Audi A3 Sportback g-tron: Audi jde do plynu
Prvním sériovým počinem ingolstadtské automobilky na poli pohonu na stlačený zemní plyn bude Audi A3 Sportback s označením g-tron.
Emise CO2 30 g na kilometr a dojezd až 1.300 kilometrů. To jsou hlavní trumfy, se kterými vyrazí za zákazníky Audi A3 Sportback g-tron s motorem 1,4 TFSI upraveným pro pohon na CNG. Dvě přídavné nádrže budou uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru a každá z nich pojme sedm kilogramů plynu, stlačeného na maximální hodnotu 200 barů.
Důležitou součástí systému je elektronický regulátor, který zajistí snížení tlaku ve dvou krocích na pět až devět barů v závislosti na režimu, v jakém motor právě pracuje. Pokud tlak v nádržích klesne na deset barů, řídící jednotka sama přepne na klasický benzinový pohon.
Pouze na CNG ujede Audi A3 Sportback g-tron 400 kilometrů, dalších 900 na benzin. Dojezd 1.300 kilometrů je tak plně srovnatelný s motory TDI. Pohled na palubní desku v každém okamžiku ukáže, kolik paliva je ve všech třech nádržích a jaká je v aktuálním režimu spalování okamžitá spotřeba. Start studeného motoru probíhá vždy na benzin, co nejdříve se však systém přepne na pohon plynem.
Plnící ventily CNG se vešly pod stávající víčko benzinové nádrže. U motoru 1,4 TFSI byla upravena hlava válců, turbodmychadlo, vstřikovací systém i katalyzátor. Oproti slabší benzinové verzi s 90 kW byl výkon snížen na 81 kW, točivý moment 200 N.m však zůstal stejný. Audi A3 Sportback g-tron se rozjede až na 190 km/h a z nuly na stovku zrychlí za 11s.
Audi se připravuje na alternativní pohony systematicky již několik let. Jeho projekt Audi e-gas by se měl stát na tomto poli milníkem. Továrna ve městě Werlte v Dolním Sasku má zajistit palivo nejen pro vozy spalující CNG, ale v budoucnu i vodík. Ten bude vznikat z větrné energie a zatím bude sloužit pro výrobu metanu za využití CO2. Syntetický plyn, který Audi nazývá e-gas, se pro spalování v motorech ideálně hodí a snižuje emise CO2 ve výfukových plynech. Podle automobilky by její vozy neměly vyprodukovat více CO2, než kolik ho bylo spotřebováno při výrobě e-plynu. Kruh by se tím měl uzavřít.