Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Crosswagon Q4 a Sportwagon Q4: nekompromisní čtyřkolky

Ondřej Láník
Alfě 156 táhne na osmý rok, odvozené kombi Sportwagon je na světě už čtyři roky a proto se může zdát uvedení další nákladné varianty tak letitého modelu poněkud zvláštní. U Alfy Romeo si věk modelu 156 zatím moc nepřipouští, ale příčinou...

Když se poprvé stopadesátšestka objevila na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1997, byla to hvězda prvního kalibru. Inovativní vznětové motory se vstřikováním common-rail udělaly na zákazníky stejně dobrý dojem, jako vzhled Alfy. Během úspěšné kariéry došlo k několika inovacím techniky i designu. K těm nejdůležitějším patří restyling v minulém roce a zavedení druhé generace motorů common-rail Multijet. Model s vyspělým pohonem všech kol představuje rozšíření programu Alfy do populární kategorie SUV a současně odpovídá sportovnímu charakteru milánské automobilky. Rozhodnutí vydat se opět do segmentu vozů 4x4 nebylo rozhodně krátkozraké, po Crosswagonu a Sportwagonu Q4 přijdou na trh další Alfy s obdobným pohonem všech kol; už teď je jistá stočtyřicetsedmička Q4.

Historie

První Alfa Romeo s pohonem všech kol spatřilo světlo světa v padesátých letech. Vojenský off-road AR51-1900 dostal, díky neuvěřitelným kouskům v terénu, přezdívku „Matta“ (šílené auto) a v současnosti je vyhledávaným veteránem. V roce 1983 se objevila první Alfa 33 s pohonem 4x4 a vyšší světlou výškou. Tehdy ještě rozhodoval o funkci pohonu všech kol i řidič, který přiřazoval k pohonu přední nápravy pohon zadních kol samostatnou pákou. V roce 1991 pak přišla druhá generace čtyřkolek Alfa 33, pod obchodním názvem „Permament 4“, jenž byl rozšířením funkce systému předešlého. Řidičův úkol přebrala viskózní mezinápravová spojka, která přiřadila pohon zadních kol, kdykoli se vyskytl rozdíl v otáčkách kol přední a zadní nápravy. Rok na to přišla Alfa 155 Q4 2,0 (140 kW), se stálým pohonem 4x4, který využíval k rozdělení sil na jednotlivá kola tří diferenciálů (přední, zadní a mezinápravový) s preferencí zadní nápravy. Alfa 155 V6 TI sbírala slávu především na okruzích (DTM), její sériová podoba velké úspěchy u zákazníků neměla. Na konci roku 1993 přišla na řadu Alfa 164 Q4 se silnějším šestiválcem 3.0 l (171 kW). V této Alfě se objevila nová verze pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Viscomatic, vyvinutou společně s rakouským specialistou na pohon všech kol-firmou Steyr-Puch. Kouzlo tohoto systému bylo ukryto ve vzájemné komunikaci palubních systémů (pohon všech kol, řídící jednotka motoru, ABS). Na základě aktuálních hodnot požadavku na přenos točivého momentu, aktuální rychlosti automobilu, úhlu natočení volantu a rozdílu rychlostí kol přední a zadní nápravy, uměla tato Alfa velmi přesně a rychle usměrnit tok točivého momentu. Také zde našel uplatnění svorný diferenciál Torsen (TORque SENsitive), který omezuje protáčení kol, která nejsou schopna přenášet točivý moment.

Alfa Romeo Crosswagon Q4 a Sportwagon Q4: nové vydání čtyřlístků

Protože italské slovo quattro (čtyři) si pro své modely rezervovala automobilka Audi, bylo třeba najít vhodné pojmenování, které by výstižně charakterizovalo výjímečnost Alf se stálým pohonem 4x4. Italština nabídla vtipné jméno Quadrifoglio, což znamená v překladu čtyřlístek. Jeho vzácnost přesně zapadla do mozaiky marketingu Alfy. Dnes ze čtyřlístku zbylo už jen Q4.

Design

Tvary Crosswagonu už jsou poměrně známé z automobilových výstav (tuto Alfu jsme mohli obdivovat například na jaře v Ženevě), a proto k designu jen stručně. Silueta Sportwagonu se ani v SUV verzi příliš neodklání od stylingu civilních kombi. Brutalita, se kterou se setkáte u Audi Allroad Quattro je v italském designu potlačena na nejnutnější minimum. Tím minimem jsou nové nárazníky a prahy s chromovanými díly, které mají i ochrannou funkci. Karosérie Crosswagonu Q4 je 4441 mm dlouhá, 1765 mm široká a 1497 mm vysoká (další rozměry zde). Crosswagon se ke třídě SUV hlásí i sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami 225/55 R17 a světlou výškou zvětšenou o 60 mm. Pohon zadní nápravy naštěstí dále neomezil již tak podprůměrný zavazadlový prostor Sportwagonu, takže původní hodnoty 360 resp. 1180 l, zůstávají v platnosti. Palivová nádrž má nyní 50 l (je tedy o 13 litrů menší). Paleta barev zahrnuje 9 odstínů, z nichž čtyři jsou nové.

Sportwagon Q4 má v řadě 156 postavení jednoho z nejdražších modelů, čemuž odpovídá výbava a design interiéru. Ten využívá původní tvary, ale atmosféru oživují nové materiály na přístrojové desce i na sedadlech a čalounění. Přístrojová deska a dveřní panely mohou být na přání (dle stupně výbavy) dodány v jednom ze čtyř odstínů, na sedadlech je uplatněn materiál Alfatex, což je mikrovlákno, které luxusně vypadá, je prodyšné a tedy pohodlné pro cestující. Přístrojová deska může být v luxusní verzi nové Alfy obšita kůží. Na výběr je 5 odstínů čalounění interiéru v kůži. K dobrodružnému naturelu tohoto vozu náleží kompas ve vnitřním zpětném zrcátku.

Podvozek

Pohon všech kol Q4 je nekompromisní řešení s nápravovými direfenciály a centrálním svorným diferenciálem Torsen. Při akceleraci je omezena nedotáčivost přenosem až 80% hnací síly na zadní kola, která tak umožňují využít maximální přenesitelnou sílu na předních kolech ve prospěch bočních sil (řízení). Přetáčivé chování omezuje systém pohonu všech kol snížením podílu zadní nápravy na 40%. Vpředu je modifikovaná náprava s dvojitými trojúhelníkovými rameny, vzadu nové zavěšení kol vycházející z konstrukce McPherson. Menší síly přenášené přední nápravou umožnily komfortnější naladění přední nápravy ve srovnání s modelem 4x2.

Aktivní bezpečnost zvyšují elektronické systémy VDC (ESP), ASR, MSR a ABS. Kotoučové brzdy jsou přirozeně na všech kolech (vpředu průměr kotoučů 330 mm, čtyřpístkové hliníkové třmeny, vzadu průměr kotoučů 276 mm).

Vpředu našel své místo vyspělý turbodiesel 1.9 JTD Multijet (mimo koncernu Fiat je také montován do vozů koncernu GM). Maximální výkon 110 kW při 4000 ot./min, točivý moment 305 Nm (ve 2000 ot./min) je kombinován se šestistupňovou manuální převodovkou. Nejvyšší rychlost Crosswagonu Q4 činí 192 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá automobil zatížený řidičem a 30 kg nákladu za 10,5 s. Vznětový agregát se podílí na relativně nízké spotřebě (v závorce uvádíme spotřebu verze Sportwagon Q4): ve městě 9,3 (8,9) l/100 km, mimo město 5,8 (5,6) l/100 km, v kombinovaném cyklu 7,1 (6,8) l/100 km.

Civilnější cestovní verzí Crosswagonu je Alfa Sportwagon se stejným permanentním pohonem všech kol Q4. Její vnější rozměry postrádají proti SUV 39 mm do výšky a 22 mm do šířky, světlá výška přibližně odpovídá běžným Sportwagonům, stejně jako vnější design. Poznávacím znakem je velké logo Q4 na zádi.

Všestranný mechanický systém pohonu všech kol může účinně plnit svou roli jak v SUV, tak i v silničním provedení. Rychlé reakce na změnu adhezních podmínek se podílejí na vylepšení ovladatelnosti za všech provozních situací.

Nejvyšší rychlost této Alfy činí 200 km/h, zrychlení na 100 km/h trvá 10,2 s. Sportovní jízdní vlastnosti jsou podporovány sedmnáctipalcovými pneumatikami 205/50 R17 Pirelli Pzero.

Alfa Romeo se vrátila do elitní skupiny výrobců, kteří mají v nabídce stálý pohon všech kol (např. Audi, Subaru). Od října se začíná Crosswagon Q4 prodávat v Itálii, později také na dalších trzích.

Ondřej Láník