Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V České republice jezdí už 4.000 vozidel na CNG

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Řady vozidel spalujících stlačený zemní plyn se u nás rozrůstají, zvyšuje se také počet čerpacích stanic.

Pohon stlačeným zemním plynem (CNG) byl u nás spíše raritou, obzvláště ve srovnání s mnohem běžnějším zkapalněným ropným plynem (LPG, dříve propan-butan). Nyní však u nás jezdí již čtyři tisícovky vozidel, které jej ke svému pohybu využívají. 9 % z nich představují autobusy, kterých je tedy celkem 360.

„Předpokládáme, že roční nárůst CNG vozidel bude v letošním roce rekordní. Vždyť jen při srovnání jejich počtu vozidel v letošním a loňském druhém čtvrtletí dostaneme rozdíl plus 30 procent,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. „Dosud byly roční nárůsty v oblasti prodeje CNG okolo 20 až 25 procent, letos ale čekáme větší. Důvodem jsou nejen stále vysoké ceny klasických pohonných hmot, ale také nákup 412 vozidel pro Českou poštu, která ve velkém přechází na CNG a pak také díky prvnímu modelu Škoda na zemní plyn - Citigo CNG, který bude na trhu již od letošního podzimu,“ dodává. Česká pošta nakoupí do čtyř let celkem až 2.900 automobilů spalujících tento druh paliva.

Roste i odbyt samotné pohonné látky. „V letošním roce zaznamenáváme každý měsíc rekordní prodeje CNG, jen za prvních šest měsíců jsme prodali o 24 procent více než za stejné období v tom loňském,“ zdůrazňuje Jan Žákovec z Pražské plynárenské.

Počet veřejných plnicích stanic by měl dosáhnout 47, zatím je jich 39. Přibyde tedy dalších osm. „Letos jsme otevřeli stanice na CNG již v Ostravě a Olomouci, do konce roku plánujeme další dvě až tři, z toho dvě budou v blízkosti Prahy,“ říká Hugo Kysilka ze společnosti Vemex. „Ještě v roce 2012 chceme postavit další tři CNG stanice, jedná se o lokality Humpolec, Otrokovice a blízko centra Brna,“ sdělil pro změnu Jiří Šimek z konkurenčního E.ONu.

Brusel touží do osmi let dále snížit průměrný objem vypouštěných emisí oxidu uhličitého (CO2) u nových osobních vozů a dodávek. Ten klesne až o jednu třetinu. Navrhovaná hranice činí 95 g/km, pro rok 2012 přitom platí 135,7 g/km a za tři léta by to mělo být 130 gramů.

V pátek 13. července eurokomisař pro dopravu Siim Kallas rovněž představil návrh další nové směrnice EU. Evropská komise plánuje zavedení častějších technických kontrol u automobilů starších šesti let. Ty je budou muset absolvovat každý rok a nikoli dva, jako je tomu doposud.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
17. 7. 2012 17:47
Re: LPG x CNG
Ty servisní náklady mě taky zarazily. Vůči dieselu se to dá zdůvodnit, ale vůči benzínu mě nic nenapadá.
Každopadně ten motor 1,4tsi CNG se v současnosti jeví asi jako nejlepší volba u tohoto paliva.
Avatar - mustafa
17. 7. 2012 17:00
Re: LPG x CNG
článek hezkej, lehce tendenční. Jen by mě zajímalo, kde vzali ty menší náklady na servis...
17. 7. 2012 16:44
Re: CNG vs. stát
Výhodné to bude pro toho, kdo najezdí opravdu hodně km, tedy například dodávky, autobusy atd. ... u nich ani tolik nevadí, že nádrže zaberou hodně místa.
17. 7. 2012 16:34
Re: CNG vs. stát
Ta minimální spotřební daň v roce 2020 bude 3,35 Kč/kg. Nějaké "drobné" přidá to, že ze spotřební daně se platí ještě DPH, čili dejme tomu 4 Kč/kg ve prospěch státu. Cena CNG je v současnosti plus minus 25 Kč/kg, takže to znamená zdražení o cca 15 %.
Neřekl bych, že garance zvyšování spotřební daně je nějak extra výhodná ;-)
[odkaz]
17. 7. 2012 15:59
Re: LPG x CNG
Se mi nechce veřit že v dnešní době DPF může vyjít diesel vyhodněji než CNG.
Když se kouknu třeba sem ,přijde mi to celkem jednoznačné:
[odkaz]