Audi A1 Sportback: Přijíždí v novém
Malé Audi si našlo zákazníky také v České republice, o čemž svědčí fakt, že v loňském roce si jej odvezlo 297 klientů. Celosvětově se do dnešních dnů prodalo zhruba půl milionu všech vozů. Ani modernizace nic nemění na faktu, že v nabídce českého dovozce bude i nadále pouze úspěšnější Sportback.
Nejen nová maska
Inovované Audi A1 prozradí na první pohled optické retuše. Ty se soustřeďují zejména na přední část. Nově tvarovaná je charakteristická maska chladiče „singleframe“, jež dostala ostřejší rysy a celkově je o něco širší a nižší. Pozornosti designérů neušly ani hlavní světlomety, stejně jako zadní svítilny.
Při modernizaci se nezapomnělo ani na techniku. Asi největší novinkou je nahrazení elektrohydraulického posilovače řízení elektromechanickým. Vzhledem k velikosti vozu postačí systém s akčním členem (elektromotorem) na volantovém hřídeli. S převodem 14,8:1 je pak řízení docela strmé.
Druhou novinkou, která potěší hlavně sportovně založené řidiče, je systém stabilizace ESC. Ten lze nově dle vyjádření Audi plně deaktivovat nebo může řidič zvolit polohu Sport, v níž se zásahy stabilizačního systému oddálí.
Stejně jako ve větších modelech, i tady může řidič využívat výhod rozhraní Audi drive select, které je sériovou výbavou linie Sport (s výjimkou motoru 1,4 TDI). Nabízí tři úrovně - Efficiency, Auto a Dynamic. Na přání mohou být jeho součástí také elektronicky stavitelné tlumiče odpružení, což je v dané třídě takřka unikum (nabízí je za příplatek třeba nové Polo GTI). U nejvýkonnějšího civilního motoru 1.8 TFSI lze s pomocí zmíněného rozhraní měnit navíc zvuk motoru.
Ultra znamená tříválec
Všechny motory v A1 Sportback nyní splňují normu Euro 6. Novými základními motorizacemi se stávají zážehový přeplňovaný tříválec 1,0 TFSI a vznětový tříválec 1,4 TDI, oba s přídomkem Ultra. Právě takto se budou od nynějška označovat vždy nejúspornější motory v dané modelové řadě. Tříválce rozšiřují nejen nabídku motorizací, nýbrž zároveň pomáhají značce jako takové udržet emise fleetu na příznivé hodnotě. V zásadě tak vyvažují ne zrovna střídmé velké či sportovní víceválcové modely.
Přeplňovaný zážehový tříválec je už znám z posledního vydání VW Polo. Jeho základem je motor 1,0 MPI pohánějící třeba Škodu Citigo. Použití přímého vstřikování přineslo novou hlavou válců a také písty, jejichž dna mají odlišný tvar. Rovněž muselo být zesíleno uložení pohyblivých částí, jmenovitě třeba klikového hřídele. A stejně jako výchozí agregát se i tento obejde bez vyvažovacího hřídele. Ojnice jsou kované a pístní čepy prošly povrchovou úpravou v podobě vrstvy uhlíkového kompozitu (technologie DLC – Diamond-Like Carbon). Nechybí ani proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu. Pro zvýšení objemové účinnosti je chladič stlačeného vzduchu integrován přímo do sacího potrubí.
Audi A1 Sportback - ceny zážehových motorizací ne českém trhu | ||||
Motor | 1.0 TFSI | 1.4 TFSI | 1.4 TFSI CoD* | 1.8 TFSI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1395 | 1395 | 1798 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 70/5000-6000 | 92/4000 | 110/5000 | 141/5400-6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 160/1500-3500 | 200/1400-4000 | 200/1500-3500 | 250/1250-5300 |
Převodovka | 5M (7DS) | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 185 (191) | 204 (204) | 215 (215) | 234 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 (10,5) | 8,9 (8,9) | 7,9 (7,9) | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 5,1 (4,9) | 4,7 (4,7) | 4,7 |
Cena A1 [Kč] | 438.900 | 501.900 | 556.900 | NA |
Cena Design [Kč] | 479.900 | 542.900 | 597.900 | NA |
Cena Sport [Kč] | 479.900 | 542.900 | 597.900 | NA |
Cena Sport Plus [Kč] | - | - | - | 687.900 |
Ceny platí pro verze s manuální převodovkou vyjma 1,8 TFSI která má výhradně sedmistupňový S-tronic | ||||
*Motor s vypínáním válců |
Vznětový motor 1,4 TDI známe také z nové Škody Fabia. Blok motoru je v tomto případě taktéž hliníkový, válce jsou za tepla nalisovány do bloku a jsou z šedé litiny. Tady se již vyvažovací hřídel uplatnil, přičemž i v tomto případě je chladič stlačeného vzduchu přímo součástí sacího potrubí. Pro slnění Euro 6 motor vystačí s filtrem pevných částic v kombinaci s nízkotlakým a vysokotlakým okruhem recirkulace výfukových plynů EGR.
Audi A1 Sportback - ceny vznětových motorizací na českém trhu | ||
Motor | 1.4 TDI | 1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1422 | 1598 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 66/3250 | 85/3500-3800 |
Točivý moment [N.m/min] | 230/1500-2500 | 250/1500-3200 |
Převodovka | 5M (7DS) | 5M (7DS) |
Max. rychlost [km/h] | 182 (182) | 200 (200) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,6 (11,6) | 9,5 (9,5) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,4 (3,6) | 3,5 (3,7) |
Cena A1 [Kč] | 489.900 | 519.900 |
Cena Design [Kč] | 530.900 | 560.900 |
Cena Sport [Kč] | 530.900 | 560.900 |
Ceny platí pro verze s manuální převodovkou |
Výbava jako linie
Zájemce o Audi A1 Sportback může kromě základní varianty volit vybavenější linie Design či Sport a pokud zvolí motor 1,8 TFSI dokonce Sport Plus.
Vybírat lze z 12 laků karoserie, k nimž lze navíc zvolit tři barvy střechy. Audi uvádí, že počet různých kombinací přesahuje v případě nového Sportbacku jeden milion.
Novinkou ve výstroji je navigace s podporu Google map. V základu je vždy klimatizace, byť pouze manuální. Plechová kola jsou 15palcová. Lehká kola jsou v rozměru od 16 palců až po 18 palců za předpokladu že zvolíte exkluzivní doplňky Quattro. Zajímavostí je paket Lifestyle v hodnotě 65.000 korun, který je nyní k mání za 35.000 korun. Tím Audi údajně reaguje na kritiku omezené standardní výbavy svých vozů.
Minidravec S1
Audi si potrpí na různé sportovní verze. V nejmenší řadě plní tuto roli model S1 Sportback. Jeho motor 2.0 TFSI nabízí nevídaných 170 kW. Maximální rychlost údajně atakuje 250 km/h a čas potřebný pro dosažení 100 km/h z klidu se smrsknul na pouhých 5,9 sekundy. To jsou hodnoty ještě před 20 lety vídané tak ve třídě opravdových sportovních vozů či „gétéček“ s osmi či dvanáctiválcovými motory.
Naprostým unikem je v této třídě pohon všech kol, realizovaný spojkou Haldex 5. generace. V rámci jeho zavedení byla zadní náprava s torzní příčkou nahrazena čtyřprvkovou, známou z větší A3. Jak se to celé podařilo „vbastlit“ do platformy A1 je pro mě záhadou…