Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A7 Sportback: První statické dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (288)
Během pondělního večera představilo Audi v mnichovské galerii moderního umění Pinakothek der Moderne zcela nový pětidveřový liftback A7 Sportback. Automobil je ode dneška možno objednávat i u českých dealerů, a tak možná přijdou vhod naše první dojmy.

Audi se před lety rozhodlo nabízet zákazníkům nejen klasické sedany a dnes už běžná, od sedanů odvozená luxusní kombi, ale navíc taky designově atraktivní crossovery. V tomto případě však nejde o civilizovaná SUV, nebo velká obrněná kombi, ale o specifické kombinace sportovně a současně prakticky střižených karoserií s výklopnou zadní stěnou.

První A3 Sportback patří z dnešního pohledu k ještě celkem běžným řešením, i když i tento pětidveřový hatchback může, alespoň zboku, připomínat polokombi. Milníkem na cestě, která dává portfoliu značky šťávu, se stal model A5 Sportback. Příbuzný sedanů a kombi A4 dostal splývavou záď a dlouhou, vzhůru výklopnou zadní stěnu, ale taky bezrámová okna. To vše má i liftback A7 Sportback, který míří na rozhraní vyšší střední a luxusní třídy. Přesně tam, kde se před lety usadil Mercedes-Benz CLS.

Vnější design

Při setkání tváří v tvář nás v první okamžik ohromuje šířka a především délka auta, které má nejen nekonečně dlouhou záď, ale i celkem rozměrnou přední kapotu. Až po chvíli, a zejména po srovnání s kolem projíždějícími limuzínami A8 L, upravujeme první dojem. Velký Sportback sice má na délku téměř pět metrů, ale proti zavalitě působící a-osmičce působí jeho atletická silueta ve skutečnosti lehce. Dokladem toho, že nejde o samozřejmou vlastnost velkých liftbacků, je podobně dlouhá a vysoká Panamera.

I když na snímcích asi každý vidí designovou příbuznost s větší a prestižnější vlajkovou lodí, identických prvků na karoserii ve skutečnosti zase tolik není. Přední maska je stále dominantní, ale není tak megalomanská jako u A8. Podstatně méně extravagantní přední světlomety jsou výrazně nižší, stejně jako celá příď. Elegantně působí nová zpětná zrcátka s objemnými, aerodynamicky tvarovanými kryty, uchycená na stopce do dveří.

Bočnímu pohledu dominuje nečekaně ostrá hrana, začínající obloukem už na krajích předních světlometů a táhnoucí se plynule až k zádi auta. Designéři Audi jí říkají Tornado-line. Tato linka opticky prodlužuje už tak dost dlouhou karoserii a odděluje spodní dvě třetiny karoserie od horní prosklené části.

Působivé proporce vylepšují standardně dodávaná 18palcová kola, která lze v továrně vyměnit až za průměr 20 palců.

Karoserie dostala hybridní konstrukci vyrobenou z kombinace vysokopevnostních ocelí (bezpečnostní schránka kolem prostoru pro posádku) a hliníkových odlitků, profilů a plechů. Z hliníkových slitin (20 % hmotnosti karoserie) jsou rozsáhlé sekce vpředu a vzadu, ale taky většina povrchových dílů karoserie. Prostorový hliníkový rám Audi Space Frame zůstává vyhrazen vlajkové lodi, ale i tak výrobce slibuje o 15 % nižší hmotnost než u stejného vozidla, vyrobeného konvenčními postupy.

I když je karoserie velmi otevřená - má bezrámové dveře, rozměrný otvor v zádi - působí při statické obhlídce robustně. Standardem je přední akustické sklo, za příplatek lze mít boční laminovaná skla s úctyhodnou tloušťkou, blížící se 6 mm. Samotné dveře mají tloušťku 230 mm, ale díky využití hliníkových slitin jsou lehké a snadno se s nimi manipuluje. Zatímco skla v předních dveřích se spouštějí celá, vzadu je po spuštění vidět jejich celá jedna třetina.

Back

Záď Sportbacku je tou částí karoserie, která bude lákat zákazníky nejvíce. Vedle toho, že je ze snad všech pohledů elegantní, je současně i praktická, což mezi lifestylovými čtyř- a pětidveřovými kupé není vůbec běžné.

Standardně elektricky ovládaná výklopná stěna se po otevření vzedme do nebeské výšiny, takže majitelé garáží s nízkým stropem by se měli mít na pozoru. Nabízený objem 535 l připomíná jeskyni, se kterou budou spokojení snad i uživatelé, kteří k Audi přejdou od Škody.

Protažená záď generuje ale taky očekávatelné problémy. Kufr je u dna 1140 mm dlouhý, takže deštník nebo jiný předmět, který se dokutálí vpřed, budete lovit akrobatickými cviky. Šíře zavazadelníku je spíše průměrných 1050 mm, na výšku je užitečný objem spíše plochý, světlost se pohybuje od 330 mm (na konci) k 450 mm (pod krytem v přední části). Sklopením zadních opěradel vznikne využitelný objem 1390 l a ložná plocha bez schodu, která má jen mírný sklon. Přepravovat lze předměty s délkou 1,8 m, nebo i větší, podle toho, jakou podélnou polohu mají zrovna přední sedadla. Na ledničky a jiné objemné předměty rostoucí do výšky ale rovnou zapomeňte. Výška interiéru je jednoduše malá. Ostatně, co jiného čekat od auta, jehož sportovně střižená karoserie končí střechou ve výšce 1,42 m.

Interiér

Uspořádání vnitřního prostoru je dalším odlišovacím znakem sedmičkového Audi od větší osmičky. Sedí se velmi nízko, ale stále ještě pohodlně. Nastupování není tak luxusní jako do A8, ale pořád jde o operaci velmi vzdálenou od lámání zad a krků.

Řidič cítí siluetu kupé trochu méně než cestující vzadu, ale přesto si nízkou střechu brzy uvědomí. Jeho sedadlo lze posunout dozadu a dolů tak, že nad sedákem zůstává velkorysých 1000 mm volného prostoru ke stropu (v A8 1050 mm) a v podélném směru velmi dobrých 1100 mm (v A8 1060 mm). Ani velké postavy se tedy nemusí nedostatku místa vpředu obávat. Do šířky jsme naměřili 1550 mm, tedy o 50 mm méně než ve vlajkové lodi.

Zadní oddíl je výrazněji menší než v A8. Je standardně koncipován jako dvoumístný. Limitem přitom není šířka (1500 mm), ale vysoký středový tunel nesoucí komponenty pohonu všech kol. Hlavně při vystupování je doporučováno dávat pozor na hlavu. Výška nad sedákem 920 mm (v A8 940 mm, ale v něm se sedí vzpřímeněji) dovoluje pohodlný posaz lidem s tělesnou výškou do 1,8 m, lépe rostlé postavy už budou muset hledat polohu, ve které se hlavou nebudou dotýkat stropu. Problém může nastat i s prostorem pro nárty pod předním sedadlem. Když totiž řidič spustí sedák zcela dolů, není pod ním už žádné místo pro zasunutí nohou zadních pasažérů. Zadní sedáky jsou 360 mm nad podlahou, a tak celkem dobře podpírají stehna. Cestování na delší vzdálenosti bude zřejmě i vzadu pohodlné.

Nejprve jen šestiválce

Oficiálně bude prodej zahájen během podzimu, dealeři však jsou schopni přijímat objednávky ode dneška. V první fázi budou nabízeny pouze šestiválcové motory, později by měl dorazit i osmiválec. Naopak se čtyřválcovými verzemi se nepočítá.

Uvnitř Audi A7 Sportback je dostupná většina elektronických a asistenčních systémů, které se objevily v nové A8. V nabídce A7 Sportback je tak mj. průhledový displej, přední světlomety sestavené výhradně z diod nebo vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči.

Audi A7 Sportback - Základní technická data
Motor 3,0 TFSI 2,8 FSI 3,0 TDI 3,0 TDI
Převodovka S tronic S tronic S tronic Multitronic
Zdvihový objem [cm3] 2995 - 2967 2967
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 220/5250-6500 150/- 180/4000-4500 150/-
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 440/2900-4500 280/3000-5250 500/1400-3250 400 (440)/1250-3500
Max. rychlost [km/h] 250 235 250 -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,6 8,3 6,5 -
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,2 8,0 6,0 -
Pohotovostní hmotnost [kg] 1770 - 1770 -

V galerii designu Pinakothek der Moderne dělala premiérovému Sportbacku společnost také historická vozidla. Za designové ikony v Mnichově pokládají NSU Ro 80, Porsche 911, Volkswagen Brouk nebo Citroen DS. Na centrálním piedestalu nás však vítala Tatra 87.

Doporučujeme
Audi A7 Sportback: Oficiální fotografie a technická data
Ondřej Láník
Diskuze (288)
Avatar - Barrichello
4. 8. 2010 10:24
Re: Zadní stahovaní oken
Tohle nejde u řady aut, kvůli konstrukci dveří. Nic neobvyklého.
3. 8. 2010 21:53
Zadní stahovaní oken
jak se vám líbí že zadní okna nejdou ůplně stáhnout? a proč to tak je? díky za reakce :-) jinak auto skvělý :yes: ;-)
Avatar - Barrichello
3. 8. 2010 11:48
Re: Bavič roku
Ano, CRS tu bude víc jak mustangů. Souhlasím, avšak velmi zančnou vadou na kráse je to, že mustang není jediné RWD kupé/kabrio a to jak z usa (Camaro,Firebird, Charger pvodoní, challenger nový i současný atd) tak jsou i RWD kupé z EU produkce...

Dohromady jich bude v evropě a zejména v usa několikrát víc, než tějhle FWD motokár.
Avatar - white label
2. 8. 2010 19:32
Re: Bavič roku
Určitě tu je víc "CRS", než "Mustangů"... a to CRS je už sériově mnohem zábavnější a levnější..., než ten "tvůj" opěvovaný sériový Mustang... :*) ;-)
Avatar - Krispos
2. 8. 2010 11:47
Re: Uz som pochopil.
Otazka ovsem zni, zda bys manzelce a malym detem koupil na jezdeni Twingo, pokud bys mel na Q5?