18.9. 2018 Martin Machala Martin Machala

Světová premiéra Audi e-tron v San Franciscu naživo: Teď už to opravdu začíná

 

O elektromobilech slyšíme už roky, že přijdou. Teď už přicházejí.

Začnu lehce zeširoka. Je to další důležitá premiéra, která se odehrává mimo rámec tradičních autosalonů. Do San Francisca se sjelo na 1600 novinářů, aby si tady poprvé prohlédli sériové Audi e-tron. Další důkaz, že autosalony jsou už v podstatě mrtvoly.

Ještě když ale nějakou váhu měly, dokola jsme na nich slyšeli, rok za rokem, že nic jiného než elektromobily nebude nikoho za pár let zajímat. A že v tom a v tom roce se jich bude vyrábět tolik a tolik. A pak jsme, v každodenní realitě, testovali cosi divně tvarovaného se slušnou městskou dynamikou a dojezdem okolo sloupu.

Teď už to ale opravdu vypadá, že budeme muset začít brát elektromobily vážně. Jasně, taky se chlapíci od Audi prsili tím, že v roce 2025 budou mít čtyři kruhy dvanáct elektromobilů a že budou tvořit třetinu všech prodejů. Na rozdíl od let minulých se však za nimi na podstavci netočila studie, něco těžko představitelného, ale reálné auto, co jako auto vypadá (zvenku i uvnitř) a sloup objede několikrát. Audi e-tron je pro mě asi první elektromobil, u něhož kompromisy nepřevládají.

Kam až? A za kolik?

Kolik kilometrů byste považovali za rozumný dojezd? Když jsem nedávno jezdil Teslou X, zvládla i v zimních podmínkách v pohodě 300 kilometrů. A to už se dalo. Audi e-tron se i podle nové metodiky WLTP dostane na nějakých 400 kilometrů, v náročnější zimě to bude nejspíš „teslých“ tři sta.

Audi e-tron dostane kamery místo zrcátek. Koukněte, jak to bude fungovat

V tomto směru Tesla (ať už si o automobilce Elona Muska myslíte cokoliv), elektromobilům prošlapala cestičku. Až tesly nabídly konkurenceschopný dojezd. A ještě z nich dokázal Musk udělat trendy zboží. Co bych ale v životě nepřenesl přes srdce, to bylo tragické zpracování Tesly. Tady má velkovýrobce Audi, který si navíc na kvalitních interiérech zakládá, obrovskou a nezpochybnitelnou výhodu. Základní cenovka sice oficiálně stanovena ještě nebyla, pohybovat by se však měla kolem dvou milionů. Je to hodně, ale na rozdíl od Tesly ty peníze uvnitř opravdu vidíte.

Video

Strašně se mi líbí normální styl e-tronu. To už jsem psal, zvenku i zevnitř působí úplně normálně. Trošku sci-fi jsou snad jenom kamery místo vnějších zpětných zrcátek, mít je však nemusíte. Připlácet se za ně bude zhruba čtyřicet tisíc a nemyslím si, že půjde o extra vyhledávanou položku. Je to spíš taková zajímavost, o které se bude hezky psát. A která bude vypadat skvěle na videu. Určitě bude vyžadovat zvyk, koukat místo do zrcátka na relativně malý displej u vnitřní kliky dveří… Nevím.

Vzhledem k tomu, že e-tron velikostně zapadá mezi Q5 a Q7, nemusíte se bát ani o praktickou stránku věci. I v tomto směru jde vlastně o normální SUV.

Brzdy? Nepotřebuje

Na technickém briefingu před samotnou světovou premiérou jsem se mimo jiné dozvěděl, že zhruba devadesát procent brzdných manévrů bude probíhat prostřednictvím elektromotorů. Na destičky a kotouče tedy zbude jenom deset procent, využití najdou hlavně při intenzivnějším brzdění.

Když jsem si tak prohlížel e-tron rozložený na součástky, nepřišla mi ta elektromobilita jako úplně blbý nápad. V bazarech Tomáše Dusila každý týden čtu, co všechno se může na spalovacích motorech pokazit, kolik pohonných jednotek jsou vyložené pasti. Tady? Podlaha z baterek a na každé nápravě elektromotor, který vedle spalovacího agregátu vypadá až neuvěřitelně jednoduše. Tady nebudete řešit rozvody, zakarbonované ventily, vysokou spotřebu oleje. Na baterky Audi poskytuje osmiletou záruku, vydržet by ale měly patnáct let.

Audi vyrazilo s chystaným SUV e-tron na Pikes Peak. Proč jelo z kopce a ne na slavný vrch?

S novým šéfem českého zastoupení Audi, Marcelem Archlebem, jsem si v San Franciscu samozřejmě povídal i o tom, kolik e-tronů se příští rok u nás prodá. Objednávky se rozběhnou už na konci letošního roky a první kusy dorazí hned v lednu. „Plán máme na nějakých sto třicet aut, v tuto chvíli je ale velmi těžké říct, jak bude realita opravdu vypadat,“ přiznává Archleb. „Stejně tak je velmi těžké určit, jaké zákazníky novinka přitáhne. A jestli se bude jednat o naše tradiční zákazníky, nebo úplně nové. Tipnul bych si, že o žádnou typickou a vyhraněnou skupinu nepůjde. Že se o e-tron budou zajímat velmi různorodí lidé,“ přemýšlí Archleb.

Svezl bych se…

Ne že ze mě budete v diskuzi dělat nadšeného elektromobilistu! Z formule E je mi smutno, dosavadní pokusy o elektromobily mi přišly směšné a pořád si myslím, že na masovější rozšíření si ještě hodně dlouho počkáme. Hlavně kvůli zoufale chybějící infrastruktuře. Audi e-tron je však normálně udělané auto v tom nejlepším slova smyslu, které dojede použitelně daleko, je praktické a se silnou prodejní a servisní základnou v zádech (k dispozici bude u všech devatenácti českých prodejců). Jsem zvědavý, jak bude jezdit. Elektromobilní ticho v interiéru je vždycky fajn, dynamika může být taky parádní… Jo, těším se na svezení.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl

V příštím roce čeká pět sněmovních stran volební sjezd,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Světová premiéra Audi e-tron v San…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Poprvé za volantem Audi e-tron. Jak se jezdí s elektrickým SUV bez zrcátek? Poprvé za volantem Audi e-tron. Jak se jezdí s elektrickým SUV bez zrcátek?

Elektrické SUV dlouhé 4,9 metru zahajuje elektrickou…

Audi e-tron dorazilo na český trh. Elektrické SUV má první cenu! Audi e-tron dorazilo na český trh. Elektrické SUV má první cenu!

Čtyři kruhy završují mimořádně plodný modelový rok…

 



 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Potupa Kristelové při vstupu do USA: Úředníci se ptají na trestanost

Potupa Kristelové při vstupu do USA: Úředníci se…

Velkým snem Kateřiny Kristelové (39) je podívat se do USA. A sny jsou od toho, aby se plnily. S Tomášem Řepkou…

 

iSport.cz

VIDEA: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

VIDEA: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…