Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A5/S5 Coupé: První dojmy

Ondřej Šámal
Diskuze (29)

Kdo od dvoudveřové variace modelu A4 očekával designovou revoluci, bude výsledkem zklamán. Novinka totiž jako by z oka vypadla předchůdci.

Jak již psal kolega Martin Machala v předchozím článku, světová premiéra nového Audi A5 Coupé proběhla jen pár set metrů od továrny v Ingolstadtu. Na exkluzivní události se sešly stovky hostů z celého světa, mezi nimiž nechyběli ani zástupci automobilky v čele s předsedou představenstva Rupertem Stadlerem, který novinku později ukázal v záři reflektorů.

Navzdory tomu, že se jedná o pouhý derivát s ročními prodeji v řádu desetitisíců, Audi celou akci pojalo vcelku velkolepě. Sezvalo nás pod širé nebe před budovu firemního muzea, kde nás vedle přehlídky historických kupé od značky se čtyřmi kruhy a jejích předchůdců bavil také Mattias Ekström za volantem plivajícího a vřískajícího speciálu RS5 DTM. Naše pozornost se upínala též na rozměrná plátna na okolních budovách, na nichž vedle roztodivných animací probíhala stručná historie elegantních kupátek. Za celým obrázkovým spektáklem stáli mágové z Maďarska, kteří si do Německa přivezli nespočet projektorů.

Davy zvědavců, z části nervózní kvůli potenciální hrozbě deště, před níž nás měly ochránit všudypřítomné deštníky, se dočkaly až zhruba okolo desáté večer, kdy na scénu přijely dva exempláře. Zatímco šedivý kus představoval běžnou A5, červený přijel ve vyšňořené variantě S5 s motorem 3.0 TFSI o výkonu 260 kW. Standardní verze pro začátek dostanou dva benziny a tři diesely se 140 až 210 kW. Samozřejmostí je kombinace vybraných provedení s dvouspojkou DSG, osmistupňovým automatem či pohonem všech kol quattro.

První hodinu se okolo novinky motaly stovky lidí, pořídit čistý snímek, video nebo zabořit pozadí do kožených sedadel bylo prakticky nemožné. K autu jsem se tudíž dostal až chvilku před půlnocí. Nové A5 Coupé nevzniklo úplně na čistém papíře, minimálně z boku totiž náramně připomíná předchůdce, který se neokoukal ani po devíti letech od představení. Návrháři zachovali masivnější zadní boky i vyšší hranu bočních dveří. Koncová světla jsou nyní štíhlejší. Ostatně celé auto působí subtilněji, za což může především přední část.

Ta mě osobně trochu zklamala. Když přehlédnu možná až moc divoce tvarovanou kapotu, musím si postesknout nad trochu „vykulenými“ hlavními světlomety. Sportovně střižený vůz má vyzařovat sílu, drzost a maskulinitu, předek na mě ovšem působí jemně a trochu žensky. A to i s exteriérových paketem S line. Celek je zkrátka takový unisex. Paradoxně jinak uhlazené Audi A4 s opticky nižším těžištěm a úzkými předními světly mi přijde o něco málo agresivnější a nabitější testosteronem.

Se „čtyřkou“ kupé sdílí nejen motory, techniku a platformu MLB Evo, která se podepsala pod až o 60 kg nižší hmotnost, nýbrž i k řidiči lehce natočenou palubní desku s prvotřídním zpracováním, jejíž štíhlou linii narušuje jen trčící displej multimediálního displeje. Ten na rozdíl od sedanu A8 na povel nesplyne s povrchem palubky. Špičkovou elektronickou výbavu doplňuje plná konektivita s chytrými telefony, volitelný virtuální přístrojový štít s obrazovkou o úhlopříčce 12,3“ a záplava bezpečnostních asistentů. Potěšil mě nižší posaz, který ke sportovně laděným kupátkům prostě patří.

Podobně mě zaujala také šířka dveří - jednak rozbíjí jinak celistvou masu plechu a také pomáhá při nastupování a vystupování do druhé řady sedadel. Podobně jako u srovnatelných konkurentů si vzadu pohoví spíše drobnější postavy, na kratších trasách za sebe naskládáte i průměrně rostlého dospělého pasažéra. Je fajn, že designéři zachovali postupně se svažující střechu. Praktičnost A5 Coupé zvýšil o deset litrů větší zavazadelník (465 l) s dostatečně velkým vstupním otvorem, přes nějž sice neprorvete ledničku, ale kufry, tašky a předměty běžných rozměrů spolkne bez problémů.

Zatímco design a motorovou paletu již známe, o cenách se stále diskutuje. České poznáme během léta (pravděpodobně v červenci). S jejich zveřejněním začnou prodejci též přijímat předobjednávky. Uvedení na trh je plánováno na podzim. Dynamičtější S5 Coupé přijde s několikaměsíčním zpožděním, totéž platí také o dalších karosářských variantách Sportback a kabrio.

Jen krátce po světové premiéře se chystají také první mezinárodní jízdy, kde si novinku osaháme i v pohybu. Na dojmy se můžete těšit v následujících týdnech.

Ondřej Šámal
Diskuze (29)
Avatar - lexi
5. 6. 2016 22:35
Re: čekáni bez konce ?
Jen to dokazuje, že design je věcí osobního názoru a to co se jiným zdá být dost dobré na to aby to dali do výroby, může mnohé překvapit....
5. 6. 2016 16:06
Re: ???
Já tedy cestovní kupé nepovažuji za sportovní auta. A třeba pro BMW jsou tradiční dvoudveřové sedany. Na tom není nic špatného.

Ten "zlomený sloupek" má i první generace a měl ho i quattro concept. Předpokládám, že odkazují na dvoudveřové Audi 80, respektive Quattro. Zatímco A7 zase odkazuje na Audi 100 (Sportback je taková kombinace Avantu a Coupé S).
5. 6. 2016 14:08
Re: Naživo
jj
KDOOOO CHCE DÍZL KŮŮŮPTÉÉÉ DÍÍÍZL [odkaz] [odkaz] [odkaz] >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - AUDIRS6
5. 6. 2016 11:51
Re: Naživo
Ta lahkost. ;-)
Proste nie obludnost 2 predchodcov, ale navrat ku korenom ( D2 ). Nizky predok, defakto skoro az A6-ova silueta...Vcelku slusne zakomponovany ten dizajnovo novy predok...
Ak si porovnas tieto spy-foto a studiu Prologue, tak ano, som nadseny, nakolko Prologue bol cca rovnako mohutny ako sucasna A8. Toto vyzera a aj bude o dost lahsie ( vraj vyse 150 kg dieta ). :-)
Plus, vraj sa odhodlaju urobit aj plnohodnotnu konkurenciu S65 AMG, teda RS8 ! ;-) :yes:
5. 6. 2016 11:43
Re: Naživo
Prosím tě co z té fotky vzbudilo tvé nadšení? Nic z toho není poznat:)