Alfa Romeo Tipo C 8C-35: Nuvolariho vůz se prodal za 182 milionů korun

 

Částky za slavné závodní vozy šplhají do závratných výšek. Není ale divu, když za volant Alfy Tipo C 8C-35 sedal sám velký Tazio Nuvolari.

Tazio Giorgio Nuvolari byl přezdíván „létající Mantovan“, neboť nedaleko tohoto města, v Castel d'Ario se 16. listopadu 1892 narodil. Původně motocyklový závodník přesedlal v polovině dvacátých let na čtyři kola, nejdříve ještě jednu a dvě stopy střídal. Nosil kanárkově žlutou kombinézu, která naháněla strach soupeřům a jeho heslem bylo „Zvítězit, nebo padnout“. Většinou skutečně buď vyhrál, nebo závod nedokončil. Vavříny z brněnské Velké ceny Masarykovy mu však zůstaly navždy zapovězeny... Bylo to jediné velké evropské klání nejrychlejších monopostů, ve kterém nikdy nestanul na stupni nejvyšším. Mnohokrát utekl po zranění v tréninku v obvazech z nemocnice, aby mohl startovat! Účast v ne zcela dobrém zdravotním stavu byla pro něj typická, pro vítězství vždy udělal naprosté maximum...

Jeho automobilová kariéra je pevně spjata se značkou Alfa Romeo, byt jezdil i na jiných vozech - Chiribiri, Bugatti, Maserati, MG a ke konci třicátých let i na Auto Unionu. Nuvolari byl ďábel, který vypiloval techniku kontrolovaného smyku všech čtyř kol. Enzo Ferrari vždy tvrdil, že on je dokonce jeho vynálezcem. Od sezóny 1934 bojoval se „stříbrnými šípy“ značek Mercedes-Benz a Auto Union. Největšího triumfu dosáhl na Nürburgringu v roce 1935. Pobil celkem devět (!) německých zázraků techniky s tři roky starou Alfou Tipo B P3. Jejím nástupcem byl Tipo C.

Mechanicky přeplňovaný řadový osmiválec Alfy Romeo Tipo C 8C-35 z roku 1935 dával mezi 224 a 246 kW (304-334 k) při 5400 otáčkách. Celohliníkový agregát byl umístěn podélně vpředu, díky vrtání 78 a zdvihu 100 mm disponoval objemem 3822 cm3, měl rozvod DOHC, kompresní poměr 8,0:1, dva ventily na válec, palivo dodávala dvojice karburátorů Weber 48 BS a i kompresory byly dva. Čtyřstupňová převodovka poháněla zadní kola. Karoserie byla z hliníku, ocelový podvozek s rozvorem 2750 měl vpředu dvě dvojice vlečených ramen a torzní tyče, vzadu pak kyvadlovou nápravu a příčné listové pero. Hydraulické tlumiče doplňovaly na zadní nápravě ještě třecí. Do nádrže se vešlo 170 l benzinu. Tipo C mělo na všech devatenáctipalcových kolech s rozchodem 1350 mm hydraulické bubnové brzdy. Z 275 km/h přece potřebovalo nějak zastavit... Měřilo na délku 4200 mm bylo 1520 mm široké a 1215 mm vysoké a vážilo 750 kg, což byl tehdy maximální přípustný limit.

S tímto modelem vyhrál Nuvolari tři důležité závody: Velkou cenu Modeny 1935, o rok později ještě GP Maďarska a italský Cianův pohár. Mysleli jste si, že poprvé se jelo v zemi čabajky, paprik a vína až v sezóně 1986 a radoval se Nelson Piquet s Williamsem? Je na čase si opravit statistiky! Nezapomeňme, že Nuvolarimu bylo v polovině třicátých let už třiačtyřicet. Auto se šasi 50013 neslo v hierarchii Scuderie Ferrari číslo 65. Ano, vzpínající se koník na něm není vůbec náhodu. Tovární tým Alfa Corse totiž po sezóně 1932 svou činnost ukončil a své vozy předal Enzovi Ferrarimu, který jej od té doby ve Velkých cenách zastupoval.

Nuvolari zemřel 11. srpna 1953. Trpěl alergií na výfukové plyny, což je paradoxem, zahubila jej však mrtvice. Závodil ještě po válce, ale ve statistikách F1 jej už nenajdeme . Mistrem světa na dvou i čtyřech kolech byl jediný muž: John Surtees. A víte, kdo dosáhl stejné proslulosti, byť pouze v „evropském“ formátu, ale jen proto, že se žádný světový šampionát nepořádal? Právě Tazio Nuvolari! V roce 1925 vyhrál na Bianchi třídu třistapadesátek, o sedm let později pak titul na čtyřech kolech, pochopitelně s Alfou Romeo. Co na tom, že motocyklové ME reprezentoval tehdy jediný závod a automobilové pouhé tři?

Aukční síň Bonhams pořádala 14. září 2013 dražbu na britském mítinku Goodwood Revival. Nuvolariho závodní náčiní s výše zmíněným číslem podvozku (i motoru 50013) bylo vydraženo za 5.937.500 liber, tedy malinko přes 182 milionů korun. Červencového rekordu o dvě dekády mladšího Fangiova Mercedesu W196 (19,6 mil. liber) tedy ani zdaleka nedosáhlo, ale i tak je to dost peněz. Vždyť se Tipo C tímto „výkonem“ stalo nejdražším vozem značky s křížem a hadem ve znaku všech dob! Nový majitel bude mít ve své sbírce autentický skvost, jediný dochovaný vůz tohoto typu. A pak, že je krize. Bohatí lidé mají evidentně stále peněz dost.

Vzpomínka: Před deseti lety pojmenovalo Audi po Nuvolarim koncept luxusního kupé

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Alfa Romeo C18: Takto by mohl vypadat velký sporťák od Alfy Alfa Romeo C18: Takto by mohl vypadat velký sporťák od Alfy

Alfa Romeo nahlíží do blízké budoucnosti s nadějí. Jen v…

Alfa Romeo: Po 8C a 4C přijde 6C Alfa Romeo: Po 8C a 4C přijde 6C

Probudí se konečně Alfa Romeo z hibernace? Zdá se, že…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…