reklama


Alfa Romeo Tipo C 8C-35: Nuvolariho vůz se prodal za 182 milionů korun

 

Částky za slavné závodní vozy šplhají do závratných výšek. Není ale divu, když za volant Alfy Tipo C 8C-35 sedal sám velký Tazio Nuvolari.

Tazio Giorgio Nuvolari byl přezdíván „létající Mantovan“, neboť nedaleko tohoto města, v Castel d'Ario se 16. listopadu 1892 narodil. Původně motocyklový závodník přesedlal v polovině dvacátých let na čtyři kola, nejdříve ještě jednu a dvě stopy střídal. Nosil kanárkově žlutou kombinézu, která naháněla strach soupeřům a jeho heslem bylo „Zvítězit, nebo padnout“. Většinou skutečně buď vyhrál, nebo závod nedokončil. Vavříny z brněnské Velké ceny Masarykovy mu však zůstaly navždy zapovězeny... Bylo to jediné velké evropské klání nejrychlejších monopostů, ve kterém nikdy nestanul na stupni nejvyšším. Mnohokrát utekl po zranění v tréninku v obvazech z nemocnice, aby mohl startovat! Účast v ne zcela dobrém zdravotním stavu byla pro něj typická, pro vítězství vždy udělal naprosté maximum...

Jeho automobilová kariéra je pevně spjata se značkou Alfa Romeo, byt jezdil i na jiných vozech - Chiribiri, Bugatti, Maserati, MG a ke konci třicátých let i na Auto Unionu. Nuvolari byl ďábel, který vypiloval techniku kontrolovaného smyku všech čtyř kol. Enzo Ferrari vždy tvrdil, že on je dokonce jeho vynálezcem. Od sezóny 1934 bojoval se „stříbrnými šípy“ značek Mercedes-Benz a Auto Union. Největšího triumfu dosáhl na Nürburgringu v roce 1935. Pobil celkem devět (!) německých zázraků techniky s tři roky starou Alfou Tipo B P3. Jejím nástupcem byl Tipo C.

Mechanicky přeplňovaný řadový osmiválec Alfy Romeo Tipo C 8C-35 z roku 1935 dával mezi 224 a 246 kW (304-334 k) při 5400 otáčkách. Celohliníkový agregát byl umístěn podélně vpředu, díky vrtání 78 a zdvihu 100 mm disponoval objemem 3822 cm3, měl rozvod DOHC, kompresní poměr 8,0:1, dva ventily na válec, palivo dodávala dvojice karburátorů Weber 48 BS a i kompresory byly dva. Čtyřstupňová převodovka poháněla zadní kola. Karoserie byla z hliníku, ocelový podvozek s rozvorem 2750 měl vpředu dvě dvojice vlečených ramen a torzní tyče, vzadu pak kyvadlovou nápravu a příčné listové pero. Hydraulické tlumiče doplňovaly na zadní nápravě ještě třecí. Do nádrže se vešlo 170 l benzinu. Tipo C mělo na všech devatenáctipalcových kolech s rozchodem 1350 mm hydraulické bubnové brzdy. Z 275 km/h přece potřebovalo nějak zastavit... Měřilo na délku 4200 mm bylo 1520 mm široké a 1215 mm vysoké a vážilo 750 kg, což byl tehdy maximální přípustný limit.

S tímto modelem vyhrál Nuvolari tři důležité závody: Velkou cenu Modeny 1935, o rok později ještě GP Maďarska a italský Cianův pohár. Mysleli jste si, že poprvé se jelo v zemi čabajky, paprik a vína až v sezóně 1986 a radoval se Nelson Piquet s Williamsem? Je na čase si opravit statistiky! Nezapomeňme, že Nuvolarimu bylo v polovině třicátých let už třiačtyřicet. Auto se šasi 50013 neslo v hierarchii Scuderie Ferrari číslo 65. Ano, vzpínající se koník na něm není vůbec náhodu. Tovární tým Alfa Corse totiž po sezóně 1932 svou činnost ukončil a své vozy předal Enzovi Ferrarimu, který jej od té doby ve Velkých cenách zastupoval.

Nuvolari zemřel 11. srpna 1953. Trpěl alergií na výfukové plyny, což je paradoxem, zahubila jej však mrtvice. Závodil ještě po válce, ale ve statistikách F1 jej už nenajdeme . Mistrem světa na dvou i čtyřech kolech byl jediný muž: John Surtees. A víte, kdo dosáhl stejné proslulosti, byť pouze v „evropském“ formátu, ale jen proto, že se žádný světový šampionát nepořádal? Právě Tazio Nuvolari! V roce 1925 vyhrál na Bianchi třídu třistapadesátek, o sedm let později pak titul na čtyřech kolech, pochopitelně s Alfou Romeo. Co na tom, že motocyklové ME reprezentoval tehdy jediný závod a automobilové pouhé tři?

Aukční síň Bonhams pořádala 14. září 2013 dražbu na britském mítinku Goodwood Revival. Nuvolariho závodní náčiní s výše zmíněným číslem podvozku (i motoru 50013) bylo vydraženo za 5.937.500 liber, tedy malinko přes 182 milionů korun. Červencového rekordu o dvě dekády mladšího Fangiova Mercedesu W196 (19,6 mil. liber) tedy ani zdaleka nedosáhlo, ale i tak je to dost peněz. Vždyť se Tipo C tímto „výkonem“ stalo nejdražším vozem značky s křížem a hadem ve znaku všech dob! Nový majitel bude mít ve své sbírce autentický skvost, jediný dochovaný vůz tohoto typu. A pak, že je krize. Bohatí lidé mají evidentně stále peněz dost.

Vzpomínka: Před deseti lety pojmenovalo Audi po Nuvolarim koncept luxusního kupé

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu

Částky vyplácené za půdu zvyšuje nejen zájem samotných…

Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Alfa Romeo: Po 8C a 4C přijde 6C Alfa Romeo: Po 8C a 4C přijde 6C

Probudí se konečně Alfa Romeo z hibernace? Zdá se, že…

Alfa Romeo Disco Volante se v Ženevě oblékne do zelené a zlaté Alfa Romeo Disco Volante se v Ženevě oblékne do zelené a zlaté

Novodobá Alfa Disco Volante debutovala na prestižní…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí ničivé tsunami

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí…

Zemětřesení o síle 8,0 stupně bylo dnes zaznamenáno 47 kilometrů západně od pobřeží Papuy-Nové Guineje.…

 

iSport.cz

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK trefil krásnou hlavou

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK…

V řecké lize se začíná pořádně prosazovat a góly jen přibývají. Český útočník Tomáš Pekhart si drží střeleckou…

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal zachránila penalta

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama