Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin AM-RB 001: Kapotovaná formule z Gaydonu oficiálně

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Spolupráce Aston Martinu s týmem formule 1 Red Bull Racing finišuje, nese první ovoce v podobě hypersportu AM-RB 001.

Aston Martin měl znovu vstoupit do nejvyšší kategorie motoristického sportu s týmem Force India, spekulovalo se dokonce o změně jména indické stáje. Nakonec spojil ovšem svoje síly s Red Bullem vedeným Christianem Hornerem. Nikoli však ve F1, kde je jeho partnerem neoficiálně Renault, ale při vývoji nového hypersportu. Ten nyní konečně odhalil.

Red Bull Racing sice působí v Grand Prix pod rakouskou vlajkou, ale sídlo má v Anglii a Aston Martin taktéž. Právě u něj v Gaydonu bude hypersport označený logicky AM-RB 001 vznikat díky Davidovi Kingovi a jeho týmu. Zrodí se minimálně 99 a maximálně 150 aut včetně už postavených prototypů a 25 kusů závodních verzí bez silniční homologace. Mimochodem ve stejné budově, odkud vyjížděl limitovaný One-77. Zbytek ovšem značky dostane, ano, s novým astonem se svezou šťastní majitelé i i na běžných silnicích.

Na vývoji se podílel věhlasný Adrian Newey od Red Bullu, slavný konstruktér stál v minulosti během své více než třicetileté kariéry za úspěchy stáje Williams. Vnější design měl na starosti za britského výrobce Marek Reichman. Základem superrychlé placky je pochopitelně karbonová skořepina. Smyslem všech aerodynamických prvků na přídi, zádi i bocích je generovat co nejvíce přítlaku, jak jinak! Stříbrné auto vypadá opravdu futuristicky a radikálně, skoro jako formule, jen s kupolí pro posádku a zakrytými koly. První počítačové fotky naznačují centrální pozici pilota, ale je dvoumístné.

Nejvíce práce měla nově vytvořená divize Red Bull Advanced Technologies, Newey navrhl také „inovativní“ zavěšení a převodovku. Spoluprací na vývoji silničního auta si splnil svůj sen, sám Red Bull ale nebyl s to projekt dokončit, proto podepsal smlouvu s Brity... Na detaily si ovšem musíme počkat. Technické specifikace i rozměry dosud zůstávají v tajnosti, víme jen o výkonové hmotnosti blížící se 1 kg/k a poctivém atmosférickém vidlicovém dvanáctiválci umístěném, jak jinak, uprostřed.

Závodní specifikace by měla být rychlá jako současné prototypy LMP1 známé z Le Mans, ale pozor, tohle je vlastně GT! Aston Martin se má pod vedením šéfa Andyho Palmera (přišel od Nissanu) čile k světu, i když finančně to zatím moc růžově nevypadá, momentálně je ve ztrátě. Nezapomínejme, že za více než sto let existence několikrát zbankrotoval.

Vývoj hypersportu pochopitelně ještě není zcela dokončen, na dovedení vozu do malosériové produkce se podílí i firemní divize Q.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
6. 7. 2016 09:59
Design
Klobouk dolu. Kdyby se do vyroby nic moc nezmenilo, byla by to parada. Ted vypada skoro dokonale.