15.1. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Audi A1 Sportback: Přijíždí v novém

 

Nejmenší Audi současnosti se představilo v roce 2010. Pětidveřová verze Sportback dorazila začátkem roku 2012, a našem trhu ukončila prodej třídveřové varianty. Nedávno prošel vůz modernizací.

Malé Audi si našlo zákazníky také v České republice, o čemž svědčí fakt, že v loňském roce si jej odvezlo 297 klientů. Celosvětově se do dnešních dnů prodalo zhruba půl milionu všech vozů. Ani modernizace nic nemění na faktu, že v nabídce českého dovozce bude i nadále pouze úspěšnější Sportback.

Nejen nová maska

Inovované Audi A1 prozradí na první pohled optické retuše. Ty se soustřeďují zejména na přední část. Nově tvarovaná je charakteristická maska chladiče „singleframe“, jež dostala ostřejší rysy a celkově je o něco širší a nižší. Pozornosti designérů neušly ani hlavní světlomety, stejně jako zadní svítilny.

Audi A1: Modernizace znamená příchod tříválců 1.0 TFSI a 1.4 TDI

Při modernizaci se nezapomnělo ani na techniku. Asi největší novinkou je nahrazení elektrohydraulického posilovače řízení elektromechanickým. Vzhledem k velikosti vozu postačí systém s akčním členem (elektromotorem) na volantovém hřídeli. S převodem 14,8:1 je pak řízení docela strmé.

Druhou novinkou, která potěší hlavně sportovně založené řidiče, je systém stabilizace ESC. Ten lze nově dle vyjádření Audi plně deaktivovat nebo může řidič zvolit polohu Sport, v níž se zásahy stabilizačního systému oddálí.

Stejně jako ve větších modelech, i tady může řidič využívat výhod rozhraní Audi drive select, které je sériovou výbavou linie Sport (s výjimkou motoru 1,4 TDI). Nabízí tři úrovně - Efficiency, Auto a Dynamic. Na přání mohou být jeho součástí také elektronicky stavitelné tlumiče odpružení, což je v dané třídě takřka unikum (nabízí je za příplatek třeba nové Polo GTI). U nejvýkonnějšího civilního motoru 1.8 TFSI lze s pomocí zmíněného rozhraní měnit navíc zvuk motoru.

Audi A1 Sportback: Tříválec 1.0 TFSI stojí 438.900 Kč

Ultra znamená tříválec

Všechny motory v A1 Sportback nyní splňují normu Euro 6. Novými základními motorizacemi se stávají zážehový přeplňovaný tříválec 1,0 TFSI a vznětový tříválec 1,4 TDI, oba s přídomkem Ultra. Právě takto se budou od nynějška označovat vždy nejúspornější motory v dané modelové řadě. Tříválce rozšiřují nejen nabídku motorizací, nýbrž zároveň pomáhají značce jako takové udržet emise fleetu na příznivé hodnotě. V zásadě tak vyvažují ne zrovna střídmé velké či sportovní víceválcové modely.

Přeplňovaný zážehový tříválec je už znám z posledního vydání VW Polo. Jeho základem je motor 1,0 MPI pohánějící třeba Škodu Citigo. Použití přímého vstřikování přineslo novou hlavou válců a také písty, jejichž dna mají odlišný tvar. Rovněž muselo být zesíleno uložení pohyblivých částí, jmenovitě třeba klikového hřídele. A stejně jako výchozí agregát se i tento obejde bez vyvažovacího hřídele. Ojnice jsou kované a pístní čepy prošly povrchovou úpravou v podobě vrstvy uhlíkového kompozitu (technologie DLC – Diamond-Like Carbon). Nechybí ani proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu. Pro zvýšení objemové účinnosti je chladič stlačeného vzduchu integrován přímo do sacího potrubí.

Audi A1 Sportback - ceny zážehových motorizací ne českém trhu
Motor1.0 TFSI1.4 TFSI1.4 TFSI CoD*1.8 TFSI
Zdvihový objem [cm3]999139513951798
Válce/ventily3/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]70/5000-600092/4000110/5000141/5400-6200
Točivý moment [N.m/min]160/1500-3500200/1400-4000200/1500-3500250/1250-5300
Převodovka5M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)7DS
Max. rychlost [km/h]185 (191)204 (204)215 (215)234
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,9 (10,5)8,9 (8,9)7,9 (7,9)6,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,35,1 (4,9)4,7 (4,7)4,7
Cena A1 [Kč]438.900501.900556.900NA
Cena Design [Kč]479.900542.900597.900NA
Cena Sport [Kč]479.900542.900597.900NA
Cena Sport Plus [Kč]---687.900
Ceny platí pro verze s manuální převodovkou vyjma 1,8 TFSI která má výhradně sedmistupňový S-tronic
*Motor s vypínáním válců

Vznětový motor 1,4 TDI známe také z nové Škody Fabia. Blok motoru je v tomto případě taktéž hliníkový, válce jsou za tepla nalisovány do bloku a jsou z šedé litiny. Tady se již vyvažovací hřídel uplatnil, přičemž i v tomto případě je chladič stlačeného vzduchu přímo součástí sacího potrubí. Pro slnění Euro 6 motor vystačí s filtrem pevných částic v kombinaci s nízkotlakým a vysokotlakým okruhem recirkulace výfukových plynů EGR.

Audi A1 Sportback - ceny vznětových motorizací na českém trhu
Motor1.4 TDI1.6 TDI
Zdvihový objem [cm3]14221598
Válce/ventily3/44/4
Největší výkon [kW/min]66/325085/3500-3800
Točivý moment [N.m/min]230/1500-2500250/1500-3200
Převodovka5M (7DS)5M (7DS)
Max. rychlost [km/h]182 (182)200 (200)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,6 (11,6)9,5 (9,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]3,4 (3,6)3,5 (3,7)
Cena A1 [Kč]489.900519.900
Cena Design [Kč]530.900560.900
Cena Sport [Kč]530.900560.900
Ceny platí pro verze s manuální převodovkou

Výbava jako linie

Zájemce o Audi A1 Sportback může kromě základní varianty volit vybavenější linie Design či Sport a pokud zvolí motor 1,8 TFSI dokonce Sport Plus. Vybírat lze z 12 laků karoserie, k nimž lze navíc zvolit tři barvy střechy. Audi uvádí, že počet různých kombinací přesahuje v případě nového Sportbacku jeden milion.

Novinkou ve výstroji je navigace s podporu Google map. V základu je vždy klimatizace, byť pouze manuální. Plechová kola jsou 15palcová. Lehká kola jsou v rozměru od 16 palců až po 18 palců za předpokladu že zvolíte exkluzivní doplňky Quattro. Zajímavostí je paket Lifestyle v hodnotě 65.000 korun, který je nyní k mání za 35.000 korun. Tím Audi údajně reaguje na kritiku omezené standardní výbavy svých vozů.

Minidravec S1

Audi si potrpí na různé sportovní verze. V nejmenší řadě plní tuto roli model S1 Sportback. Jeho motor 2.0 TFSI nabízí nevídaných 170 kW. Maximální rychlost údajně atakuje 250 km/h a čas potřebný pro dosažení 100 km/h z klidu se smrsknul na pouhých 5,9 sekundy. To jsou hodnoty ještě před 20 lety vídané tak ve třídě opravdových sportovních vozů či „gétéček“ s osmi či dvanáctiválcovými motory.

Naprostým unikem je v této třídě pohon všech kol, realizovaný spojkou Haldex 5. generace. V rámci jeho zavedení byla zadní náprava s torzní příčkou nahrazena čtyřprvkovou, známou z větší A3. Jak se to celé podařilo „vbastlit“ do platformy A1 je pro mě záhadou…

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 




Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro

Automobilka z Ingolstadtu zavrhlo vrcholnou verzi modelu…

Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů

Čtyři kruhy budou vyrábět elektrické SUV od roku 2018 v…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40 na tábor v Jordánsku

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40…

Na programu středečního jednání vlády je i bod týkající se koncepce ČR při pomoci s uprchlíky – a to především…

 

iSport.cz

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…