dostupné pistole tečou příliš rychle, opatrnost namístě

Většina řidičů spojí doplnění AdBlue s tankováním nafty. Obojí můžete nabrat a zaplatit najednou, což se zdá jako samozřejmost jen tomu, kdo nikdy nepotřeboval natankovat dieselové auto a ještě si vzít do kanystru benzin pro motorovou pilu. Druhé palivo nezačne téct, dokud nezaplatíte první. Takže musíte jít vystát frontu ke kase, zaplatit naftu, vrátit se k vozu a ke vzteku řidičů stojících za vámi znovu začít tankovat do kanystru a opět jít vystát frontu. Václav Loula za Čappo odhaduje počet čerpacích stanic se stojanovou technologií v Česku maximálně na padesát, a to včetně poloveřejných, které mají různé přepravní společnosti. Které to jsou, nezjistíte jinak než osobní návštěvou – stojanová technologie AdBlue nepodléhá žádné registraci a ani na svých webových stránkách petrolejářské fi rmy nerozlišují, zda prodávají AdBlue v kanystrech či z pistole.

 [600×403]

Nejčastější dotazy: Zestárlé věnujte lesákům

Udáváte jistý rozsah spotřeby AdBlue v závislosti na stylu jízdy. Je to stejné jako s palivem, tedy že kdo jezdí dynamičtěji, ten bude mít spotřebu AdBlue vyšší?

To úplně neplatí. Produkce oxidů je nejvyšší při částečném zatížení. Proto naopak řidiči snažící se jezdit úsporně mohou mít spotřebu AdBlue vyšší než ti, kdo na plyn šlapou trochu více. Záleží však na poměru výkonu vůči hmotnosti stroje, v jakém pásmu se motor nejčastěji pohybuje.

Slyšel jsem, že AdBlue nepříjemně zapáchá. Bude mi po něm smrdět auto? A není to náhodou žíravina? Mám si na doplnění brát radši rukavice?

AdBlue zapáchá jako čpavek, intenzita záleží na teplotě. Když jej uvnitř rozlijete hodně a do auta se opře slunce, může to být zápach opravdu intenzivní, pár kapek kolem hrdla skoro není cítit. Jinak to není nebezpečná kapalina a je stoprocentně biologicky odbouratelná, při krátkodobém styku pokožku obvykle nedráždí, zasažené oči stačí vymýt vodou.

Je vždy dost kvalitní? V autoservisu mi říkali, že je na to nějaká norma.

Luděk Drha z firmy DF Partner, která tento sortiment dodává na čerpací stanice, k tomu dodává: „Všichni výrobci používající ochrannou známku AdBlue jej vyrábějí dle normy ISO 22241-1, či dle jejího německého ekvivalentu DIN 70070. Jde o směs 32,5 procenta syntetické močoviny a demineralizované vody.“ Znamená to, že co se jmenuje AdBlue, mělo by být dostatečně kvalitní i pro váš vůz – pokud neutrpělo nesprávným skladováním.

Slyšel jsem, že AdBlue se nejen spotřebovává, ale i stárne. Je to pravda?

„Životnost AdBlue činí 36 měsíců od data výroby. Teplota, při které je skladováno, by však neměla přesáhnout 25 °C a nemělo by být vystaveno přímému slunečnímu záření. Pak může docházet ke zkrácení životnosti,“ říká opět Luděk Drha z firmy DF Partner. AdBlue však stárne (tedy koncentrace močoviny v něm klesá) i ve vozidlech. Například v případě značky Škoda je u automobilů, které kvůli malému nájezdu jednu náplň nespotřebují za čtyři roky, předepsána její výměna. Jan Matoušek, technický školitel českého Peugeotu, má zajímavou radu: Nedoplňovat AdBlue průběžně, aby nedocházelo ke znehodnocování nového obsahu starým. Tedy zapomeňte na pečlivost – AdBlue doplňujte, až když vám vozidlo začne hlásit omezený dojezd.

Když ho mám v garáži v kanystru, jakou má životnost? A co udělat s nespotřebovaným obsahem?

Teoreticky ani prakticky neznamená pro přírodu žádné nebezpečí, odstavec 15 bezpečnostního listu přesto ukládá likvidaci v souladu s místními předpisy, u soukromých osob tedy odevzdání na sběrném dvoře. Nicméně pokud jej vylijete do záchodu, spláchněte jej aspoň dvakrát a ničemu se nic nestane. Anebo jej věnujte lesákům – ti zestárlé AdBlue rádi skupují, když potřebují někde zahubit trávu, aby jim nepřerůstala čerstvou výsadbu (zahubí ji na stejném principu, jako když si na zahradě chodíte ulevovat stále na jedno místo).

Když vozidlu dojde AdBlue, zhasne třeba v dálničním tunelu?

Ne, napíše, že další start už nebude možný. Dokud jej nevypnete, můžete pokračovat i bez doplnění.

Lze nějak rozjet vozidlo bez AdBlue?

Pokud potřebujete autem nutně jet, dolijte čtyři litry destilované vody. Čidlo zaznamená hladinu a motor se rozběhne. Po chvíli však čidla NOX ve výfuku rozpoznají, že katalytická redukce neprobíhá, a nahlásí závadu systému. I to povinně vede ke znemožnění startu, ale až po 1000 km. Čili po dolití destilované vody (která systému neublíží) můžete autem ujet tisíc kilometrů, ale pak budete muset do servisu na výměnu za AdBlue a smazání chyby. Nedolévejte vodu z vodovodu, zanechává vodní kámen, který by systém mohl poškodit.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: AdBlue: Dobrá věc, nebo další trest pro řidiče?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…