Americký trh v roce 2006: GM a Ford padají, Toyota roste
V prosinci minulého roku zaznamenaly americké automobilky General Motors a Ford pokles prodejů na americkém trhu o 13 % a neslavně tak ukončily neúspěšný rok. Na vině je nižší poptávka po pick-upech a vozech třídy SUV. Naproti tomu prodeje japonské Toyoty minulý měsíc vzrostly o 12 %. General Motors tímto výsledkem dosáhl již sedmého ročního poklesu odbytu v řadě a jeho akcie opět klesají. Podobně i Ford zaznamenává každoroční pokles odbytu, v jeho případě jde o šestiletou sérii. S americkými automobilkami silně kontrastuje jedenáctiletý soustavný nárůst prodejů vozů značky Toyota. Americký trh s osobními vozy a malými nákladními automobily zažívá špatné časy a za celý loňský rok klesly prodeje oproti roku 2005 o 2,6 %. Jde o nejnižší prodeje od roku 1998.
Za loňský rok dokázala Toyota zvednout svůj podíl na americkém automobilovém trhu z předloňských 13,3 % na současných 15,4 %. Asijské automobilky tak mají na americkém trhu celkový podíl již 39,4 %. Trio GM, Ford a Chrysler snížilo svůj podíl o více než 3 % na 53,7 %. Podle konzultační firmy IRN není pravděpodobné, že by americké automobilky v příštím roce zaznamenaly nějaký větší obrat.
Za loňský rok klesly prodeje vozů koncernu GM o 8,7 % na 4,07 milionů vozů. Nárůst prodejů zaznamenaly pouze značky Saturn a Hummer. Naopak největší pokles, o 15 %, vykázaly značky Buick a GMC. Ford byl na tom s poklesem celkových prodejů o 7,9 % jen o málo lépe. Avšak doslova tragédií byly pro Ford prosincové prodeje jeho nejprodávanějšího pick-upu řady F, které klesly o 21 %. Prodeje modelu Explorer klesly dokonce o 30 %. Oproti americkým konkurentům dokázala Toyota za celý loňský rok zvýšit prodeje svých automobilů o 13 %. Japonská automobilka počítá příští rok s nárůstem prodejů o 5,5 %, což by znamenalo 2,68 milionů prodaných automobilů. V prosinci se nejvíce dařilo modelům Camry (+19 %), což je již pátý rok nejprodávanější vůz ve Spojených státech, a Corolla (+16 %).
Dalším velkým automobilkám se dařilo také různě. Celoroční pokles o 5,3 % zaznamenala šestka na americkém trhu, japonský Nissan. Naopak konkurenční Honda dokázala navýšit své prodeje o 3,2 %. Pátá největší automobilka světa a čtyřka na americkém trhu, DaimlerChrysler, zaznamenala pokles prodejů o 5,5 %.
Pořadí | Název | Počet prodaných vozů za rok 2006 [v mil. kusů] | Změna oproti roku 2005 [%] |
1. | General Motors | 4,07 | - 8,7 |
2. | Ford | 2,92 | - 7,9 |
3. | Toyota | 2,54 | + 13 |
4. | DaimlerChrysler | 2,39 | - 5,5 |
5. | Honda | 1,51 | + 3,2 |
6. | Nissan | 1,02 | - 5,3 |