18.9. 2018 Martin Machala Martin Machala

Světová premiéra Audi e-tron v San Franciscu naživo: Teď už to opravdu začíná

 

O elektromobilech slyšíme už roky, že přijdou. Teď už přicházejí.

Začnu lehce zeširoka. Je to další důležitá premiéra, která se odehrává mimo rámec tradičních autosalonů. Do San Francisca se sjelo na 1600 novinářů, aby si tady poprvé prohlédli sériové Audi e-tron. Další důkaz, že autosalony jsou už v podstatě mrtvoly.

Ještě když ale nějakou váhu měly, dokola jsme na nich slyšeli, rok za rokem, že nic jiného než elektromobily nebude nikoho za pár let zajímat. A že v tom a v tom roce se jich bude vyrábět tolik a tolik. A pak jsme, v každodenní realitě, testovali cosi divně tvarovaného se slušnou městskou dynamikou a dojezdem okolo sloupu.

Teď už to ale opravdu vypadá, že budeme muset začít brát elektromobily vážně. Jasně, taky se chlapíci od Audi prsili tím, že v roce 2025 budou mít čtyři kruhy dvanáct elektromobilů a že budou tvořit třetinu všech prodejů. Na rozdíl od let minulých se však za nimi na podstavci netočila studie, něco těžko představitelného, ale reálné auto, co jako auto vypadá (zvenku i uvnitř) a sloup objede několikrát. Audi e-tron je pro mě asi první elektromobil, u něhož kompromisy nepřevládají.

Kam až? A za kolik?

Kolik kilometrů byste považovali za rozumný dojezd? Když jsem nedávno jezdil Teslou X, zvládla i v zimních podmínkách v pohodě 300 kilometrů. A to už se dalo. Audi e-tron se i podle nové metodiky WLTP dostane na nějakých 400 kilometrů, v náročnější zimě to bude nejspíš „teslých“ tři sta.

Audi e-tron dostane kamery místo zrcátek. Koukněte, jak to bude fungovat

V tomto směru Tesla (ať už si o automobilce Elona Muska myslíte cokoliv), elektromobilům prošlapala cestičku. Až tesly nabídly konkurenceschopný dojezd. A ještě z nich dokázal Musk udělat trendy zboží. Co bych ale v životě nepřenesl přes srdce, to bylo tragické zpracování Tesly. Tady má velkovýrobce Audi, který si navíc na kvalitních interiérech zakládá, obrovskou a nezpochybnitelnou výhodu. Základní cenovka sice oficiálně stanovena ještě nebyla, pohybovat by se však měla kolem dvou milionů. Je to hodně, ale na rozdíl od Tesly ty peníze uvnitř opravdu vidíte.

Video

Strašně se mi líbí normální styl e-tronu. To už jsem psal, zvenku i zevnitř působí úplně normálně. Trošku sci-fi jsou snad jenom kamery místo vnějších zpětných zrcátek, mít je však nemusíte. Připlácet se za ně bude zhruba čtyřicet tisíc a nemyslím si, že půjde o extra vyhledávanou položku. Je to spíš taková zajímavost, o které se bude hezky psát. A která bude vypadat skvěle na videu. Určitě bude vyžadovat zvyk, koukat místo do zrcátka na relativně malý displej u vnitřní kliky dveří… Nevím.

Vzhledem k tomu, že e-tron velikostně zapadá mezi Q5 a Q7, nemusíte se bát ani o praktickou stránku věci. I v tomto směru jde vlastně o normální SUV.

Brzdy? Nepotřebuje

Na technickém briefingu před samotnou světovou premiérou jsem se mimo jiné dozvěděl, že zhruba devadesát procent brzdných manévrů bude probíhat prostřednictvím elektromotorů. Na destičky a kotouče tedy zbude jenom deset procent, využití najdou hlavně při intenzivnějším brzdění.

Když jsem si tak prohlížel e-tron rozložený na součástky, nepřišla mi ta elektromobilita jako úplně blbý nápad. V bazarech Tomáše Dusila každý týden čtu, co všechno se může na spalovacích motorech pokazit, kolik pohonných jednotek jsou vyložené pasti. Tady? Podlaha z baterek a na každé nápravě elektromotor, který vedle spalovacího agregátu vypadá až neuvěřitelně jednoduše. Tady nebudete řešit rozvody, zakarbonované ventily, vysokou spotřebu oleje. Na baterky Audi poskytuje osmiletou záruku, vydržet by ale měly patnáct let.

Audi vyrazilo s chystaným SUV e-tron na Pikes Peak. Proč jelo z kopce a ne na slavný vrch?

S novým šéfem českého zastoupení Audi, Marcelem Archlebem, jsem si v San Franciscu samozřejmě povídal i o tom, kolik e-tronů se příští rok u nás prodá. Objednávky se rozběhnou už na konci letošního roky a první kusy dorazí hned v lednu. „Plán máme na nějakých sto třicet aut, v tuto chvíli je ale velmi těžké říct, jak bude realita opravdu vypadat,“ přiznává Archleb. „Stejně tak je velmi těžké určit, jaké zákazníky novinka přitáhne. A jestli se bude jednat o naše tradiční zákazníky, nebo úplně nové. Tipnul bych si, že o žádnou typickou a vyhraněnou skupinu nepůjde. Že se o e-tron budou zajímat velmi různorodí lidé,“ přemýšlí Archleb.

Svezl bych se…

Ne že ze mě budete v diskuzi dělat nadšeného elektromobilistu! Z formule E je mi smutno, dosavadní pokusy o elektromobily mi přišly směšné a pořád si myslím, že na masovější rozšíření si ještě hodně dlouho počkáme. Hlavně kvůli zoufale chybějící infrastruktuře. Audi e-tron je však normálně udělané auto v tom nejlepším slova smyslu, které dojede použitelně daleko, je praktické a se silnou prodejní a servisní základnou v zádech (k dispozici bude u všech devatenácti českých prodejců). Jsem zvědavý, jak bude jezdit. Elektromobilní ticho v interiéru je vždycky fajn, dynamika může být taky parádní… Jo, těším se na svezení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 

Přidat názorDiskuse: Světová premiéra Audi e-tron v San…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Audi spouští ofenzivu elektrifikovaných automobilů Audi spouští ofenzivu elektrifikovaných automobilů

Značka se čtyřmi kruhy spouští světovou premiérou modelu…

Audi e-tron oficiálně: Elektrické SUV nabídne až 300 kW a ujede přes 400 kilometrů Audi e-tron oficiálně: Elektrické SUV nabídne až 300 kW a ujede přes 400 kilometrů

Novinka Audi chce být automobilem pro rodinu a volný čas.…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…