Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A7 Sportback
Audi A7 Sportback
Audi A7 Sportback
Audi A7 Sportback
114 Fotogalerie

Audi: Silnější šestiválec 3,0 TDI (230 kW) a nový osmiválec 4,0 TFSI (300 kW) na cestě

Audi letos nasadí do modelů A6 a A7 dva nové výkonné motory. Přeplňovaný osmiválec se dostane také do připravovaného S8.

Interní dokumentace Audi odhaluje základní údaje o dvou nových motorech, které se letos dostanou do nejvyšších řad ingolstadtské automobilky. Jedná se o nový vznětový šestiválec a přeplňovaný zážehový osmiválec, který bude plnit úlohu nejsportovnější motorizace.

Nejprve se v srpnu začne vyrábět nová verze motoru 3,0 TDI pro modely A6 quattro a A7 Sportback quattro. Šestiválec dosáhne nejvyššího výkonu 230 kW, téměř jisté je proto použití dvojitého přeplňování. Třílitrové turbodiesely s jedním turbem se totiž v dnešní době dostávají nanejvýš k výkonu 200 kW.

Na rozdíl od ostatních motorů v modelech A6 a A7 nebude nový turbodiesel spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, ale s osmistupňovým automatem. Dle informací od našeho čtenáře se jedná o ústrojí ZF 8HP-55AF, které zvládá přenést až 700 Nm (S tronic má maximum 550 Nm). Dvojitě přeplňované 3,0 TDI o výkonu 230 kW by mělo dosahovat alespoň 600 Nm.

Nová varianta bude nejsilnějším turbodieselem, jaký se kdy do modelu A6 dodával, a také nejvýkonnějším šestiválcovým TDI vůbec. Bude konkurovat modelům 535d (220 kW, 600 Nm) a Jaguar XF 3,0 Diesel S (202 kW, 600 Nm). Mercedes-Benz momentálně disponuje jen šestiválcem s jedním turbodmychadlem, v modelech E 350 CDI a CLS 350 CDI dosahuje 195 kW a 620 Nm.

Přeplňovaný osmiválec pro S6, S7 a S8

Pod označením 4,0 TFSI se ukrývá přeplňovaný osmiválec, který v listopadu zamíří do modelů S6 quattro a S7 Sportback quattro. Motor o špičkových parametrech 300 kW a 550 Nm bude spolupracovat se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. V modelu S6 nahradí atmosférický 5,2 V10 FSI (320 kW, 540 Nm) z minulé generace.

Další dvě verze 4,0 TFSI zamíří do vlajkové lodi A8. Základní, naladěná na 309 kW, vyplní prostor mezi atmosférickými motory 4,2 V8 FSI (273 kW) a 6,3 W12 FSI (368 kW). Postaví se proti BMW 750i (300 kW) a Mercedesu S 500 (320 kW) s biturbo osmiválci.

Do Audi S8 zamíří nejsilnější provedení nového osmiválce, naladěné na 381 kW (518 k) – vyzyvatel nového Mercedesu S 63 AMG (400 kW) a Jaguaru XJ Supersport (375 kW). I v případě tohoto eSkového Audi nový motor nahradí 5,2 V10 FSI (331 kW, 540 Nm). Poprvé v historii modelu Audi A8 bude sportovnější verze S8 poháněna silnějším motorem než luxusní A8 L W12.

Příchod A8 s novým osmiválcem je naplánován na podzim. Obě verze dostanou osmistupňovou automatickou převodovku, která je u řady A8 standardem.

Šestiválce 3,0 TDI se 230 kW se A8 alespoň v tento okamžik nedočká. Ponechá si exklusivitu osmiválce 4,2 TDI (258 kW), který nemá u současné konkurence obdoby.